GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | Diverzita, rovnost, inkluze. Ještě loni šlo o všeprostupující narativ zaplavující většinu společenského, politického i byznysového života, včetně světa reklamy. Dnes se však situace obrací a (nejen) svět kreativy se namísto ideologických experimentů vrací k osvědčeným principům, které navíc fungují.
Nástup Donalda Trumpa v úvodu roku znamenal prudkou celospolečenskou otočku od DEI politik: nekritického tlačení diverzity, inkluze a rovnosti v americké společnosti i byznysu.
Velké korporace se – ve snaze být s novým prezidentem zadobře – zbavovaly DEI manažerů i celých oddělení pro diverzitu, přestaly upřednostňovat „znevýhodněné“ zaměstnance i uchazeče o zaměstnání a ukončovaly celou řadu programů, které DEI ideologii tlačily.
Právě včas, chce se říct. Americký – a nejen americký – kapitalismus je postavený na meritokracii, počítá se talent, schopnosti a tvrdá práce. A je úplně jedno, jakou barvu kůže či sexuální orientaci při tom máte.
DEI politiky šly přesně opačným směrem – upřednostňovaly nejprve rasové, sexuální a další minority a až poté se dívaly na talent a schopnosti. 
Odklon od DEI ideologie se ukazuje i v jednom z nejsvobodnějších povolání, v reklamě a kreativním byznysu, a to hned na několika frontách.
Od DEI ustupují reklamní zadavatelé i samotné agentury, dvě z těch globálně největších sítí WPP a IPG v posledních měsících ze svých stránek odstranily formulace zdůrazňující svou příslušnost k DEI politikám.
Třeba síť agentur WPP eliminovala na svých webových stránkách část „Belonging“, která dříve zdůrazňovala její „cíl budovat pracovní sílu, která odráží rozmanité komunity, jimž sloužíme“. Pasáž rovněž zmiňovala závazek společnosti „aktivně prosazovat genderovou vyváženost a rasovou rovnost“ a její neustálou snahu „vytvářet příležitosti pro nedostatečně zastoupené skupiny“.
Ústup od DEI se ukazuje i v samotných reklamách. Ty se namísto oslav minorit tlačených na sílu (vzpomínáte třeba ještě na kontroverzní kampaň Jaguaru, po které se masivně propadly prodeje těchto aut?) znovu trefují do vkusu většinové společnosti a vrací se k tradičním hodnotám.
Příkladem z poslední doby může být chytrá reklama Nike (mimochodem, tato značka jde v kreativě často proti proudu), nebo výrobce džín American Eagle.
V prvním případě výrobce sportovního vybavení sází na golfového šampiona Scottieho Schefflera. 
American Eagle zase do virální kampaně zapojil herečku oblíbenou u generace Z Sydney Sweeney. Její reklamu navíc doprovází dvojsmyslný claim „Sydney Sweeney má skvělé džíny“, což zní v originále stejně jako „Sydney Sweeney má skvělé geny“.
I proto si tato kampaň na sociálních sítích už vysloužila obvinění za propagaci nadřazenosti bílé rasy, eugeniky či dokonce nacistických narativů.
Mnohem podstatnější je, že Sydney Sweeney funguje. Akcie American Eagle v reakci na kampaň vyrostly o více než 20 procent, což znamená růst tržní kapitalizace firmy o nízké stovky milionů korun.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.












