ROZHOVOR | Německá novinářka Birgitt Kelle je autorkou bestselleru „Koupit si dítě“ s podtitulem „Nedůstojný byznys s náhradním mateřstvím“. V knize popisuje některé prakticky agentur, které zprostředkovávají služby náhradních matek například na Ukrajině, stejně jako nevyřešené otázky spojené s právy dětí narozených náhradním matkám. V rozhovoru s INFO.CZ vysvětluje, proč by se podle ní mělo náhradní mateřství celosvětově zakázat.
Bývalý český ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil oznámil, že s partnerem využili službu náhradní matky, a narodí se jim holčička. Slyšela jste o tom případu?
Ano, zaslechla jsem o tom při přednáškovém turné v Česku.
Bojujete proti údajnému obchodu s lidmi, když si lidé platí služby náhradních matek. Exministru Pospíšilovi ale tuto službu údajně bezplatně nabídla kamarádka. I to vám vadí?
Tady se vžilo takové klišé, že když náhradní matky na poskytnutí svého těla nic nevydělají, je to v pořádku. Jedna žena poskytne vajíčko, druhá dělohu – a dítě, narozené z tohoto procesu, altruisticky darují někomu, kdo si je objednal. Vám to nepřijde divné?
Říká se tomu altruismus, nesobecká pomoc druhému…
Ano, ovšem tenhle takzvaný altruismus se týká dětí. A vy přece nemůžete darovat dítě. Nebo ano? Dovedete si představit, že by vám bylo někoho líto, že nemá děti, a tak byste mu daroval své dítě? Asi ne. A přitom v oblasti umělého početí a náhradního mateřství se tohle úplně běžně děje. Jen se tomu záměrně říká jinými slovy.

Nelze ale přece srovnávat dárcovství dětí odněkud z rodiny s tím, když žena altruisticky poskytne vajíčko či své tělo pro ještě nenarozený život…
Ale ano, můžeme to srovnávat. Jakmile začneme mluvit v oblasti umělé reprodukce a náhradního mateřství o altruismu, tedy nějaké formě dárcovství, pak prostě připouštíme, že se dítě, lidský život, dá darovat. A pokud tohle jen na chvíli připustíme, může to mít nedozírné následky. Dítě, pokud chceme zůstat humánní společností, nemůžete darovat ani koupit. Není to věc.
O jakých nedozírných následcích hovoříte?
Pokud bychom připustili, že s ještě nenarozenými dětmi lze obchodovat, klidně se může stát, že za chvíli budeme vést debatu o tom, zda by třeba z embrya, které nikdo nechce a nikomu nebude chybět, nemohl být zdroj náhradních orgánů pro jiné děti. Jasná volba. Jestli dnes máme možnost pomocí náhradních matek takzvaně „vytvářet děti“, můžeme časem začít uvažovat o tom, zda „nevytvoříme dítě“, které nebude nikdo postrádat, a přitom může zachránit život dalším sedmi dětem.
To se mi zdá trochu přitažené za vlasy. Zní to jako z hororu…
Ale ta obava, co se může stát, když připustíme, že se s dětmi dá obchodovat nebo je můžeme někomu darovat, je naprosto reálná. My nesmíme nikdy připustit, aby se z dětí staly „věci“. Tady se totiž stále hovoří o jakémsi právu na dítě pro všechny, ale už málo o tom, jaká práva má samotné dítě. O tom, co chtějí děti, se takřka nemluví.
A jaké právo dětí porušuje náhradní mateřství?
Uvedu příklad: Dnes může mít dítě genetickou matku, tedy dárkyni vajíčka, náhradní biologickou matku, která ho porodí, pak sociální matku, která ho vychovává. V Británii už se dokonce hovoří o takzvaném „polyrodičovství“, kdy rodiči může být v celém procesu zrození dítěte třeba sedm osob. Dovedete si představit, jaký zmatek to v hlavách dětí vytváří, když se někdo zeptá, kdo jsou, nebo kdo byli jeho maminka a táta? Zajímá se někdo o to, co takové dítě cítí?
Dobře, je ale přece pořád rozdíl, jestli si službu náhradního mateřství navzájem poskytnou třeba blízcí známí nebo příbuzní, nebo se s touto službou obchoduje…
Párů, které využijí jako náhradní matku nějakou příbuznou, je naprosté minimum. V naprosté většině se jedná o tvrdý obchod. Bohatí lidé zneužívají špatnou sociální situaci chudých mladých žen někde na Ukrajině k tomu, aby – s rizikem vážných zdravotních a psychických potíží – porodily za úplatu dítě někomu jinému. To je samo o sobě strašně asociální. Tak, jak se dříve zneužívala a zneužívá sexualita žen k prostituci, se dnes zneužívá jejich plodnost. Je to novodobá forma prostituce.
Přece nemůžete srovnávat službu náhradních matek s prostitucí…
Ale ano. Dokonce i v tom ohledu, že hodně lidí omlouvá negativní věci kolem prostituce tím, že ty ženy to přece dělají dobrovolně. A stejně tak se dnes mluví o náhradních matkách. Přitom, jak už jsem říkala, se jedná o formu zneužívání chudých mladých žen bohatými lidmi.
Za službu náhradního mateřství se dnes platí třeba až 60 000 eur, samotné náhradní matky z toho ale většinou dostanou jen zlomek. V Africe dokonce existují i jakési farmy náhradních matek, kde ženy rodí děti pod pohrůžkou násilí. A dostávají za to jen almužnu.
Na přednáškách voláte po celosvětovém zákazu náhradního mateřství po vzoru Itálie. Opravdu si ale myslíte, že je takový požadavek reálný? Není to – vzhledem ke stále rostoucí poptávce a možnostem dnešní medicíny – jen utopie?
Záleží na tom, jak se na náhradní mateřství díváte. Já se na něj dívám nejen jako na novodobou formu prostituce, ale také otroctví. I otrokáři kdysi určitě říkali, že zotročování lidí není možné zrušit, že se bez něj svět neobejde. A stalo se. Otrokářství bylo zrušeno. A nyní, pokud nechceme, aby se v dnešní společnosti obchodovalo s lidmi, včetně dětí, musíme zakázat i náhradní mateřství.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.













