Chceme, aby si lidé v týmu mezi sebou lépe rozuměli a nebáli se přímočarosti, říkají Dana Bérová, Jana Kopáčiková a Olga Chabr Grillová

Proč je pro úspěch firmy důležité mít smíšené týmy? Jak dosáhnout porozumění mezi lidmi v týmu i společnosti a jak se nebát říct si o vyšší plat? I to byla témata dalšího dílu podcastu Women in Finance, do kterého přijaly pozvání Dana Bérová, ICT profesionálka a investorka, Jana Kopáčiková z NN Pojišťovny a Olga Chabr Grillová, zakladatelka Leeaf.

Pro známou investorku Danu Bérovou jsou lidé v týmu naprosto zásadní. I díky nim se jí daří dlouhodobě úspěšně rozvíjet projekty. Její firma Sanu Babu je na trhu třicet let, o golfové hřiště na Slapech se stará již jedenáct let. „Občas něco nevyšlo, ale klíčové bylo, s kým jsem se do toho pustila. Když jsem si vybrala špatný tým, byl to problém bez ohledu na to, čeho se to týkalo. Je klíčové vybrat si dobře lidi a pak se většinou povede i to, co s nimi budete dělat,” říká zkušená investorka a mentorka, která se v rámci koučování a poradenství několika startupů věnuje metodice scale up. „Je o tom, že pro úspěšnou firmu musíte mít čtyři pilíře: fungující lidi, dobrou strategii, dostatek peněz a disciplínu,” doplňuje Dana.

V rámci prvního ze zmíněných pilířů, lidí, se podle Dany Bérové člověk může splést. I proto sama hledá cesty, jak pomoci ostatním ty správné týmové hráče vybrat. Aktuálně Danu baví startup Supertalent na bázi umělé inteligence, který díky testování algoritmů a datových setů pomůže poznat, jestli se daný člověk do týmu hodí. Další téma, o které se úspěšná mentorka a investorka zajímá, je diverzita, a to jak genderová, tak i věková. „Myslím si, že by bylo fajn, kdybych dokázala odstranit předsudky a zbavit lidi zbytečného strachu,” doplňuje Dana.

Téma diverzity a propojování lidí v týmu si vzala za svůj úkol také nedávno oceněná TOP CEO Žena Česka v kategorii technologie, Olga Chabr Grillová, jejíž projekt Leeaf se snaží zvýšit úspěšnost umělého oplodnění. „V našem vývojovém centru jsou sice převážně muži - ajťáci, je ale neuvěřitelné, co už se dokázali naučit. Začali jinak mluvit se svými kolegyněmi v marketingu, protože spolu musejí řešit aktuality v produktu. Také ageismus v rámci komunikace s lékaři se nám podařilo zlepšit. Teď máme krásnou symbiózu, kdy skvělý lékař vysvětluje AI týmu, jak mohou pochopit oxidační stres, oni mu řeknou, jak by to udělali v číslech, a po dvaceti minutách máme dva nové experty,” popisuje s úsměvem situaci Olga. Čím více je podle ní tým komplexní, tím je větší možnost v něm něco nového naučit – například umět lidem více naslouchat.

Na to také navazuje superschopnost, kterou by, pokud by to šlo, Olga chtěla mít. „Asi bych chtěla umět zlepšit celkovou komunikaci ve společnosti. Ať je to mezi muži a ženami nebo mezi různými věkovými kategoriemi. Chci, aby si prostě rovnou rozuměli. Aby vědělo A, co chce B, a nebáli se přímočarosti. Někdy, když jsme přímočaří, to člověk bere jako osobní útok a vzniká tam spousta nánosů, i když v podstatě oba dva chceme to samé, akorát vidíme jiné cesty,” vysvětluje Olga.

Porozumění mezi lidmi má ve svém popisu práce i Jana Kopáčiková, která je v NN Pojišťovně produktovým vlastníkem a také Ambasadorkou za diverzitu a inkluzi. Velkým tématem Jany je rozvoj žen a zvyšování jejich sebevědomí. A to v rámci NN programu Flowing či jejího vlastního projektu Chic & Power, který se zaměřuje na módu. „Prošla jsem autentickým leadershipem od Atairu, kde prvním naším úkolem bylo najít naše talenty a vášně. Přišla jsem na to, že to je cokoliv spojené s módou. Nejsem návrhář, ale dokážu ženy obléci tak, aby se ve svém oblečení cítily jako nejlepší verze sama sebe. Díky tomu se cítí více sebevědomé. I renomované instituce jako Columbia University řekly, že pokud máte oblečení jako brnění, se kterým můžete jít do bitvy, s výkonem vám pomůže,” vysvětluje svou vášeň Jana Kopáčiková.

Pro Janu je v profesi důležité být dobrým leaderem a jít týmu příkladem. A také dát kolegům dostatek volnosti, ale pod odpovědností. „Můj bývalý šéf říkal, že firma je tak dobrá, jak dobré má lidi, a já se pod to podepíšu,” doplňuje Jana.

Vyjednávání o platu bez obav

Jedním z dalších témat podcastu Women in Finance, který vzniká ve spolupráci s projektem #FinŽeny, byl praktický pohled na to, jak si říct o zvýšení mzdy. Podle mnoha dat je to pro ženy náročnější než pro muže a často se setkávají i s negativní reakcí vedení. Jaký na to mají pozvané inspirativní dámy názor a co by ženám poradily?

„První důležitá věc je, co kluci dělají jinak než holky. Oni vědí, jak se pohybuje benchmark, o kolik peněz se hraje. A to my ženy si mezi sebou často neříkáme. Pokud znám data, mohu potom lépe vyjednávat,” říká Jana Kopáčiková a doplňuje druhou věc, která může s pozitivní reakcí na zvýšení platu pomoci. „Když si říkám o zvýšení platu, tak je to o tom dát firmě nějakou vizi hodnoty vaší práce, kterou vám může ohodnotit více.”

Podle Dany Bérové by ženy neměly přistupovat k financím a ke zvýšení platu s obavou. „To si myslím, že je první věc, kterou obecně my ženy máme. Předpokládáme, co si myslí ta druhá strana. A to je velký rozdíl mezi vyjednáváním mužů a žen,” popisuje Dana Bérová a doplňuje, jak ke zvýšení platu přistupují muži. „Muž si řekne: Nestačilo mi to na benzín koncem měsíce, tudíž potřebuju víc peněz. Potřebuju víc peněz o dvacet procent. Kolega bere o třicet procent víc. To znamená, že když si řeknu o třicet procent víc, tak se možná nakonec shodneme na dvaceti procentech. A jde tam.”

Co ještě k tomuto tématu úspěšná investorka a mentorka zmiňuje, je fakt, že většina mužů vyjednává i o první nabídce a ženy ji většinou akceptují. „Já si myslím, že je důležité nejít tam s pocitem, že se na mě někdo bude divně dívat. Dělám svoji práci dobře a vím, proč ji dělám dobře. Pracuji ve zdravé firmě. A je normální říct si o zvýšení peněz, když cítím, že to chci,” dodává závěrem Dana Bérová.

Co je pro Danu Bérovou, Janu Kopáčikovou a Olgu Chabr Grillovou největším oceněním za jejich práce? Z čeho naposledy měly dobrý pocit? A jakou radu by měly pro ženy, které chtějí uspět v zahraničí? I o tom mluvily v podcastu Women in Finance.

Další díly


sinfin.digital