TV Barrandov připomíná béčko Primy. Majitel Čermák hledá zájemce o „mediální atomový kufřík“

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Televize Barrandov byla dlouhé roky katedrálou ega Jaromíra Soukupa. To už však neplatí. Dnes se Soukup věnuje pofidérním boxerským zápasům a televizi od něj získal brněnský obchodník s pohledávkami Jan Čermák. Ten se snaží celý mediahaus postavit na nohy, oprášit a prodat – ideálně některému z českých miliardářů za pěknou, devíticifernou sumičku.

Televize Barrandov na povrchu ukazuje pozlátko současného showbyznysu, v pozadí se však skrývá tvrdý byznysový příběh. Nový majitel Jan Čermák potřebuje své tři barrandovské stanice (TV Barrandov, Kino Barrandov a Krimi Barrandov) vycepovat na sledovanost přes pět procent, aby je následně mohl prodat některému z českých miliardářů. A prodejní cenovka, která by mu nejspíš udělala radost, začíná kolem sto milionů korun. 

I když devět cifer (jde o neoficiální odhad) za Soukupovo problematické (TV Barrandov je stále v konkurzu a čeká na potvrzení reorganizačního plánu) dědictví může vypadat jako příliš velké sousto, zaběhnutá televize je ve skutečnosti poměrně horkým zbožím. 

Vybudovat podobnou stanici s licencí, potřebným know-how, zázemím, zaměstnanci a archivem na zelené louce by v důsledku stálo výrazně více – a výsledek by byl nejistý. Proto by se některý z tuzemských miliardářů mohl nechat na nabídku mediálního atomového kufříku nalákat – ostatně zajistilo by mu to prestižní místo vedle dalších majitelů komerčních televizí Renáty Kellnerové (TV Nova) a Ivana Zacha (FTV Prima). 

Prohra pro TV Prima: Její „nejdražší seriál v historii“ má nouzi o diváky

Sám Jan Čermák takové ambice nemá: není žádný „televizák“. Vlastně televiznímu byznysu téměř nerozumí. Do dobrodružného dealu s Jaromírem Soukupem, od něhož postupně televizi v problémech získal, před dvěma lety vstupoval hlavně kvůli pozemkům, které Soukupovy firmy na Barrandově (a v Braníku) vlastnily. Mediální část tohoto byznysu byla jen příjemným bonusem – tedy pokud se mu je podaří zpeněžit.

Aktuálně TV Barrandov provozně prodělává – hotovost pálí tempem jednotek milionů měsíčně, navíc jsou potřeba i větší investice do obsahu, technického vybavení nebo nového odbavovacího pracoviště. Všechny náklady se však v budoucnu mají zaplatit.

Prvním krokem k tomu je dostat sledovanost nad zmíněných pět procent, což de facto znamená, že se ze ztrátového byznysu stane byznys ziskový. Procenta znamenají diváky a diváci zase reklamu. A upřímně: když se rozhlédnete po mediálním trhu, jsou to hlavně televize, kdo dnes v médiích ještě dokáže poměrně slušně vydělávat. Prima předloni vydělala přes 300 milionů, Nova dokonce přes miliardu. Ostatní mediahousy? Ty jsou povětšinou rády, když brousí červeno-černou nulu.

K pěti procentům ale samozřejmě povede dlouhá cesta. Dnes má Barrandov sledovanost kolem dvou procent, u toho inzertně nejzajímavějšího publika, tedy kolem cílovky 15-54 let, je to okolo procenta. Znásobit tyto čísla rozhodně nebude nic jednoduchého a do konce letošního roku to je v zásadě nemožné. Zároveň však platí, že pokud management nic nepokazí a bude se chovat kompetentně, televize se do konce letoška klidně může dostat na tři procenta a příští rok si sáhnout i na cílenou pětku.

Oneplay: Proč Nova zařízla zlaté tele, které posledních pět let krmila?

Záležet bude hlavně na programu, který Čermák & spol. představili tento týden. A jestli něco na post-soukupovském Barrandovu vyniká, je to podobnost s televizí Prima. Skoro jako by TV Barrandov byla jejím béčkem. Ono také není příliš divu: program na Barrandově vede bývalý programový ředitel Primy Roman Mrázek (kterého mimochodem Prima před dvěma lety poměrně drsně poslala k šípku).

Obě televize toho však mají společného mnohem více. Na Barrandově v pořadu VIP Svět vystupuje bývalá (porno)herečka Eva Decastelo, která na Primě uváděla TOP Star, na primáckou Policii v akci navazuje Barrandov neformálním pokračováním s názvem Policie Delta a na Barrandově je i nový pořad investigativního novináře Josefa Klímy – který před dvěma lety rovněž působil na Primě.

Jasně, stále platí, že Prima má proti Barrandovu desetinásobnou sledovanost a spoustu cingrlátek kolem: od vlastní SVOD platformy, přes čistě zpravodajskou stanici či interní kreativní divizi až třeba po magazín Playboy. Jenže na konci dne se stejně počítá hlavně to, kolik lidí si tu či onu televizi zapne – a zde, byť kousek po kousku, by už brzy Barrandov mohl být pro ostatní komerční hráče stále viditelnějším soupeřem. Sledovanost je totiž hra s nulovým součtem.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Ředitel ČT Souček dostal žlutou kartu. Kdy přijde ta červená?

Konec woke experimentů v českých médiích. Velké mediahousy hledají cestu zpět ke čtenáři

Česká televize se pokusila ovlivnit výsledek Velké pardubické. Komentátor Svačina napadl rozhodčí

sinfin.digital