Mlčenlivému člověku se brýle prodávají těžko, zákazníka potřebuju rozmluvit. Je to, jako když profesionálové ochutnávají víno, říká optik Filip Žilka

Pavel Vondráček

Sedím ve studiu, na obličeji mám brýle a skrze ně pozoruju mikrofon a za ním Filipa Žilku, který má také nasazené brýle. Oba na svět hledíme skrze tenké sklo, ale zatímco já potřebuji brýle neviditelné, Filip má naopak rád ty výrazné. Během rozhovoru na téma brýle, tvář a psychika se na mě podívá a řekne: „Vím přesně, jaký typ brýlí potřebuješ. Ideálně od Lindberg, to jsou minimalističtí Dánové. Vůbec nebudeš vědět, že je na sobě máš. Tenké, titanové, odlehčené, bez šroubů.“

V předchozích rozhovorech, které Filip poskytl, často opakoval obecné tvrzení, že obličej je jeviště a brýle jsou jeho kulisami. To ovšem zákazníkovi dojde, až když začne sám o brýlích přemýšlet a konečný výběr nechá na sobě, nikoliv na druhých. Většina lidí se totiž při výběru brýlí, který se odehrává v rychlosti v prodejně, spoléhá nikoliv na sebe a svoji intuici, ale na názor okolí.

„Mlčenlivému člověku se brýle prodávají špatně. Potřebuji ho rozmluvit, pochopit jeho osobnost a pak mu na stůl vyskládám několik typů a začneme vybírat. Je to přístup podobný tomu, když profesionálové ochutnávají víno. Vracejí se ke vzorkům, diskutují a pak teprve udělají závěr,“ říká nejznámější pražský optik, specializující se na designové obroučky především od skandinávských, japonských nebo amerických firem.

Filip s partnerkou Janou Plodkovou
sinfin.digital