Fungujeme podobně jako naši technologičtí klienti, říkají advokáti Miroslava Kuklincová a Ondřej Stříbný z Eldison

Provést firmu od hledání prvního investora až do fáze, kdy se stane globálním hráčem ve svém segmentu – to je z pohledu advokátní kanceláře Eldison nejen ideál, ale rovnou i realizovaný scénář. Co vše takový model fungování obnáší? Hosty podcastové série Best Lawyers, která se ve svém novém díle zaměřila na představitele nové generace právnických firem, jsou Miroslava Kuklincová, řídící partnerka advokátní kanceláře Eldison, a Ondřej Stříbný, partner téže kanceláře.

Advokátní kancelář Eldison si svou účast v sérii Best Lawyers nevysloužila ani tak výší tržeb, která ji s hodnotou 55 milionů korun ročně řadí mezi středně velké kanceláře, ale spíše svým záběrem a typem klientely. Eldison se zaměřuje především na technologické společnosti. „Je to vysoce inovativní segment a rychlý byznys. Právě této klientele jsme schopni – vzhledem ke své specializaci – poskytnout největší hodnotu,“ představuje fokus kanceláře Miroslava Kuklincová.

Kde se tato specializace vzala? Kancelář se začala rodit v polovině minulé dekády na půdorysu poradenského vehiklu zakládajícího partnera Štefana Šuriny, který poskytoval poradenství fondu rizikového kapitálu. Postupem času začaly poradenství čerpat i firmy, které se ocitly v portfoliu fondu. Nahromaděné know-how pak posloužilo jako základní kámen nové advokátní kanceláře.

Ondřej Stříbný k tomu dodává, že pro fungování Eldisonu je typická snaha přizpůsobovat se klientům. „Snažíme se produktivizovat některé právní služby v podobném duchu, v němž klienti pojímají své podnikání. Oni očekávají, že budeme fungovat podobně jako oni. Proto i my máme produktovou část a snažíme se právní službu spojovat s technologiemi,“ přibližuje Stříbný.

Přizpůsobit běh kanceláře takové vizi však není jednoduché. Už proto, že každý klient funguje trochu jinak. „Každý jinak komunikuje, má jiné interní procesy nebo je teprve ustavuje, takže i pro naše lidi je složité se tomu přizpůsobit. Na druhé straně klienti tento přístup vnímají jako velkou hodnotu a berou nás jako součást svého týmu. Jsme schopni fungovat v týchž systémech a jsme součástí toho procesu, což je pro klienty výrazná úspora času,“ popisuje Kuklincová. 

V tak silném napojení na klienta se může stát, že bude advokátní kancelář spíše fungovat jako interní právní oddělení firmy. Aby k překročení této hranice nedošlo, je podle Stříbného třeba dodržovat jistá pravidla. „Hodně záleží na procesech a na nastavení správných komunikačních kanálů s klienty. Samozřejmě si zachováváme správu dokumentace, track record veškeré komunikace, ale zároveň chceme být klientům blízko, aby byli v přímém kontaktu s našimi lidmi, a to s těmi, které zrovna potřebují. Tím, že to funguje takto rychle a bez překážek, se vytváří důvěra a za to nás klienti mají rádi,“ vysvětluje Stříbný.

Přizpůsobit se fázi klienta

Zmíněný model fungování jistě není zcela ojedinělý, ale zároveň platí, že není obvyklý. Vzorů, kde se inspirovat, je proto málo. Sama advokátní kancelář Eldison si svou cestu musela najít sama. „Ze začátku to byl trochu pokus omyl, ale postupem času a s rozrůstáním týmu jsme zavedli jisté procesy. Vzhledem k tomu, že jsme rostli dost rychle, jsme svým způsobem řešili podobné problémy jako naši klienti. Dá se říct, že jsme rostli s nimi a postupně jsme si řadu věcí osvojili. Ale určitě se nedá říct, že bychom hned zpočátku přesně věděli, jak na to,“ přiznává Kuklincová.

Ondřej Stříbný dodává, že dnes by si již troufl sestavit manuál či vodítka k tomu, co je pro klienta v jeho fázi vývoje důležité. „Vzhledem k tomu, že sami máme podobnou zkušenost, snažíme se službu vždy přizpůsobit té fázi, v níž se klient právě nachází. Zakladatel firmy v rané fázi má zcela jiné potřeby než klient, který si už prošel několika investičními koly, případně je globálním hráčem ve svém segmentu. Takže myslím, že s naším know-how bychom nějaký manuál zvládli,“ říká Stříbný.

Zatímco Ondřej Stříbný stál u zrodu Eldison od počátku, Miroslava Kuklincová přišla do již nastartovaného advokátního startupu od konkurence. Důvodem byla touha vidět výsledky své práce. „Vždy mě mrzelo, že nevidím výsledky své práce v praxi. Nevím, co se s výstupy mé práce potom děje. Připravím skvělou smlouvu, stanovisko, ale nevím, jak s tím pak klient nakládá. Tady to vidím hned a mohu tomu přizpůsobit své další kroky,“ vítá advokátka změnu.

Volba číslo jedna

Startupová scéna není – navzdory dojmu, který mohou budit média svými oslavnými články – jen plná úspěšných příběhů. Za startupy často stojí nepraktičtí snílci, kteří potřebují peníze na rozjezd byznysu, jehož úspěch není zaručen. Jak tedy přistoupit k cenotvorbě, když právní služby jsou často na chvostu priorit těchto vizionářů? 

Podle Kuklincové je klíč v efektivitě. „V raných fázích je třeba služby poskytovat efektivně. Ty potřeby zpočátku nejsou z právního hlediska zase tak složité. Využíváme třeba standardizované dokumenty uzpůsobené konkrétní potřebě. Takže dodáme takový balíček a zabezpečíme, že dokumenty budou v pořádku, aby nebyl důvod je revidovat při investici. Dodáme tedy, co je v dané fázi potřeba. To je udržitelné pro nás a naše sazba je udržitelná pro klienta,“ líčí řídící partnerka Eldison.

Ambicí advokátní kanceláře je stát se volbou číslo jedna pro technologické startupy a scaleupy. Je ale přirozené, že kvetoucího byznysu si všimnou i renomované mezinárodní kanceláře, které budou též připravené s expanzí pomoci. 

Na to Ondřej Stříbný namítá, že jakmile je v rané fázi vybudovaný vztah postavený na důvěře, je velká pravděpodobnost, že vydrží. „Sektory IT a rizikového kapitálu jsou takové nichové, specifické a my už jsme si vybudovali dostatečnou expertízu. Naši klienti nám rádi dávají reference. Jistě to nevylučuje spolupráci s většími kancelářemi, nevíme všechno a víme, kde jsou naše limity, ale díky vybudované síti také víme, na koho se obrátit a s kým spolupracovat, což zase klienti oceňují. Určitě se nám osvědčuje, jak důležité je být spolu s klientem od začátku,“ říká partner Eldison.

Jak náročné je při takto specifickém modelu fungování shánět nové advokáty? Podle čeho se v Eldisonu rozhodují, zda expertízu budovat, nebo službu outsourcovat? A kdo je vlastně pro Eldison konkurencí? I to se dozvíte v podcastu Best Lawyers.

sinfin.digital