První překvapení nového roku: Babišova marketingová mašina zakopla, Fiala zabodoval „trumpovským“ videem

KOMENTÁŘ MARTINA SCHMARCZE | Kdo má lepší marketing? Andrej Babiš, nebo Petr Fiala? Ještě včera by odpověď jednoznačně zněla, že ten první. Ne že by na opozičníka byl extra hezký pohled a ani na poslech nic moc, ale tahle „mašina“ fungovala a rozdávala tvrdé direkty. Premiér se poslední dobou snažil hrát „chlapáka“, ovšem moc mu to nešlo. Na Nový rok se karta překvapivě obrátila a naopak boduje předseda vlády.

Za prvé se tentokrát Fialovi povedlo zvolit správný styl. Žádná Nutella či „německé platy“. Ale úderné video v „trumpovském“ stylu s emotivními slogany, kvalitním střihem a podbarvené burcující hudbou. S délkou dvě a půl minuty se trefuje do stopáže předvolebních spotů, jimiž republikánský kandidát drtil nemastnou neslanou Kamalu Harrisovou. A stejně jako vítěz prezidentských voleb v USA míchá optimismus s tvrdou kritikou soupeře.

Babiš zvolil „klasiku“, tedy pětiminutový projev točený nejspíše na mobil (nebo to tak má vypadat), statický, zkrátka „mluvící hlava“. Ve srovnání s dynamickými záběry, kdy se střídá premiér v Kramářově vile s obrázky chaosu za předchozí vlády, českými reáliemi a proruskými demonstranty, působí dvakrát delší video lídra opozice nudně. To by ještě nemusel být problém, jde o různé žánry a nemusí škodit vypadat „skromně“.

Horší je obsah, který působí, že si s projevem v týmu ANO nedělali moc starostí a práce. V podstatě jde jen o opakování běžných litanií bez nějakého nápadu, jednotící linie, a dokonce i bez aktivizačních apelů. Zní to jak ze schůze Sněmovny. K tomu se Babišovým marketérům povedl pořádný trapas, když na sítě „pověsili“ neúplné video. Původně zřejmě mělo mít délku pět minut, ale končí na 4:26 v půlce věty.

Proč tak ledabylý výkon? Pravdou je, že dosud neměl Andrej Babiš s Petrem Fialou mnoho práce. Předseda vlády neuměl čelit rozjeté lokomotivě opozičníkova PR a kromě toho vzhledem ke svému naturelu působil ve srovnání s ním obvykle nevýrazně, šedivě a nezajímavě. Poslední dobou se snažil změnit image a začal si hrát na rozšafného a rázného populistu, ovšem ta role mu vůbec neseděla. Možná v ANO premiéra podcenili?

Je třeba uznat, že novoroční video „Dobré ráno Česko“ se lídrovi SPOLU povedlo. Celé to „šlape“ a i když trvá jen dvě a půl minuty, máte pocit, že se dozvíte vše podstatné, co vás ve volební kampani zajímá: co protivník pokazil, co se naopak dle premiéra vládě povedlo, jaké jsou před námi hrozby a jaké má republika příležitosti. A docela šikovně útočí na potenciální spojence ANO, kteří tvoří Putinovu pátou kolonu. Tím Babiše oslabuje.

Celkově nelze klipu asi nic vytknout. Mezi slogany „Dobré ráno Česko“ a „2025: Rok rozhodnutí“ vměstnal Fiala vše, co potřebuje. Vlastní „silné stránky“, Babišovy „slabé stránky“, varování před „cestou na východ“ i naději do budoucna. Nikdy to takto vcelku, efektivně a účinně neřekl. Jako bychom viděli „nového“ premiéra. Zato předseda ANO působí poněkud otřepaně a vyšuměle. Na skalní voliče to zapůsobí, ale chybí tomu energie – a konec.

Kyvadlo se posouvá. Museli skousnout Pavla na Hradě a Fialu ve Strakovce, teď se ale derou k moci

Říká se „Jak na Nový rok, tak po celý rok“. Andrej Babiš by se měl modlit, aby tohle rčení neplatilo. Protože pak by po celý volební rok marketingovou bitvu prohrával na celé čáře. Avšak na druhé straně nepřeceňujme PR, protože jakkoli je mocné, nemůže převážit realitu a hlavně mínění, jež ovládá hlavy voličů. Schopnost lépe pojmenovávat a uchopit témata je užitečná, může vytvořit jisté „momentum“, vláda ovšem potřebuje i reálné výsledky.

V každém případě, 1. leden 2025 se už nyní zapsal do historie. Jako den, kdy Fiala marketingově přetlačil Babiše.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Třetí cesta do pekla. Novoroční projev prezidenta, kdyby mohl být politickým komentátorem

Konečně se nám zase začalo dařit lépe. Ale co se týče politiky, byl letošek doslova „rok blbec“

Česko na prahu politické revoluce. Nakonec ale můžeme mít vládu, na kterou by si nikdo nevsadil

sinfin.digital