Dvaatřicet let po jeho vzniku snad čeká vnitřní trh Evropské unie velká změna. Evropská komise totiž přišla s novou strategií, která má vést ke snížení byrokracie, odstranění přetrvávajících překážek a otevření cesty k silnějšímu a modernějšímu hospodářskému prostoru.
Evropská komise představila letos v květnu dlouho očekávanou Strategii pro vnitřní trh (Single Market Strategy). Dokument je reakcí na výzvu evropských lídrů ze zasedání v dubnu 2024 a přichází v době, kdy se na unijní úrovni stále hlasitěji mluví o posilování konkurenceschopnosti, a tedy i prohlubování vnitřního trhu.
Evropská komise ve strategii zdůrazňuje, že vnitřní trh je pohonem evropské prosperity, růstu a solidarity, přesto však má velký nevyužitý potenciál.
Podle odhadů Mezinárodního měnového fondu totiž stávající překážky odpovídají ekvivalentu 110procentních cel a brzdí tak jeho plné využití. Největší prostor pro další rozvoj přitom představuje sektor služeb, který tvoří zhruba 70 procent unijní ekonomiky, poskytuje práci sedmi z deseti Evropanům a stojí za 90 procenty nově vznikajících pracovních míst.
Právě skutečně jednotný vnitřní trh je proto potenciálním zásadním zdrojem růstu a inovací a současně nejlepší obranou Evropy proti mezinárodně obchodním turbulencím.
Strategie si klade za cíl odstranit překážky bránící volnému pohybu zboží, služeb, osob a kapitálu a nastartovat konkrétní projekty v oblastech financí, energetiky, digitální ekonomiky a telekomunikací.







