Co je nejvíce motivuje v práci pro nadaci MONETA Clementia? Jaký aspekt jejich manažerských a současně nadačních rolí je pro ně náročný? A v čem jsou hrdé na své kolegy v bance? I o tom mluvily v dalším díle podcastu Women in Finance Monika Kalivodová, Linda Kavanová a Klára Escobar z Moneta Money Bank. Podcast vzniká ve spolupráci s projektem #FinŽeny.
Všechny tři úspěšné bankovní manažerky spojuje kromě profesní linky pod hlavičkou Moneta Money Bank také Nadace MONETA Clementia, kde působí ve správní radě. Monika Kalivodová, současná předsedkyně správní rady, stála u samotného zrodu nadace, konkrétně v roce 2021.
„Původně nadace vznikla, aby pomáhala klientům Monety ve finančních problémech,“ říká Monika o vzniku nadace s tím, že po covidu bylo klientům třeba podat vícero pomocných rukou. A tam, kde už nestačily restrukturalizační balíčky Monety, přišel velký záchranný kruh ve formě Nadace Clementia.
„Rozhodli jsme se, že založíme nadaci, kde se budeme věnovat klientům, kteří se ne vlastní vinou dostali do finančních problémů a nejsou schopni si z nich sami pomoct. A těm budeme dluhy odpouštět,“ vysvětluje první pilíř nadace Monika.
Klára a Linda se členkami správní rady staly až posléze. Přijmout tuto nabídku pro ně bylo ctí. „I když se potkáváme se smutnými příběhy, konáme v nadaci dobro. Jsem neskutečně nadšená, že můžu být součástí tohoto projektu,“ říká Klára Escobar a Linda Kavanová jí jen přitakává.
„Když jsem dostala nabídku, jestli chci být členkou správní rady MONETA Clementia, byla pro mě opravdu velká čest, že můžu být součástí tohoto skvělého týmu,“ popisuje Linda a doplňuje, co konkrétně ji v nadaci motivuje. „Když posloucháte všechny srdceryvné příběhy a rozhodujete někdy o osudech lidí, je to poměrně zodpovědné a náročné. Ale také vás to dost rychle vrací na zem,“ doplňuje Linda.
Nadace Clementia se nezaměřuje pouze na klienty Monety. Svou pomoc nabízí také zaměstnancům, dětem, které jsou sociálně znevýhodněné, popřípadě neziskovým organizacím. Atmosféra uvnitř nadace je velmi inspirativní a má drive, a to i díky jedné důležité věci.
„Vždy se snažíme, aby každá členka správní rady měla nějakou konkrétní oblast, za kterou se vnitřně cítí zodpovědná. Naše nadace posuzuje všechny žádosti individuálně. S příběhy žijeme a je to velmi náročné,“ vysvětluje Monika s tím, že díky tomuto rozdělení zodpovědnosti se všechny členky dostatečně připravují a najdou si na příběhy i při své vlastní práci dostatek času.
Expertky v první řadě
Všechny tři expertky současně působí na klíčových postech v rámci banky. Klára Escobar jako Human Resources Director, Monika Kalivodová jako senior manažerka řízení rizik a Linda Kavanová jako Senior Manager Accounting, IFRS Reporting & Investor Relations.
Před svou aktuální profesní pozicí se Linda profilovala jako senior manažerka vztahů s investory. Po odchodu kolegy došlo ke spojení oddělení a její role se tak významně rozšířila. Co je aktuálně její náplní práce?
„Starám se o naše akcionáře, doprovázím management při schůzkách s akcionáři, zajišťujeme veškerý reporting, který jde směrem jak k retailovým, tak k institucionálním investorům. A v rámci své role jsem zodpovědná za účetnictví a IFRS Reporting, tedy za závěrky a audity. S investorskou funkcí se to prolíná dohromady tak, že čísla vytvořím a pak také reportuji,“ uvádí Linda.
Hlavní misí Moniky je správa a vymáhání pohledávek. A jak sama říká, je to její oblíbená činnost. „Jde o velmi různorodou činnost. Jsme na konci potravinového řetězce. Se smlouvami klientů žijeme až do konce. Máme na starosti všechny legal entity a všechny produkty banky Moneta,“ vysvětluje Monika a doplňuje, že pokud jde o vymáhání, tvoří to pouze 10 procent její činnosti. A vždy jde o přátelskou cestu, kdy se snaží s klienty na všem dohodnout.
Pro Kláru Escobar jsou v její práci „šéfky HR“ nejdůležitější spokojení zaměstnanci, spokojený management. Díky tomu i spokojení klienti a spokojení akcionáři.
„Vše začíná u zaměstnanců. Pomalými krůčky se je snažíme více opečovávat. Věřím, že naše banka je úspěšná i díky tomu, že se o naše zaměstnance staráme a že chceme, aby byli spokojenější a úspěšnější,“ popisuje Klára.
Balanc mezi byznysovou a nadační rolí
Pokud jde o kombinaci byznysové a nadační agendy, není pro Kláru Escobar ani tak těžké zůstat fokusovaná na jednotlivé oblasti jako pracovat s časem. Naštěstí s ostatními dámami vnímají svou nadační roli jako poslání a navzájem se podporují. A tak se dohromady scházejí brzy ráno či pozdě večer.
„Ke každému případu máme detailní popis, o jakou žádost se jedná, co nastalo. Není to o tom, že si přečteme jeden řádek o případu, jde o opravdu hutný materiál. U žádostí od dětí máme navíc motivační dopisy, chce to tedy i časovou investici,“ říká Klára s tím, že si člověk sice ubírá trochu ze svého osobního času, ale nevnímá to tak, protože jde o poslání.
„Rozhodujeme o penězích, které nejsou naše, o to víc musíme být zodpovědné při našem rozhodování,“ popisuje Klára.
Linda má svou byznysovou roli, kdy řeší čísla a svou nadační roli, kdy se věnuje hlubokým lidským příběhům, striktně oddělené.
„Když pracuju pro nadaci, věnuju se konkrétnímu příběhu. Chci se rozhodnout zodpovědně. A v rámci správní rady se můj názor může i změnit. Jdu tam sice se svými poznámkami, ale pak kolegyně přijdou s novým pohledem, který ještě mé rozhodnutí může změnit,“ říká Linda.
I Monika striktně odděluje čas, kdy se věnuje své nadační roli a kdy své byznysové roli. Dříve si příběhy z nadace nosila domů, ale brzy zjistila, že to musí obrátit.
„Dřív jsem to měla tak, že jsem si nadaci nosila domů. Pak jsem zjistila, že to nedělá doma úplně dobrou atmosféru. Příběhy vás emočně vykolejí, nedá se při tom přetvařovat a nechcete tomu stále vystavovat i svou rodinu. Proto jsem se rozhodla, že domů už si budu nosit jen banku. U té se tvářím pozitivně,“ říká Monika a doplňuje fakt, že díky tomu, že jsou obě práce odlišné, může je dělat naplno a získává i jiný pohled na problémy klientů.
Hrdé na své zaměstnance
To, proč je Moneta Money Bank úspěšná, už Klára Escobar zmiňovala. Pečuje o své zaměstnance. A dává jim díky jedné z aktivit nadace také možnost, aby pečovali o jiné. Aby i oni mohli ovlivnit, kam peníze jejich zaměstnavatele půjdou, a jaké projekty podpoří.
„Když naši zaměstnanci prezentují grantové žádosti, vidíte jejich angažovanost. To, že nejen MONETA Clementia dělá dobré věci, ale naši zaměstnanci jsou ti, kteří ze svých komunit přináší to, kde může nadace ještě víc pomoci. Naši zaměstnanci jsou opravdu srdcaři, kteří vědí, kde v jejich okolí je potřeba pomoci,“ vysvětluje Klára.
Hrdá na své kolegyně a kolegy je i Linda. „Skláním klobouk před zaměstnanci a jejich prezentacemi. Já sama bych kolikrát měla některé ty příběhy problém sama odprezentovat tak profesionálně, jako to udělali oni,“ doplňuje Linda.
Jak moc náročné je říkat „ne“ žádostem v nadaci? Jak a kde si nastavit limit u nadační pomoci? Vnímají někdy tíhu částky, o které se rozhoduje? A komu v rámci nadace by chtěly ještě více pomoci? I o tom mluví v podcastu Women in Finance Klára Escobar, Monika Kalivodová a Linda Kavanová.