Diskriminace majitelů spalovacích aut v Praze pokračuje. „Elektrikáři“ dostali půl roku odklad

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO I Majitelé nejdražších aut na ulici budou mít dál parkování zadarmo. Vedení Prahy se mezitím zamyslí, jak jim ulehčit život jiným způsobem. Většina ostatních bude dál krvavě platit a po práci objíždět svoji čtvrť při hledání parkovacího místa, protože modrou či oranžovou zónu bez časového omezení okupuje čím dál tím víc Tesel a Enyaqů s registrační značkou obsahující písmena EL.

Není pochyb o tom, že jestli jsou někde elektrická auta fakt užitečná a použitelná, je to hustý městský a příměstský provoz. Mám na mysli praktické hledisko, protože právě ve městě nejvíce oceníte bezhlučný chod, hbitost a minimální spotřebu energie, která se díky častému brzdění rychle rekuperuje. 

Nevidím ale objektivní důvod, proč by měli být majitelé těchto velmi drahých vozidel při parkování zvýhodňováni na úkor těch, kteří si je nemohou dovolit nebo je vlastnit nechtějí. Když město konečně usoudilo, že by bylo fajn majitele spalováků dál nediskriminovat – protože, co si budeme povídat, když přiložíte nosní dírku k výfuku auta plnícího normu Euro 5 nebo 6, neucítíte žádný zápach – vzalo si pro jistotu ještě půlroční odklad, aby ztracené „grešle“ majitelů „elektrik“ kompenzovalo někde jinde. 

Platit za tříhodinové parkování s novým benzinovým autem 180 korun tam, kde majitel elektromobilu nezaplatí za týden nic, prostě není fér.

Dost bylo omezování automobilismu! Němečtí liberálové chtějí parkování zdarma

Něco vymyslíme

„Je třeba si uvědomit, že na jednu stranu potřebné zvýhodnění nízkoemisních vozidel, které je tolik přínosné pro jejich rozvoj s příznivým dopadem na ekologii, má na druhou stranu negativní dopady do regulace parkování,“ objevuje Ameriku důvodová zpráva k usnesení o odkladu parkování zdarma pro bezemisní auta o další půl rok než se „něco vymyslí“.

Vedení města již delší dobu připravuje komplexní reformu systému ZPS, která zahrnuje například celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, možnost pro rezidenty platit méně za menší oblast povoleného parkování nebo zvláštní povolení pro zásobování či pečovatele. Zatímco na těchto změnách se koaliční strany shodly, jednání se zasekla na otázce cen parkovného a dohoda zatím nevznikla.

Podobně se koalice Pirátů, Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) a STAN zatím neshodla ani na otázkách zvýšení jízdného v MHD a zpoplatnění vjezdu automobilů na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží. Když si to přeložíme, magistrát chce auta z města vyhnat totálně, aniž by nabídl použitelnou alternativu třeba pro lidi dojíždějící za prací ze Středočeského kraje. 

V souladu s trendy je ochoten se smilovat nad elektromobily, protože to z hlediska PR dobře vypadá, půlmiliarda vybíraná v průměru ročně na parkovném každopádně přijde vhod. 

Podle statistiky registrací vozidel, dostupné na webu Čistá doprava, je v Praze registrováno 13 151 čistě bateriových elektromobilů (BEV) a 9267 plug-in hybridů.

Ivan Hodáč: O elektromobilitě rozhodne spotřebitel střední třídy. Zákaz spalovacích motorů se změní

Z mého pohledu by asi bylo v pořádku zvýhodnit elektromobily rezidentů oproti návštěvníkům – například v rozsahu platnosti parkovacího oprávnění. Jenže... „Hrozí tady nedovolená podpora ze strany města, protože neexistuje právní důvod pro takovéto zvýhodnění. Obdobou takového zvýhodnění byly pokusy některých měst zavést bezplatné MHD jen pro obyvatele města. Tyto pokusy byly následně na základě usnesení soudu rušeny,“ konstatuje Vít Hofman, mluvčí pražského magistrátu.

Dalším krokem, který však vyžaduje celostátní přístup, by bylo odebrání registračních značek s písmeny EL tzv. plug-in hybridům. Tato auta jsou nízkoemisní jen teoreticky – když mají nabité baterie. Na jejich nabíjení ale většina majitelů kašle a jejich auta ve výsledku „smrdí“ víc než jednoduché benziňáky.

Podtrženo sečteno: Když už za každou cenu tlačit elektřinu, chtělo by to alespoň zdání rovného přístupu, pánové. Drtivá většina Pražanů a Středočechů totiž na elektřinu nejezdí a jezdit nebude. Jezdit však potřebují a musí.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Prodeje nových i ojetých elektromobilů drhnou. Vzduchem létají slevy i stop stavy na výkup

Proč se lidem chce v elektromobilech zvracet: Kinetóza postihuje i zvířata

sinfin.digital