Paradox Trumpova celního diktátu: Některé evropské automobilky na něm vydělají

Evropa fakticky kapitulovala před celním diktátem Donalda Trumpa. „Měli jsme na vybranou: buď se vzdáte, anebo zemřete,“ popisuje drsnou realitu v rozhovoru pro INFO.CZ jeden z největších insiderů evropského automobilového průmyslu Ivan Hodáč. Nová dohoda s USA podle něj přinese nepříjemné dopady na německý i český autoprůmysl, navíc zatím není nic na papíře. V rozhovoru ale Hodáč odhaluje i překvapivý detail, který paradoxně pomůže některým evropským značkám, a vysvětluje, proč má v celém sporu nejsilnější karty v ruce Čína.

Co se v rozhovoru dozvíte:

  • Proč je nová dohoda s Trumpem víc „diktát“ než vyjednávání.

  • Jaké konkrétní dopady budou mít 15% cla na český průmysl.

  • O kterém klíčovém detailu dohody se vůbec nemluví a komu paradoxně pomůže.

  • Proč drží Čína Donalda Trumpa „pod krkem“ a jak to ovlivňuje Evropu.

  • Jaké reálné nebezpečí hrozí Škodovce, i když se jí teď daří.

  • Jak se v Bruselu doopravdy vyhrávají bitvy a proč je kritika EU často laciná.

Evropa v čistírně

Celým naším kontinentem rezonují otřesy spojené s novou celní dohodou s administrativou Donalda Trumpa. Jaký je tvůj pohled?

Já nechci přímo říct, že nás Trump vzal do čistírny, nechci tomu říkat, že je to celní válka, ale je to velice nepříjemné. Klidně bych tomu ale říkal diktát, je to diktát. Viděl jsem komentáře, které říkaly: dobře, měli jsme na vybranou, buď se vzdáte, anebo zemřete. Bude to mít definitivně nepříjemné důsledky, speciálně pro německý automobilový průmysl, který hlavně vyváží do Spojených států. A u nás to bude mít nepříjemné důsledky pro dodavatele. Celkově na tom Evropa fakticky bude špatně, protože 15 % je 15 %.

Nejde přitom jen o samotnou výši cla. Problém je, že dohoda je zatím jen ústní proklamací bez jakýchkoliv pevných a psaných pravidel.

Máš pravdu, nic zatím není na papíře. Ví se, že bude 15 % plošně, ale neví se vůbec, jestli je to 15 % na auta a něco jiného na komponenty. To pořád ještě není jasné. A ty detaily… Třeba otázka původu zboží, otázka rozlišení elektrických a normálních aut, a také regulační rámec. 

Slyšel jsem, že Japonci, kteří mají stejnou dohodu, jsou ochotni přijímat auta vyráběná podle amerických norem. To my nemůžeme, ty jsou úplně jiné. Takže detaily to mohou udělat ještě horší.

Nebyla EU schopna vyjednat si lepší podmínky?

Já si myslím, že to bylo těžké, protože my jsme fakticky byli postaveni ke zdi. Kdybychom řekli, heleďte se, tady budou odvetná opatření, a tím to končí, znamenalo by to obchodní válku se Spojenými státy. Nezapomeň, že je to náš nejdůležitější obchodní partner. A nejen obchodní, jsme společně v NATO, sdílíme pořád ještě nějaké hodnoty. To euroatlantické spojenectví je nenahraditelné.

V celém tom chmurném obrázku se ale skrývá jeden detail, o kterém se skoro nemluví a který paradoxně pomůže některým evropským značkám...

Ano, je tam jedna věc, která je strašně zajímavá a na kterou lidi zapomněli. Zmizely totiž cla na dovoz aut ze Spojených států do Evropy. Těch 10 % je pryč. To je dobré třeba pro Mercedes a BMW, kteří vyrábí spoustu aut ve Spojených státech a ty jsou zpětně vyváženy do Evropy. Ti na tom pojedou o něco líp.

Na druhou stranu si nemyslím, že by to nějak zásadně zvedlo prodeje amerických aut v Evropě. Evropský zákazník o ně zkrátka dlouhodobě nemá zájem – s výjimkou Tesly.

Hodáč: Z EU se dělá univerzální fackovací panák, za kterého se schovávají i členské státy

Neúprosný milostný trojúhelník

Otočme list. Vztah USA–EU se jeví být čím dál víc problematický, ale nesmíme zapomínat, že celá situace se odehrává v geopolitickém trojúhelníku USA–EU–Čína. A právě Čína v něm má nečekaně silné karty.

Čína holt Spojené státy a Evropu drží pod krkem, protože kontroluje podstatnou část světového nerostného bohatství, zejména klíčové suroviny pro automobilový průmysl. Osmdesát procent světové výroby vzácných kovů pro baterie, počítače a další věci je kontrolováno Čínou. Spojené státy dovážejí z Číny 60 % své potřeby. Kdybychom my měli něco takového, taky bychom mohli Trumpa držet pod krkem. Ale my nemáme.

Jaký vliv mohou mít nepříznivé dopady euroatlantických vztahů na německý, popř. tuzemský autoprůmysl?

Zatím se nic podstatného nestane. Volkswagen je rád, že Škodovka prosperuje. Ale je možné, že pokud Volkswagen opravdu bude trpět a bude to mít dopad na pracovní místa v Německu, vznikne obrovský tlak na německou vládu a na Volkswagen, aby přetáhly výrobu aut, která se dobře prodávají a mají velkou marži, do Německa. Momentálně si myslím, že na tom Volkswagen nemá zájem, ale ten tlak může přijít.

Bude nová politická reprezentace, která vzejde na podzim z parlamentních voleb, držet současný evropský kurz, pokud jde o auta?

Nevidím žádný důvod, proč by to nemělo pokračovat. Pořád jsme v čele zemí, které se snaží průmyslu pomoct. Nevěřím, že by tady byla vláda, která by neměla zájem na tom, aby byl český automobilový průmysl konkurenceschopný. Je to alfa a omega české ekonomiky.

Nová americká cla: Položil Trump Evropu na lopatky, nebo máme eso v rukávě?

EU na pranýři. Právem?

Často slýcháme, že za všechny naše problémy může Brusel. Ty jsi v prostředí evropských institucí strávil desítky let. Jak se na tohle díváš?

Není to fér. Musím opakovat, že si z Evroské unie děláme fackovacího panáka, s čímž naprosto nesouhlasím. Musíme si uvědomit, že bez Evropské unie bychom neměli vůbec šanci být tam, kde jsme. Je pro nás klíčová. Ano, jsou tu věci, které se nám nelíbí, jako Green Deal, ale my jsme taky součástí toho rozhodování. Není to diktát z Bruselu. Je to dvousměrná ulice.

Jak se tedy v Bruselu v praxi prosazují národní zájmy?

Musíš se tam umět pohybovat, pracovat s parlamentem, komisí a členskými zeměmi. Pak jsi schopný si vydobýt něco, co potřebuješ. Není to o korupci, ale o tom přijít s dobrými argumenty a budovat si koalice. Podívej se na Euro 7. Dali jsme dohromady velkou koalici zemí a vyhráli jsme. Udělali jsme tu normu akceptovatelnou. Takhle to chodí.

Oklikou bych se ještě na závěr vrátil k Donaldu Trumpovi. Jak moc se ještě může situace ohledně cel do budoucna změnit?

Může. Na papíře není nic. Pokud Američané budou chtít, abychom akceptovali auta vyrobená podle jejich norem, nepůjde to a pro Mercedes nebo BMW nastane velký problém. 

Trump je schopný říct: Tak když je nebudete akceptovat, hodím na vás 30 %. Ale musíme si uvědomit, že Trump určuje směr, ale detaily dělají lidé kolem něj. Má okolo sebe lidi, kteří sdílejí jeho politiku. Nedělejme si naději, že kdyby Trump zítra zmizel, všechno se změní.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Prohrála Evropa celní válku s Trumpem? Byli jsme postaveni ke zdi, říká automobilový expert Hodáč

Zpráva o stavu evropského autoprůmyslu: Číňané jsou tu, my si teď budeme muset vybrat stranu

Proč milovat Porsche: Projeli jsme naplno raritní verze modelů 911 i 356

Auto se stanem na střeše je nejgeniálnější verzí kempování. SUV od Forda je ideální nosník

sinfin.digital