Záchrana pro benzin a naftu? Německý kancléř Merz žádá velkou revizi zákazu spalovacích motorů

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | Německý kancléř otevřeně vyzval Evropskou unii k úpravě kontroverzního zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035. Tento krok přichází v době, kdy německý automobilový průmysl zápasí s poklesem poptávky po elektromobilech a rostoucími náklady spojené s politicky protlačovaným přechodem na ně. Desátého prosince má Evropská komise autoprůmyslu předložit své návrhy na případnou korekci své emisní politiky v čele se zákazem spalovacích motorů.

Merzova CDU dlouhodobě prosazuje „technologickou otevřenost“ v automobilovém průmyslu, což znamená, že nechce uzavírat dveře všem technologiím kromě elektromobility a umožnit výrobcům dojít k uhlíkové neutralitě libovolnou cestou. 

Dnes – v pátek 28. listopadu – Merz prohlásil, že Německo bude v Evropské radě prosazovat „měkčí“ přístup k pravidlům z roku 2023, které zakazují prodej nových vozidel se spalovacími motory po roce 2035. Podle Reuters německá vládní koalice souhlasila s výjimkami pro plug-in hybridy a další technologie, které by umožnily „vysokoefektivní“ spalovací motory i po roce 2035.

Tento postoj není nový. Už před měsícem Merz slíbil, že udělá všechno, aby zamezil vytlačování spalovacích aut z unijního trhu, a to zejména v reakci na čím dál slabší prodeje čistých elektromobilů v Německu (jen 13,5 % trhu ve třetím čtvrtletí 2025 – pozn. red.). Berlín teď vidí revizi evropských emisních cílů jako příležitost k „širšímu technologickému spektru“, kde by spalovací motory sloužily jako „přechodná řešení“ vedle elektromobilů a syntetických paliv.

Wartburg: Dvoutakt z Eisenachu smrděl tak, že ho zakázali prodávat i v ČSSR

Co žádá Německo?

Německá vláda konkrétně chce, aby EU umožnila registraci „vysokoefektivních“ spalovacích motorů (ICE) i po 2035, pokud splní přísné emisní limity. Tyto motory by měly být poháněny syntetickými palivy (e-fuels), které jsou teoreticky uhlíkově neutrální, a plug-in hybridy s dlouhým elektrickým dojezdem. „To by zajistilo flexibilitu pro automobilky a spotřebitele,“ řekl Merz v rozhovoru pro Deutsche Welle, kde zdůraznil, že striktní zákaz spalovacích motorů by ohrozil 800 000 pracovních míst v sektoru.

Tento návrh vychází z požadavků jednotlivých spolkových zemí z listopadu 2025, které volají po „přehodnocení“ emisních pravidel v rámci jejich plánované revize v roce 2026. Německo argumentuje, že současný plán na zákaz spalovacích motorů nezohledňuje pokles prodejů elektromobilů (o 11 % v EU za první devět měsíců 2025) a vysoké ceny baterií. Automobilky jako Volkswagen a BMW doufají v ústupky EK, protože by to prodloužilo rentabilitu jejich investic do hybridních technologií.

Co na to ostatní?

Ne všichni jsou z německé iniciativy nadšení. Francie a Španělsko, kteří byli hlavními zastánci zákjazu spalovacích aut, vyzvaly EU k jeho zachování. Francouzský ministr životního prostředí Agnès Pannier-Runacher prohlásila: „Doufáme, že nadcházející revize neohrozí naše klimatické cíle.“ Španělsko, s rostoucí výrobou elektromobilů (Cupra a SEAT), vidí v Merzově návrhu riziko pro celoevropskou konkurenceschopnost vůči Číně.

Ekologičtí aktivisté jsou ještě ostřejší. Podle Earth.org by revize „znamenala další ránu dekarbonizačním snahám EU“, protože by oddálila snížení emisí o 50 milionů tun CO₂ ročně. Evropská komise zatím mlčí, ale plánovaná revize v roce 2026 by měla zahrnovat data o prodejích a technologiích.

Až si 100 německých opic koupí čínské auto, půjde celý evropský autoprůmysl do háje

Pro Německo, kde automobilový průmysl vytváří 5 % HDP, je ale revize zákazu otázkou přežití. Merz tvrdí, že bez ní hrozí masivní propouštění a ztráta trhů ve prospěch Asiatů. Na druhé straně by revize mohla způsobit „chaotický přechod“, kde hybridy prodlouží závislost na fosilních palivech. Pro Česko a zejména mladoboleslavskou Škodu, by revize mohla znamenat důležitý oddechový čas na technologickou a finanční konsolidaci – ale teoreticky i riziko, pokud EU nerozhodne jednotně.

Merzova iniciativa tak otevírá Pandořinu skříňku: Ustoupí EU tlaku své největší ekonomiky, nebo si udrží zelené ambice stůj co stůj? Odpovědí na mnoho otázek bychom se měli z Bruselu dočkat už zanedlouho – 10. prosince, kdy je plánováno veřejné představení „protinávrhu“ Evropské komise. Připomeňme, že od začátku letošního roku vede Ursula von der Leyenová tzv. strategický dialog se zástupci evropského autoprůmyslu.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Zákaz spalovacích motorů by bylo nejlepší zrušit. Ať lidé jezdí, čím chtějí, říká Martin Jahn

Ivan Hodáč: O elektromobilitě rozhodne spotřebitel střední třídy. Zákaz spalovacích motorů se změní

EU na steroidech: Leyenová tlačí na jednotnou legislativu, plošné dotace elektroaut i Green Deal

sinfin.digital