Mediální švindlíčky: Vodilo vydavatelství Mladého světa za nos své čtenáře i inzerenty?

GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | Insolvenční rejstřík je zlatým dolem informací o tom, jak se věci skutečně mají. Platí to i pro mediální byznys – „ISIR“ vytáhl na světlo kostlivce z upadající Mladé Fronty Františka Savova i TV Barrandov Jaromíra Soukupa. A nyní se to samé děje v případu vydavatelství A11, které ještě donedávna ovládal Aleš Zavoral.  

Média v poslední době rozhodně neprožívají nejlepší období. Koláč peněz, který do mediálního byznysu směřuje, je rok od roku menší, náklad printových titulů setrvale klesá a sociální sítě, na něž mediální domy před časem ve velkém sázely jako na nový zdroj návštěvnosti, si dnes jedou vlastní byznys. Východiskem pro některá (zejména ta neauditovaná) vydavatelství je, že si realitu svých čísel poněkud vylepšují. 

Právě to může být i případ mediálního vydavatelství A11, které vydává například časopisy Mladý svět, Sorry či Náš region a provozuje televizi A11 TV. O tom, že situace ve vydavatelství není tak růžová, jak ji majitelé prezentují, svědčila už nedávná velká vlna personálních odchodů i spory o dlužné výplaty se zaměstnanci a manažery, které nyní končí u soudů. 

Jak jsme na INFO.CZ rovněž psali, vydavatelství se nyní nachází v insolvenčním řízení. Do něho přihlásila svou pohledávku i tiskárna Triangl, kde A11 tiskne své printové tituly (na to zase jako první upozornil web Mediář). A zde přichází to podstatné: Triangl ve svém podání „propálil“ skutečné náklady printových titulů vydavatelství a potvrdil tak to, o čem se dosud jen spekulovalo v kuloárech. 

Dluhy za desítky milionů: Vydavatelství A11 čelí insolvenčnímu řízení, věřitel tlačí na reorganizaci

Zatímco vydavatelství ve svém mediakitu pro rok 2022 (v pozdějších mediakitech již náklad neuvádí) tvrdí, že průměrný náklad Mladého světa je 45 tisíc výtisků, reálná data z Trianglu ukazují, že skutečnost je o poznání skromnější – tiskne se asi 5,5 tisíc čísel, tedy osmkrát méně. Existuje pochopitelně možnost, že vydavatelství během tří let svůj tištěný náklad takto brutálně seškrtalo – a to by pro majitele byla ta lepší varianta.

Druhá možnost – o ní se mnou pod zárukou anonymity dříve mluvilo několik lidí, kteří z vydavatelství odešli – by totiž znamenala, že vydavatelství se prezentovalo záměrně nadsazenými čísly svého nákladu. To by byl problém především pro inzerenty, protože cena jejich reklamy se odvíjí právě od toho, jaký je tištěný a prodaný náklad daného titulu. Že by cenovka za umístění strany inzerce byla zcela jiná při nákladu 45 tisíc čísel a 5,5 tisíc čísel, je zcela zřejmé.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Kauza BBC je krizí „veřejnoprávnosti“ médií. Jaká je budoucnost objektivního zpravodajství?

Soud o miliony: Skupina bývalých manažerů a šéfredaktorů se domáhá svých výplat od vydavatelství A11

Lední medvědi: Realita za ikonickým obrazem klimatické změny je jiná než mediální tragické porno

sinfin.digital