Michael Broda je německo-český podnikatel, investor a předseda představenstva švédské společnosti Znipe, která poskytuje prémium streamingové služby pro EFG – největší esportovou skupinu na světě financovanou saúdským fondem Savvy Games.
Státní investiční fond Saúdské Arábie, Public Investment Fund (PIF), nedávno koupil herního giganta Electronic Arts (EA) za 55 miliard dolarů. Co je jejich hlavní motivace? Je to soft power, nebo se jedná o tak ekonomicky významný sektor?
Saúdové přes PIF dlouhodobě investují do sportu obecně, přes Christiana Ronalda až po fotbalové mistrovství světa. Kriticky se tomu říká sportswashing. Chtějí se zviditelnit a samozřejmě kontrolovat celý ekosystém.
PIF má pod sebou fond, který se jmenuje Savvy Games Group, který má 38 miliard dolarů a je to největší gamingový fond na světě. Saúdové rozhodli, že z tohoto budgetu budou skupovat, co můžou.
Paradoxní na koupi EA je to, že je nekoupil fond Savvy, jak všichni očekávali, ale právě PIF – tedy mateřská společnost. EA má přitom licenci na FIFA, NHL, NFL, de facto všechny sportovní hry. Pro Saúdskou Arábii jde tedy o strategickou akvizici, která potvrzuje propojení reálného sportu a gamingu.

Může to do budoucna představovat nějaký problém pro zdraví těchto sektorů, že v nich budou Saúdové tak dominovat?
Spíš je otázka, jestli je ten ekosystém zdravý teď. Každý anglický klub má nějakého velkého majitele. Paris Saint-Germain patří Kataru, Barcelona mu patří nepřímo. Je to tvrdý byznys, kde se přeplácí a celý ten ekosystém je extrémně dravý. Ta show kolem ale vůbec není špatná pro diváka.
Že by to mělo nějaké negativní dopady, si ani nemyslím. Záměr Saúdů je neustále posilovat jejich zemi, udělat z Blízkého východu centrum světa.
Jak ale slýchám i od společností koupených Saúdskou Arábií, ta země se rychlým tempem liberalizuje. Pět let zpátky se tam pomalu nedal koupit alkohol, ženy musely chodit zahalené – a dnes už je to jinak. Stejně jako v Dubaji či Abú Dhabí – celý ten region se liberalizuje a stává se centrem kapitálu.
Když v gamingu Saúdové spatřují takový potenciál, můžeme očekávat, že bude do budoucna výrazně růst?
Celé gaming odvětví je strašně složité. V současnosti výrazně padá, ale není to vidět díky tzv. „AAA games“. To jsou ty top hry, které zná a hraje celý svět, jako třeba Counter Strike. Díky nim to dohromady působí, že celé odvětví je relativně stabilní, ale masivní růst pár her překrývá ztráty zbytku.
Gaming v současnosti prochází rozsáhlou krizí, jedním z důvodů je AI. Hru, kterou jste nedávno vyvíjeli 5 let za 10 milionů dolarů, uděláte díky AI za 9 měsíců třeba za milion a půl, což ničí už rozjeté projekty.
Bude do budoucna tenhle trend AAA her pokračovat? Nebo se předpokládá, že se najednou nová hra z nuly dostane na vrchol?
Dlouhá léta jsme nic nového neviděli. Jediná výjimka, ale ne tak gigantická, je Valorant od Riot Games. Ta si svoji cestu našla, ale ty největší hry na světě, jako Dota nebo League of Legends jsou skoro dvacet let staré. To jsou hry, co dominují.
Co se změnilo v posledních letech, je nástup her pro mladé publikum. Kvazi-metaverzové hry jako Fortnite a Roblox budou masivně dominovat do budoucna.
Tyto hry mají pro generace Z a Alpha i komunitní význam, často svým způsobem nahrazují veřejný prostor.
Ano, a má to i psychologický rozměr. Třeba Fortnite byl navržen tak, aby se lidé potkávali v digitálním prostoru a navazovali nová přátelství. Čím víc se budeme posouvat do digitálního světa, tím víc tyhle hry dostanou na relevanci.
V budoucnu se gaming propojí s web3, resp. blockchainovou technologií – obchody tam proběhnou virtuálně a kompletně přes blockchain. Díky tomu Fortnite začne být i business platforma.
Ale ještě jí není?
Ještě zdaleka ne. Už tam probíhají třeba koncerty, branded worlds a in-game events, ale ta velká vize Fortnite na konci dne je to, co demonstruje film Ready Player One.
O jakém časovém horizontu mluvíme? Za jak dlouho se dostaneme do tohoto bodu?
Můj osobní názor je 5 až 10 let. Souvisí to s tím, jaké technologie budeme používat. Je klidně možné, že za 3 roky se něco dramaticky změní – přijdou nové formy virtuální reality, které budou pro uživatele mnohem lepší než to, co existuje dnes.
Všechno závisí na technologickém pokroku. Dneska jsme v metaverzu přes mobil nebo větší obrazovku, což nenavozuje dojem 3D reality.
Hodně se řeší, zda hry nevytlačují jiné formy zábavy, jako je film či televize. Směřuje to k tomu, že se veškerá zábava přesune do metaverza?
Ano, v metaverzu budu prostě dělat téměř všechno, třeba i koukat na film. Mimochodem už několik let je gaming větší než hudební a filmové průmysly dohromady.
Pár let zpátky se ptali novináři CEO Netflixu, koho považuje za svého největšího konkurenta, jestli Disney nebo HBO. On odpověděl, že jeho největší konkurent je hra Fortnite.
Mohou na to vůbec stávající giganti zábavního průmyslu reagovat jinak, než že budou stavět metaverza vlastní? Nebo se budou snažit co nejlépe integrovat do stávajících platforem?
Třeba právě Netflix má vlastní gaming strategii. Už pár let nabízí hry na svojí vlastní platformě. Já si myslím, že se v budoucnu změní celkový byznys model streamovacích platforem. Určitě to není tak, že Netflix bude mít problémy např. za dva roky.
Streamovací giganti jsou jedna věc, zároveň se však velká část gamingu koncentruje na východ od nás – především na Blízký východ a do Číny. Neposouvá se silové centrum na východ?
Ano, navíc velké čínské konglomeráty, jako jsou Alibaba, TikTok nebo Tencent, jsou ovládané státem. Tento posun probíhá a mocenský boj je mezi Amerikou a Čínou, se Saúdy někde uprostřed, protože ti mají investice všude.
Měl by na tohle nějak lépe reagovat Západ? Nezaspal dobu?
To je těžké. Američané na to reagují, tamní technologičtí giganti se gamingu aktivně věnují. Například Microsoft je jeden z největších vydavatelů her na světě díky tomu, že koupil společnost Activision Blizzard. Epic Games (tvůrce Fortnite, pozn. aut.) je fakticky také americká firma. Myslím si, že Evropa v tomhle prostředí, stejně jako v AI, nebude mít velkou šanci obstát.
V tenhle moment už asi není šance, aby to Evropa zvrátila?
Na to už je asi pozdě. Ale nesmíme zapomenout, že trh se sociálními sítěmi byl také daný, masivně dominoval Facebook a Instagram. A pak přišel TikTok.
Roblox je fakticky také relativně nová hra. Takže těžko předvídat, možná někdo bude dostatečně kreativní, aby přišel s nápadem, který bude každého zajímat. Jedna myšlenka může změnit trh, pokud na ni bude kapitál.
Mluvíme o hrách jako o kultuře budoucnosti. Jaká budoucnost to podle vás je?
Já si myslím, že budoucnost bude opravdu odpovídat filmu Ready Player One. Díky novým technologiím zejména v oblasti VR budeme mít realistické zážitky. Když si nebudu moct dovolit zájezd na Mauricius za 200 tisíc, díky metaverzu budu mít za 200 korun skoro stejný pocit.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.













