RECENZE MICHALA BORSKÉHO I Toyota díky rozsáhlému elektrifikačnímu programu nepatří mezi firmy, které by se musely omezovat v nabídce modelů s vyššími emisemi. Ikonický Land Cruiser se v Evropě objevil jen s dieselem. I to je ale na dnešní poměry dost nekorektní vozidlo do běžného provozu. V české Toyotě nám zapůjčili exemplář, který v roli servisního vozidla závodu Africa Eco race absolvoval cestu z Česka do Dakaru a zpět.
Po 27 letech první opravdu nový Land Cruiser vzbudil před více než rokem v řadách odborné i neodborné veřejnosti oprávněné vzrušení. V záplavě premiér dalších a dalších elektromobilů či hybridů, u nichž se do omrzení řeší systém nabíjení a konektivita, se najednou zase dostaly ke slovu opravdu důležité věci, jako jsou nájezdové úhly, výkonová křivka naftového motoru nebo systém pohonu všech kol. Stejný je i praktický život s tímto stylovým mastodontem – prostě neřešíte „blbosti“.

Povedené retro
Jelikož u vozů kategorie „off-road“ není po technické stránce zase tolik co vymýšlet, zaměřují se snahy inženýrů při vývoji nových generací těchto aut – pokud už na ně přece jen dojde – hlavně na estetiku a funkčnost interiéru i zevnějšku.
Troufám si říct, že Toyota s retro pojetím u nového „Lanďáka“ rozhodně nešlápla vedle. Stylisté nového „evropského“ Land Cruiseru (jinde bývá označován „Prado“) si vzali za vzor klasický model generace FJ62 vyráběný v letech 1980 až 1992.
Při osobním setkání kromě povedeného vzhledu oslovuje hlavně mohutná a poctivá stavba vozu. I dospělý a urostlý jedinec bude například běžně využívat nášlapy, a to jak při nastupování, tak při opouštění vozu. Téhle Toyoty je zkrátka kus. Silueta je robustní a ukazuje, že – na rozdíl od vozů kategorie SUV – se nebude bát terénní jízdy a hlavně práce. Proto jsou jednotlivé součásti karosérie navrženy tak, aby se v případě poškození daly snadno vyměnit.
Jak už jsem předeslal v úvodu, konkrétní auto, které vidíte na obrázcích, mělo za sebou v době zápůjčky přes 10 000 km vesměs těžkým terénem. Prakticky jsem ale nenašel místo, na kterém by byla náročná zkouška vidět – jak po optické, tak i funkční stránce. Jen se tu a tam z nějaké zapomenuté dutiny vysypala hrstka jemného saharského písku. Dle servisních techniků se po příjezdu z Afriky měnil jen olej, filtry a brzdové obložení.

Hrany a desítky tlačítek. To chceš!
Na palubě největší osobní Toyoty vládne kromě bytelného zpracování a všestranného dostatku prostoru také myšlenka, že řidič Land Cruiseru potřebuje mít všechno potřebné dokonale po ruce. Osmdesátkově hranatě stylizovaná palubní deska je proto přehledně uspořádána do tvaru písmene T.
Díky dobrému výhledu na takřka rovnou kapotu řidič přesně vidí, kam ještě může dojet a kam už ne - i bez přítomných kamerových systémů. Také silně vyvýšený posed na úrovni velkých dodávek je hoden pravého teréňáku, v zatáčkách se ale budete trochu vyklánět.
Řidičovo pracoviště je plné fyzických tlačítek, která jsou navíc v ideální dosahové vzdálenosti. Vlastně nic důležitého se neschovává v infotainmentu, počítá se zkrátka s tím, že Land Cruiser by měl stát spíš na parkovišti horského služby nebo lesácké firmy, než schovaný pod střechou obchodního domu.

Veškeré ovladače tedy člověk po jistém zácviku nahmátne intuitivivně, aniž by je musel hledat očima. Důležitý je ale zácvik, protože některé funkce určené pro jízdu v terénu musí člověk nejprve pochopit, aby je dokázal v pravý čas naplno využít.
Land Cruiser je k dispozici v pěti- či sedmimístné variantě. Třetí řada sedadel nabídne i prostor pro dospěláka, ale samozřejmě je notně omezený. Zavazadlový prostor je v maximální přepravní konfiguraci spíše symbolický. Důležité je spíš snadné ovládání sedadel, které díky rychlému sklopení nabídnou během vteřiny obrovské množství místa pro náklad. Také s pátými dveřmi se oproti dřívějšku manipuluje o poznání snáz.

Pro Evropu jedině nafta
Je vlastně docela úsměvné, že jediný pohon, se kterým si Land Cruiser můžete koupit, je – viděno eurounijním pohledem – ten nejméně sexy: naftový. Osvědčený vznětový čtyřválec o objemu 2,8 litru slibuje dlouhou životnost a ochotu k tvrdé práci až do zemdlení - nic víc, nic míň.
Nějaké zázračné jízdní výkony nebo kultivovaný projev lze od agregátu s výkonem lehce přes 200 koní těžko čekat, pro život je ale nakonec důležitější, že spotřebu lze bez větší námahy udržet do deseti litrů a točivý moment (rovných 500 Nm) dieselu vás spolu s bezvadně fungujícím automatickým osmikvaltem od Aisinu podrží i při výjezdu kluzkého prudkého svahu. Zcela přiměřená je i 80litrová palivová nádrž slibující důstojný dojezd i při těžké službě.

Jakkoliv bude velká část majitelů svůj Land Cruiser, stejně jako řidiči Land Roveru Defender nebo Jeepu Wrangler, využívat hlavně na silnici, gró skvělé pověsti terénní Toyoty leží tradičně mimo asfalt, kde toho svede fakt hodně. Ozbrojené síly celého světa ji proto milují.
Klasikou jsou samozřejmě tuhý žebřinový rám a tuhá zadní náprava. Kromě obligátních jízdních pomůcek vozu se znakem náprav 4x4, jako jsou přídavná redukční převodovka a uzávěrky diferenciálů, nabízí nejnovější Land Cruiser i spoustu dalších specifických fines.
Jednou z nich je odpojitelný přední stabilizátor (SDM) známý třeba z Jeepu Wrangler. Ten Land Cruiseru umožní velkou křižitelnost náprav v těžkém terénu, přeloženo do lidské řeči, když vyjedete jedním kolem na tři betonové panely, kola se dokáží vykloubit tak, že stále zůstávají všechna na zemi.
V zapojeném stavu naopak zlepšují jízdní vlastnosti na silnici a zamezí většímu naklánění karoserie, což u tohoto mastodonta rozhodně přijde vhod, stejně jako elektrický posilovač řízení, který eliminuje snahu rvát vám při jízdě terénem volant z ruky. Na palubě je k dispozici také kamerový systém Multi-Terrain Monitor, díky němuž bude vidět všude kolem auta. Tradiční systém Multi-Terrain Select zase nabídne různé jízdní režimy pro konkrétní situace.

S aktivním Crawl Controlem si vyberete, jak rychle se má 2,3tunová krabička „plazit“ terénem, potom už stačí jen kroutit volantem v požadovaném směru. Někdy ani to ne, protože v hlubokých kolejích jede auto… no, jako po kolejích. Připočtěme k tomu hladký sjezd z prudkého kopce nebo bezproblémové brodění řekou a rázem nepochybujete o slovech inženýrů, že novinka vás doveze klidně až na konec světa.
Legenda bez ohledu na čas
Land Cruiser je díky své bohaté tradici a minulosti autem, které žádnou reklamu nepotřebuje, takže i tento článek se vám snad může zdát poněkud nadbytečný. Nechť je tedy potvrzením, že ultrakonzervativní koncepce, doplněná navíc velmi zdařilým retrodesignem, snese i soužití s dnešní přetechnizovanou dobou.
Komu by snad tento model připadal příliš nudný, může se cestou individuálního nákupního dobrodružství vydat koupit třeba Land Cruiser řady 70, který se vyrábí už od roku 1984 a loni se dočkal kosmetického omlazení. Komu zas nevoní diesel, ten může být potěšen skutečností, že testovaný Land Cruiser existuje také jako jemňounký hybrid, ale ani on dosud není v oficiální nabídce.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.