REPORTÁŽ MICHALA BORSKÉHO I V pražských Letňanech opět rozbil svůj stan největší domácí veletrh elektromobilů. Po loňských rozpacích se zdá být elektrická trakce v automobilovém průmyslu opět pozitivně a bojovně naladěna. Evropští výrobci předvádí sympatickou snahu, Japonci, Korejci a především Číňané jsou ale v čistě elektrických autech o parník dál. Otázkou je, jestli to na českém trhu někoho zajímá.
Ve chvíli, kdy se venkovní teploty propadají k nule, se uvnitř elektřinou vyhřátých výstavních hal v Letňanech rozpoutává žhavý auto-elektro-tanec. Sedmý ročník veletrhu e-Salon, největší středoevropské show čisté mobility, otevřel ve čtvrtek brány pro odborníky. Na rozloze přes 30 000 m² v sedmi halách se představuje rekordních 150 vystavovatelů, včetně historicky největšího počtu automobilových značek.
Zaměření na alternativní pohony – elektřinu, hybridy, vodík – je tentokrát obohaceno o masivní vstup čínských gigantů. Mnohá významná jména přesto chybí – protože tam prostě být nepotřebují. Jmenujme veličiny jako Toyota, Audi, BMW, Mercedes-Benz... Přijela ale třeba česká Tatra.

Škoda hledí o pět let dál
Výsostné místo v hlavní hale patří mladoboleslavské škodovce, která jako hvězdu budoucnosti vystavuje designovou studii Vision O – futuristický koncept rodinného SUV na platformě MEB, který naznačuje směr značky po roce 2030. S délkou přes 4,9 m a baterií o kapacitě 100 kWh slibuje dojezd 700 km, autonomní jízdu úrovně 4 a interiér z recyklovaných materiálů.
„Vision O není jen auto, je to manifest udržitelnosti,“ šeptal mi šéfdesigner Škody Oliver Stefani, stojící u modelu obaleného v zeleném světle LED. Vedle toho se tu dají obdivovat aktuální elektromobily jako Elroq (kompaktní SUV s dojezdem 560 km) a Enyaq RS v ostré verzi, která na testovací dráze v hale 1 akceleruje na 100 km/h za 6,5 s.
Prodejně to ale žádné trháky nejsou: „Jsme tu pro inspiraci, ne pro rychlý obchod,“ usmívá se tajemně jeden z manažerů.

Ford v těžkém stoupání k elektřině
Jiným případem je opodál vystavující Ford. Jeho plně elektrické modely jako Mustang Mach E-GT, Capri nebo Explorer EV na silnici zatím věru vidět není a v dohledné době asi ani nebude. A tak se teď naděje tradiční firmy upírají k velkému pick-upu Ranger PHEV.
První plug-in hybridní verze oblíbeného modelu oslňuje systémovým výkonem 335 kW (455 koní) a elektrickým dojezdem 45 km. Mastodont dlouhý 5,4 m je asi dobrým kompromisem pro šéfy firemních flotil, jako je třeba ČEZ, kteří potřebují firemní emise snížit na minimum. Jinak nevím.
Situaci potvrzuje i Petr Burián z Fordu: „V Evropě prodáváme Rangerů tisíce, teď s PHEV otevřeme dveře firemním flotilám,“ zatímco náhodný návštěvník testuje tažnou kapacitu 3,5 tuny na simulátoru. Vedle toho tu stojí čistě elektrický Explorer EV s dojezdem 560 km a Mustang Mach-E GT v aktualizované verzi s rychlonabíjením na 800 V. Chcete je?
Nové Opely se starými jmény
Prapor koncernu Stellantis drží v Letňanech jediná značka a tou je možná trochu překvapivě stále zdánlivě německý Opel. Ve světlech reflektorů září Grandland – vlajková loď vyšší střední třídy s baterií 98 kWh a dojezdem 700 km, včetně verze s vodíkovým pohonem. A Frontera – robustní off-road SUV střední třídy s 4x4 a dojezdem 500 km, inspirovaný klasikou z 90. let, ale nyní plně elektrický.
„Frontera je pro ty, kdo chtějí dobrodružství bez kompromisů,“ hlásá banner, pod nímž se schovává model s matným lakem a 20" koly. Opel předvádí i Corsa Electric Facelift s cenou pod 30 000 € a superrychlým nabíjením. Stánek je živý diskuzemi – návštěvníci se ptají na záruku baterie (8 let) a kompatibilitu s CCS. Testy Frontery na venkovní trati ukazují, jak se dá SUV hravě brodit blátem na elektřině.

Korejská smršť
Sesterské korejské automobilky Hyundai a Kia každá po svém ukazují, že je-li po technické stránce někdo rovnocenným sokem Číňanů v elektromobilitě, jsou to právě ony. V designu asijské sousedy i daleko předčí.
U Hyundai byl hlavní premiérou Ioniq 9 – luxusní sedmimístné SUV na platformě E-GMP s dojezdem 630 km, 800V architekturou a interiérem s relaxačními sedadly masáží. Jasná odpověď na Teslu Model X, prostornější a levnější. Vedle stojící Kona Electric má po novu 65 kWh baterii, ideální auto do města. Tam ještě víc patří Inster – malý van s dojezdem 355 km.
Kia rozšiřuje svou elektrickou řadu s ambicí dosáhnout deseti modelů na českém trhu do konce roku. Hlavními hvězdami jsou premiéry kompaktního crossoveru EV4 (hatchback i fastback verze) s dojezdem až 600 km na platformě E-GMP s rychlonabíjením 800 V (10–80 % za 18 minut).
EV4 je pro automobilku elektrickým vstupem do segmentu C, kde spojuje fešný design, dojezd a cenu. Typ PV5 je první lehký elektrický užitkový vůz s variabilním interiérem pro 5–9 pasažérů, dojezdem 450 km a nosností 800 kg. Kia předvádí i EV3, oceněný model s dojezdem 560 km.
Obě korejské firmy si v Česku drží velmi dobrá prodejní čísla, je ale otázkou, zda současná elektrická smršť dokáže nahradit dosavadní bestsellery Kia Ceed a Hyundai i30. Myslím, že ne.
Tatra v době elektrické
Veskrze sympatická je účast druhého (nebo prvního, když je starší?) českého jména mezi automobily. Kopřivnická Tatra v premiéře vystavuje svůj vlajkový model Tatra Force v provedení e-Drive BEV 8x8, první plně bateriový nákladní elektromobil značky.
Osmikolový stroj s trakčním motorem Danfoss (výkon 550 kW), bateriemi o kapacitě 480 kWh a speciální čtyřstupňovou převodovkou Eaton EV slibuje dojezd 300 km v terénu a tažnou sílu přes 50 tun.
„Tohle je tatrovácká odolnost v zeleném kabátě – pro armádu i těžbu,“ říká inženýr u modelu s futuristickým designem a nezávislým zavěšením kol. Vedle stojí Force e-Drive Hybrid, spojující diesel s elektromotorem pro úsporu 20 % paliva.

Čínští draci
Teď už k hlavní jednotné komunistické síle celé přehlídky: čínské značky poprvé oficiálně zaútočily na e-Salon v plné síle a bezprecedentním počtu. Celou jednu velkou výstavní halu zabrala pro našince stále ještě exotická jména jako BYD, ZEEKR, XPENG, Lynk & Co, Dongfeng a Hongqi – celkem přes 20 modelů, které jsou si uvnitř i navenek dost podobné. Když vidím některé z těchto aut na silnici nebo v podzemních garážích, nejsem absolutně s to od sebe tyto modely odlišit.
Největší čínský výrobce BYD představuje Sealion 7 – prostorné SUV s dojezdem 610 km a cenou pod milion, plus ultra-luxusní Yangwang U8: drsný off-road, který plave i jezdí (výkon 1 190 koní!). Čína vede v bateriích Blade a její vozy jsou průměrně o 30 % levnější než srovnatelné evropské.
ZEEKR, prémiová divize Geely, ukazuje 009 MPV – luxusní minivan s dojezdem 800 km a interiérem jako soukromý jet, sdílejícím techniku s elektrickými Volvy, další čínskou automobilkou. Vedle stojí X – kompaktní hatchback se 700 km dojezdu. XPENG krade show s G6 SUV kupé (dojezd 755 km, adaptivní pilotní systém XNGP) a vlajkovým G9 (prémiové SUV s 800V nabíjením na 10–80 % za 20 min).
Lynk & Co (také Geely) přiváží prémiové modely včetně elektrického pick-upu Riddara RD6 – první česká premiéra plně elektrického pick-upu v ČR, s tažnou kapacitou 3 tuny a dojezdem 500 km. Dongfeng láká na eπ 007 – elegantní sedan s dojezdem 700 km a cenou lehce přes půl milionu. Hongqi, značka čínských vládních limuzín, předvádí E-HS9 megaluxusní SUV s dojezdem 690 km a interiérem z kůže Nappa.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.










