Ministr spravedlnosti Pavel Blažek přišel s novou verzí úpravy trestného činu neoprávněné činnosti pro cizí moc. Návrh, který již úspěšně prošel legislativním procesem a čeká na podpis prezidenta republiky, totiž vyvolal vlnu kritiky jak části politiků, tak odborné veřejnosti. Podle opozičního hnutí ANO však pochybnosti Blažkův návrh neodstranil.
Ministr spravedlnosti Pavel Blažek vyslyšel kritiku části politiků a odborné veřejnosti a přišel s novou verzí ustanovení trestního zákona, zavádějící nový trestný čin neoprávněné činnosti pro cizí moc.
Původní návrh přitom teprve nedávno prošel Senátem a čeká na podpis prezidenta republiky – a to v rámci tzv. Lex Ukrajina 7. Tam se dostal jako pozměňovací návrh poslance Martina Exnera z hnutí STAN, k němuž se ovšem připojili ministři spravedlnosti a vnitra.
Návrh však vyvolal vlnu kritiky odborné veřejnosti a následně také politiků. Již v připomínkovém řízení se negativně k pojetí trestného činu a jeho legislativnímu zpracování vyslovil Nejvyšší soud.
V podcastu Dimun se ve stejném duchu vyslovil k návrhu i bývalý náměstek nejvyšší státní zástupkyně a někdejší místopředseda Ústavního soudu Jaroslav Fenyk, za hnutí ANO pak exministryně spravedlnosti a poslankyně hnutí ANO Helena Válková.
Právě Helena Válková za hnutí ANO je zpravodajkou rozsáhlé novely trestního zákona a trestního řádu, v rámci které by mělo dojít k „vylepšení“ aktuálně schváleného paragrafu o neoprávněné činnosti pro cizí moc. Podle Válkové – která se měla možnost s Blažkovo „zlepšovákem“ již seznámit a s ministrem Blažkem jednat – pochybnosti, vyslovené odbornou veřejností, zatím neodstraňuje.
„Pochybnosti trvají,“ shrnuje pro Info.cz Válková, která za hnutí ANO také vyjednává o dalších změnách novely. Za zvláště problematický označila Válková druhý odstavec návrhu, který se týká neoprávněného sledování jiného operativními prostředky.
Faktem je, že ministr Blažek vyslyšel jen část kritiky, která se týkala legislativní techniky zpracování „špiónského paragrafu“. Navíc se mají nově zpřísnit okolnosti podmiňující vyšší trestní sazbu o organizovanou skupinu, získá-li pachatel takovým činem značný prospěch či způsobí-li závažný následek či značnou škodu.
Text se změnil jen legislativně technicky. Zůstává obecná, nejednoznačná a nepředvídatelná úprava, která je zneužitelná.
bývalý místopředseda Ústavního soudu, přední odborník na trestní právo
Nově je součástí ustanovení i zpřísnění sazeb pro ty, kteří tento trestný čin spáchají jako členové ozbrojených složek či bezpečnostního sboru cizí moci, popřípadě v postavení, které jim umožňuje takové operace řídit či vědomě tak činit ve spolupráci se členy těchto složek cizí moci.
Oproti původnímu návrhu se také zavádí vyšší sazba – 8 až 15 let - pro případ, že by takový trestný čin byl spáchán za stavu ohrožení státu či stavu válečném. Obecná trestnost přípravy Blažkův návrh zachovává.
§ 318a – Neoprávněná činnost pro cizí moc
(1) Kdo v úmyslu ohrozit nebo poškodit ústavní zřízení, svrchovanost, územní celistvost, obranu nebo bezpečnost České republiky anebo obranu nebo bezpečnost mezinárodní organizace, k ochraně jejíchž zájmů se Česká republika zavázala, vykonává na území České republiky činnost pro cizí moc, nebo občan České republiky nebo osoba bez státní příslušnosti, která má na jejím území povolen trvalý pobyt, v takovém úmyslu vykonává mimo území České republiky činnost pro cizí moc, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let.
(2) Stejně bude potrestán, kdo neoprávněně na území České republiky pro cizí moc sleduje jiného zpravodajskými prostředky.
(3) Odnětím svobody na dvě léta až osm let bude pachatel potrestán, a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 jako člen organizované skupiny, b) získá-li takovým činem pro sebe nebo pro jiného značný prospěch nebo spáchá-li takový čin ve značném rozsahu, nebo c) způsobí-li takovým činem značnou škodu nebo jiný zvlášť závažný následek.
(4) Odnětím svobody na pět až dvanáct let bude pachatel potrestán, a) získá-li činem uvedeným v odstavci 1 nebo 2 pro sebe nebo pro jiného prospěch velkého rozsahu, b) způsobí-li takovým činem škodu velkého rozsahu, c) spáchá-li takový čin jako příslušník ozbrojených sil nebo bezpečnostního sboru cizí moci, nebo v postavení, které mu umožňuje řídit akce příslušníků ozbrojených sil nebo bezpečnostního sboru cizí moci, nebo d) spáchá-li takový čin vědomě s příslušníkem ozbrojených sil nebo bezpečnostního sboru cizí moci, nebo s osobou v postavení, které jí umožňuje řídit akce příslušníků ozbrojených sil nebo bezpečnostního sboru cizí moci.
(5) Odnětím svobody na osm až patnáct let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu.
(6) Příprava je trestná.
„Text se změnil jen legislativně technicky. Nyní tedy jako jiné trestné činy začíná hypotézou a dispozicí, a následuje sankce. Obecná, nejednoznačná a nepředvídatelná úprava, která je zneužitelná, zůstává. Než to judikatura upraví, může být spousta trestně stíhaných jednotlivců i právnických osob,“ shrnul svůj názor na návrh bývalý místopředseda Ústavního soudu a přední odborník na trestní právo Jaroslav Fenyk.
I sám ministr Blažek připouští, že se jeho návrh může ještě výrazně změnit po debatě s představiteli politických stran v Poslanecké sněmovně. Naznačil například, že se to týká především již zmiňovaného „neoprávněného sledování operativními prostředky“.
Celou novelu trestního zákona a trestního řádu čeká druhé čtení v Poslanecké sněmovně ČR v polovině února.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.












