Ředitel strategické komunikace fotbalové Slavie Praha Jakub Splavec v rozhovoru pro INFO.CZ popisuje nejen to, jakým způsobem mění jeden z nejslavnějších českých klubů sebe a své bezprostřední okolí, ale také jak uvažuje o roli sportu v současné společnosti, o jeho odpovědnosti a možnostech měnit věci k lepšímu.
Před dvěma lety jste mi říkal, že fotbal už dávno není jen „devadesát minut“. Kam jste se za tu dobu posunuli, čím je pro vás ve Slavii dnes?
Také jsem tehdy řekl, že musí fotbal vystoupit ze své vlastní bubliny.
Začnu námi – za dva roky se nám díky práci expertů na různorodá odvětví podařilo v rámci klubu vybudovat funkční ekosystém, který obsahuje jak základní produkt, tedy „devadesát minut“, tak i vše kolem. Stejně tak už to není jen ten samotný zápasový den. Využili jsme fenomén fotbalu a vytvořili něco, co má dnes každodenní celospolečenský přesah.
Potvrdili jsme si, že fotbal má sílu měnit věci kolem sebe k lepšímu. Pro sebe a ostatní kluby, kdy se – zejména díky práci Jaroslava Tvrdíka – do našeho prostředí dostalo ročně daleko více peněz z televizních práv. Nebo pro společnost. Lidé na fotbal chodí, zajímají se o něj a díky tomu vidí, co vše děláme i mimo hřiště. A daleko více se aktivně zapojují.
Důkazem je několik našich kampaní, které měly velký úspěch. Sportovní „Zažij sílu Slavie“, i ty společenské na dárcovství krve nebo boj proti rakovině. Zároveň děláme datově podloženou práci. Poznali jsme naše fanoušky. A proto jim dokážeme doručit daleko lepší zážitek než dřív.
Pět „S“: sport, show, super služby a společenská odpovědnost. To je dnes Slavia Praha.
Jakou máte zpětnou vazbu od vašich fanoušků?
Bohatou. „Mluvíme“ s nimi po každém zápase a zároveň sledujeme dlouhodobé trendy datově jak na slávistech, tak i obecně na fanoušcích fotbalu a sportu.
Dnes až padesát procent lidí chodí do Edenu díky atmosféře, zážitku. S touhou „být u toho“. Každý, kdo u nás byl, si to dokáže představit. A to, jaký zážitek si fanoušek odnese, odráží pak i jeho každodenní vztah ke klubu. Posiluje ho, nebo ho nově nabývá. Což je i náš cíl. Dělat radost stávajícím fanouškům a přivést nové.
Jak pracujete s mládeží? Zdá se mi, že v tomto ohledu je role klubů naprosto klíčová…
Dlouhodobě je práce našich kolegů z akademie oceňována jako nejlepší v České republice. A chválu slyší i v Evropě. Není to však pouze o výchově skvělých fotbalistů a fotbalistek. Cílem je přinášet jim možnosti komplexního vzdělávání.
Například dnes jsme s naším sportovním psychologem mládeže Martinem Macháčkem domluvili, že pro kategorie U15 až U19 připravím sérii praktických workshopů na témata, jako jsou mediální gramotnost, prezentační dovednosti a vystupování nebo využívání sociálních sítí v pozitivním slova smyslu.
Osobně si myslím, že přenášení expertízy napříč klubem směrem k mládeži je jednou ze zajímavých možností, jak rozvoji mladých hráčů a hráček přispět.
Spolupracujete na některých projektech napříč ligou i s jinými kluby?
Vidět bylo určitě kolo věnované válečným veteránům. Pro mě osobně to je hodně zásadní téma a jsem rád, že se toho liga chopila jako celek.
Obecně si však myslím, že stejně jako přidaly kluby, musí i liga. Její partneři do ní vložily obrovské finanční prostředky a s tím i potenciál a důvěru v její rozvoj. Máme produkt, možnosti, finance a po ruce kluby, které to vše umí proměnit v reálný výsledek. Stačí začít.
A co FAČR?
Ligové fotbalové asociaci (LFA) se povedlo projít zásadní reformou. Podobnou cestu by se měl vydat i FAČR. To znamená maximální profesionalizace, transparentnost a důraz na zážitek, na výchovu mládeže a s tím spojené budování pozitivních vzorů pro děti.
Z dalších bodů mě napadá ještě posílení infrastruktury v regionech a zlepšení image reprezentace. Obecně se pak jako společnost musíme víc zaměřit na pohybovou kulturu dětí, na aktivní život a sportování mládeže.
A jaké jsou vaše cíle do budoucna ve Slavii?
Těším se na nové dresy, které jsme připravili společně s Pastou Onerem. Bude to gamechanger v tom, jak se koukáme na fotbalový dres. Nebude to jen „tričko“, ve kterém se sportuje. Bude to kus umění na novém „plátně“. Opět půjde o nějaké vystoupení z tradiční fotbalové bubliny.
S tím bude souviset i jejich představení, kde bychom chtěli poprvé cíleně oslovovat jednotlivé skupiny našich fanoušků. I se zaměřením například na ty nejmladší a budování nové slávistické generace. Ne každý se narodí do slávistické rodiny, a ty musíme do lásky k našemu klubu pobláznit. Aby měli přání jít na stadion, ne do kina. Aby chtěli náš dres, ne nějakou módní značku. A neplatí to jen pro děti.
Mým přáním je pak ukázat všem v Česku, že ty ani ne promile negativních jevů nejsou odrazem fotbalu. Že je to přesně obráceně. Fotbal miluji. A nelíbí se mi, že je dost často bez znalosti dané problematiky a účelově vláčen bahnem. To se netýká jen fotbalu, ale celého sportu.
V jakém slova smyslu?
Byť jsem od narození fanatický slávista, naučil jsem se na fotbal jako celek koukat bez ohledu na klubovou příslušnost. Sám trénuji a snažím se vnímat to prostředí komplexně. Fotbal – vlastně jakýkoliv sport, víte, že jsem dělal vrcholově jiný – je o tom, že nás nějakým způsobem rozvíjí. Od malička. Má strašně klíčovou roli. Měl by mít.
Sport je ze své podstaty základem jakékoli socializace. Sport rozvíjí myšlení každého z nás o sobě a svém okolí, rozvíjí náš přístup k životu, naši fyzickou šikovnost i mentální připravenost fungovat s ostatními. A lidé, kteří v mládí dělali jakýkoliv sport, jsou zpravidla lépe vybavení pro svoji budoucí pracovní kariéru. Pro život.
Proto si myslím, že by fotbal jako největší sport v Česku měl udělat všechno pro to, aby stát zásadně změnil přístup k podpoře sportu a sportování. Zejména u mládeže. Víc to rozebírat nechci, protože věřím, že se nám podaří tu iniciativu rozhýbat. Jak našimi vlastními budoucími projekty, tak směrem ke změně přístupu na té nejvyšší úrovni.
Ještě se musím zeptat na jednu věc: co by pro vývoj klubu znamenala případná účast v Lize mistrů?
Ještě tam nejsme. Pokud mi to situace umožňuje, mám rád matematické jistoty. Takže to zaklepu (klepe na zuby) a popíšu to v teoretické rovině.
Liga mistrů se rovná potenciál nekonečného dosahu. Ve všech oblastech našeho působení. Sportovně, společensky, byznysově. Pokud dokážete tento nabídnutý prostor využít, může vás to vystřelit úplně jinam. Jsme jinde v rámci Česka, ale tohle je nejvyšší světový level.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.












