Jestli je tu někdo motorista, tak Babiš. Sice neumí řídit, ale vidláčtí Motoristé taky ne

GLOSA MICHALA BORSKÉHO I Návštěvy stranických vůdců na Pražském hradě i mezi sebou navzájem jsou vděčnou potravou pro hledáčky fotoreportérů. Šéf Motoristů Macinka projevil vrcholné buranství i zřejmou penilní hypotrofii přivezením se v megavelkém americkém pick-upu RAM, jeho kolega Filip Turek zase v pozérské německé limuzíně Maybach. Mnohem příjemněji překvapil ten, který by si Hrad mohl koupit celý i s přilehlými pozemky – Andrej Babiš za volantem vcelku obyčejného nošovického minivanu Hyundai.

Sice se při couvání s volebně vyšňořenou dodávkou Hyundai Staria tak úplně nevešel do vymezeného prostoru na III. hradním nádvoří, na které se mu napoprvé ani nepodařilo trefit, takže na pokyn ochranky musel přeparkovat, ale na rozdíl od arogantních vidláků ze strany Motoristé sobě řídil vůz Andrej Babiš sám.

To buran Macinka musel starosvatou hradní dlažbu ojet otěrem z gum amerického pick-upu RAM 1500, symbolu texaských „rednecků“, jímž se nechal přivézt; Filip Turek se zase nechal dopravit okázale světskou limuzínou Maybach, dost možná z garáže veksláckého exota Chlada.

Petr Macinka míří na jednání s prezidentem Petrem Pavlem

Macinkova kompenzace

Nic z toho Andrej Babiš při vší své aroganci a českému analfabetismu nemá zapotřebí. Prostě skočil do firemní dodávky a přivezl se sám, možná i s veřejnosti skrytým komerčním úmyslem propagovat korejskou značku, v jejímž autě už se nechal vidět za volantem vícekrát – například při kurzech bezpečné jízdy na autodromu v Mostě

Ono je možná vůbec lepší, když Babiš řídí sám, protože dle slov svého dlouholetého šoféra Josefa Votavy v knize „O Babišovi bez Babiše“ z roku 2014 si prý jako pasažér zásadně sundavá boty a pak je nemůže najít. „Kurva, kde mám boty?!“ vzteká se prý Babiš v autě pravidelně. Z Hyundaie na Hradě vystoupil zjevně ve společenské obuvi. 

Také předsedové všech ostatních stran zvolených do Parlamentu byli přivezeni normálními auty odpovídající úrovně, tedy limuzínami Audi, BMW či Škoda.

To Petr Macinka při své hradní exhibici předvedl to, čemu se lidově říká léčení si komplexu méněcennosti. Předseda Motoristů měří podle subjektivního odhadu a srovnávacích fotografií něco kolem 170 cm, což na muže není nic závratného, a je jistě zajímavou otázkou, zda i dílčí tělesné partie jeho těla nemají velikost, kterou si mnozí muži kompenzují prostřednictvím mohutných předmětů ve svém vlastnictví.

Eso sociální demokracie se jmenovalo Zemák. Legendární volební autobus okopíroval Šlouf z Polska

Podobnou obskurností na Pražském hradě byl v minulosti jen volební autobus „Zemák“ alias stará Karosa C 734, ve které přivezl Miloš Zeman po volbách v roce 1998 prezidentu Havlovi představit svou „vládu sebevrahů“, jak ji s oblibou nazýval.

Naopak Václav Havel byl autařem velmi vkusným, což projevil i v případě méně drahých aut, než jakými byly jeho oblíbené Mercedesy. Sám na Hrad několikrát přijel Renaultem 21 nebo líbivou Lancií Kappa Coupé. 

Amerika do Česka? Nesmysl

Mám rád americká auta – jako veteránského koníčka. Křídlaté Cadillacy, nasupené Pony cars i ty vidlácké pick-upy patří k americké klasice, která má v Česku obrovskou základnu příznivců. Vesměs jde ale o auta starší čtyřiceti let a víkendovou zálibu jejich majitelů. Úplně v pořádku. 

Pokud jde o běžné moderní „Ameriky“, jakés takés štěstí s nimi u nás udělala jedině značka Chrysler, a to dokonce už za komunistů, jakkoliv „zelinářský mercedes“ Chrysler GC 180 se v USA nikdy nevyráběl – šlo o kooperaci Francouzů s Brity a Španěly v době, kdy Američané ovládali tradiční evropské firmy Simca a Talbot.

Renault 16: Revoluční auto, které se mělo stát žigulíkem a nakonec bylo milováno disentem

Z těch ostatních uspěl v 90. a nultých letech hlavně model Voyager, rodinné MPV, které se svého času prodávalo podobně dobře jako Renaulty Espace či Volkswagen Sharan, k vidění byly také modely Chrysler Neon nebo Stratus. To je ale taky všechno, žádná jiná americká značka u nás oficiální zastoupení nikdy neměla, a podobné to je v celé Evropě.

Proč? Důvod je jasný: Americká auta na evropské silnice prostě moc nepasují – a to zdaleka nejen rozměrově jako v případě Macinkova RAMu. Paradoxně právě tito mastodonti tvoří v současnosti hlavní část amerického vozového parku u nás. Používají je oblibou majitelé produkčních firem, stavebních firem, odtahovkáři, zemědělci... a Petr Macinka, který je prostě Buran s malým P.

Ostatně, americké auto neupravené ve výrobním závodě pro Evropu je prakticky nemožné přihlásit, protože neplní celou řadu homologačních předpisů nutných pro provoz na silnicích v EU.

Nemějte největší možná auta, psal Klaus. Jeho žák Macinka přijel na Hrad obřím americkým pick-upem

Na rozdíl od evropských standardů, které kladou důraz na ochranu chodců a cyklistů prostřednictvím „měkkého“ designu přídě, povinných systémů jako eCall, automatické brzdění (AEB) nebo asistenti rychlosti, mají americké vozy naopak tužší konstrukci pro ochranu vlastních cestujících, volitelné bezpečnostní technologie a méně přísné emisní limity (EPA vs. Euro 6/7). 

Dále mají odlišné světlomety (červené směrovky, širší paprsky hlavních světel) a větší rozměry, což zvyšuje riziko nehod, a logicky tak komplikuje homologaci. 

Tato neslučitelnost vyžaduje nákladné úpravy pro dovoz do EU, což je v roce 2025 předmětem obchodních sporů, například kvůli hrozbám cel od Donalda Trumpa, jehož snahou je americká auta v Evropě prodávat. Ale to už je jiný příběh.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Texaský masakr osmiválcem: Po Divokém západě za volantem gigantického amerického pick-upu

Papež urazí poslední část své pozemské cesty v pick-upu RAM. Proti královninu kočáru to ale nic není

Devadesátkový dinosaurus Chlad: Eso v rukávu, nebo polibek smrti pro Motoristy? Nejspíš obojí

sinfin.digital