RECENZE MICHALA BORSKÉHO I Středně velké „esúvéčko“ od BMW má dnes rozměry první generace typu X5. Co vám ale navenek přijde velké, je ve skutečnosti vlastně tak akorát. Bavorský výrobce dnes umí nabídnout velmi dobré elektrické pohony s dojezdem blízkým spalovacím motorům. Jenže co naplat – zatím nikdo nevymyslel nic úspornějšího než malý, ale dostatečně silný diesel. Jeho aplikace v nové X3 2.0d je toho pádným důkazem.
Jen málokterá automobilka dokáže svými novinkami vzbudit tolik emocí jako právě BMW. V posledních letech si značka z Mnichova vybudovala pověst odvážného hráče, který se nebojí budit rozruch. Každý nový model přináší bouřlivé reakce – a nová generace SUV X3 není výjimkou. Loni představené auto spojuje moderní technologie s klasickými principy: podélně uložený motor, pohon zadních kol v základu a možnost volby mezi benzinem a dieselem, včetně řadového šestiválce. Čistě elektrická verze chybí, což je v dnešní době neobvyklé, ale pragmatické.

Minimalismem k nadčasovosti
Pokud jde o design, BMW opět sází na výrazný, sebevědomý vzhled – stejně jako dříve u modelů jako byly E63 nebo první generace Z4. Dnes je zcela zřejmé, že mnichovští opustili postupnou evoluci a u každé nové generace přistupují k designu radikálně. Zvykání si na nové tvary může chvíli trvat, ale evidentně to funguje – vozy zaujmou a zároveň si drží charakteristickou identitu.
Naživo působí nová X3 ještě přesvědčivěji než na fotografiích. Karoserie je čistá, proporčně vyvážená a celkově vzbuzuje důstojný dojem. Díky mírně větším rozměrům a širšímu rozchodu kol, zejména vzadu (o 45 mm), vypadá auto robustněji a suverénněji. Nejvýraznější částí je zadní třetina – stoupající linie oken, tradiční Hofmeisterovo zalomení a pečlivě modelované zadní svítilny dodávají vozu na eleganci a nezaměnitelnosti. Naopak přední nárazník ve verzi M Sport může působit kontroverzně, zvláště ve světlejších barvách – kombinace lakovaných a nelakovaných částí narušuje jinak čisté linie.
Zvláštní otázkou zůstává smysl připlácení za M sportovní paket a M sportovní paket Pro u nejslabší dieselové verze. Tyto prvky mají hlavně vizuální efekt, ale sportovní podvozek ani designově laděný interiér z tohoto auta sporťák neudělají.

Osvěžující pozůstatek minulosti
V interiéru pokračuje změna směrem k větší praktičnosti i modernosti. Palubní deska působí na první pohled stroze, ale realita je jiná – vše je orientováno na řidiče a celek působí uzavřeně, ale přehledně a účelně. BMW nabízí také verzi interiéru zcela bez použití živočišných materiálů, čímž reaguje na současné ekologické a etické trendy, přesto ale ponechává možnost zvolit tradiční kůži. Výdechy klimatizace jsou chytře schované a nenarušují celkově čistý design.
Celé pojetí interiéru připomíná mix skandinávské jednoduchosti s dotekem futurismu. Moderní ambientní osvětlení sice dokáže reagovat na dotek, ale někdy může být až příliš výrazné, zvláště za tmy. Digitalizace zasáhla auto do hloubky – mobilní telefon dnes plně nahrazuje klíč a dokonce může sloužit jako ovladač různých funkcí, včetně herních režimů.
Velmi oceňuji, že na středovém tunelu zůstal otočný ovladač systému iDrive – ve světě, kde se stále více funkcí přesouvá na dotykové obrazovky, je to osvěžující výjimka. Displej sám o sobě funguje velmi svižně, ale možnost ovládat klíčové funkce fyzicky je stále praktičtější.
Bezdrátové nabíjení mobilních telefonů je řešeno promyšleně – plošky jsou viditelné jak pro řidiče, tak pro spolujezdce, a telefon lze ovládat bez potřeby brát ho do ruky, čímž se zvyšuje bezpečnost. Navigace s rozšířenou realitou, která promítá směrové šipky přímo do obrazu vozovky, je skvělým pomocníkem v městském provozu i na neznámých trasách.
Zavazadlový prostor má nyní 570 litrů, což je více než dost i pro delší rodinné výlety. Zadní sedadla lze sklopit v praktickém poměru 40:20:40. Prostor pro zadní cestující je velmi štědrý – i lidé vyšší než 190 centimetrů si zde pohodlně sednou.

Na silnici suverénní
Co se týče jízdních vlastností, zůstává X3 jedním z etalonů svého segmentu. Testovaná základní dieselová verze 20d xDrive není žádným sportovním nářadím, ale motor pracuje nesmírně kultivovaně, má tichý chod a jeho spolupráce s osmistupňovým automatem je díky mild-hybridnímu systému mimořádně plynulá. V běžných zákonných rychlostech 194 koní na skoro dvoutunové auto v pohodě stačí, přece jen mělčí dech se pozná při snaze o rychlé předjetí nebo při vyšších rychlostech na dálnici.
Přestože vůz stojí na dvacetipalcových kolech, jeho jízdní projev je překvapivě komfortní a přitom stále velmi sebevědomý - přinejmenším na poměry SUV. Je znát, že podvozek je stavěn na mnohem větší výkon než je necelých 200 koní, takže jeho rezervy zůstávají do značné míry nevyužity. Pro rodiny nebo dálniční cestovatele je však tato verze skvělou volbou. Na trase z Prahy do Šumperka jsem z počítače odečetl průměrnou spotřebu 6,8 litru, uváděných 6,1 litru je reálně dosažitelných při klidnější jízdě.

Dobrý kus
Není divu, že nové BMW X3 obsadilo druhou příčku v letošním ročníku novinářské soutěže o české auto roku. Je to nadčasově tvarovaný vůz nekomplikovaného vzhledu a vyvážených vlastností. V kombinaci se základním naftovým pohonem, který ovšem rozhodně netrpí výkonovou podvýživou, jde o ztělesněný sen českého táty od rodiny. Využití X3 je totiž vskutku naprosto univerzální – od nekonečných pohodlných cest po dálnici po hopsání po polňačce na chatu nebo v zimě na hory. Dá se říct, že díky kombinaci provozní racionality a důstojné míry prestiže je tohle vůbec nejsmysluplnější verze celé řady.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.





























