KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO I Kosmický prototyp Jaguaru, pro který se díky jeho výmluvnému označení 00 u nás rychle vžilo označení „mouka dvounulka“, vypadá zajímavě, s geny značky ale nemá nic společného. No a co.
Ani ne před dvěma týdny jsem na tomto místě lamentoval nad pestrobarevným videem odhalujícím indiferentní nové „já“ tradiční britské značky. Zamyšlení jsem zakončil slovy o tom, že jenom zázrak by ještě mohl značku zachránit pro její dosavadní klienty.
Samozřejmě se tak nestalo a zjevně se nikdo o nic takového ani nepokusil. S dneškem padlo embargo na podobu zbrusu nového modelu značky a je to opravdu start z bodu 0. Sám šéf firmy připustil, že počítá s odpadnutím až 90 % stávajících zákazníků Jaguaru. Dlužno podotknout, že jich do dnešních dnů opravdu nezbylo mnoho – třeba na gigantickém americkém trhu se loni prodalo Jaguarů necelých 8500.
Mouka dvounulka
Nový model, jehož podoba byla dnes po dlouhém utajování oficiálně zveřejněna, nese symbolické označení 00. Neznamená to zkratku WC ani sklad mouky jako ve filmu Na samotě u lesa, ale údajně by se mělo jednat o jakousi linku k modelu E-Type, nejslavnějšímu Jaguaru vůbec. Snad podle hodně dlouhé kapoty.
Jisté je, že novinka, která se má začít vyrábět napřesrok, se může velice snadno trefit do vkusu milovníkům Transformers, Návratu do budoucnosti, Batmobilu, DeLoreanu DMC-12 a Tesly Cybertruck. To je docela slušný záběr.
Fakt je totiž ten, že o budoucnosti firmy dozajista nerozhodnou internetoví odborníci na cokoliv, jimž před domem stojí rezavá oktáva „v tédéíčku“, ale ti, co si auta formátu nových Jaguarů budou moci dovolit.
Vedení automobilky se totiž nikterak netají záměrem prodávat nová auta opravdu movitým zákazníkům i za cenu menšího objemu výroby. Jestliže byl tedy Jaguar dosud považován za tzv. „prémiovou“ značku formátu BMW nebo Mercedesu, do budoucna by rád okopával kotníky spíše Bentley nebo Rolls-Roycu.

Futuristické tvary vozu označeného Type 00 dosavadní vyznavače divoké kočky opravdu neosloví a výrobce si o tom nedělá žádné iluze. Kromě citátu otce zakladatele Williama Lyonse, který použil v aktuální kampani („Copy nothing“), se management rozhodl dosavadní historii značky do důsledků vymazat. Zmizel starý obsah na sociálních sítích a šoková terapie je k vidění i na všech ostatních prezentačních platformách. Bude ukončena i výroba všech dosavadních modelů.
Celkovým pojetím se Type 00 jasně přihlásil k italským designovým prototypům ze 70. let, ale podstatněji také k autům blízké budoucnosti, jakými budou ty z řady BMW Neue Klasse a už jimi jsou obskurní Tesly Cybertruck.
To v praxi znamená, že zákaznicky rozhodně nemusí jít o marný projekt. Samozřejmostí je elektrický pohon, o kterém toho zatím moc nevíme, údajně by ale auto mělo ujet 770 km na jedno nabití a na 320 km by se mělo nabít za 15 minut.

Nejkontroverznějšími částmi Type 00 jsou přední část bez mřížky chladiče a zadní část, kde má naopak mříž velikosti větracího otvoru z metra. Vpředu je v podstatě vše vytvarováno z rovných linek, včetně supertenkých světel, která vypadají docela jako oči kočičí.
Type 00 nemá žádné zadní okno a místo něj je jenom elektricky výsuvný panel kryjící zavazadlový prostor. Představu o situaci za vozem řidiči zprostředkuje namísto vnitřního zpětného zrcátka kamera. Panoramatická střecha ladí s ventilačními otvory zakřiveného čelního skla, což je další díl karosérie, který má teoreticky podobný tvar jako u mytického E-Typu. Přede dveřmi jsou na obou stranách umístěny mosazné ingoty s laserem vyrytým jménem Jaguar.
Růžová barva s názvem Rhodon má druhé jméno „Miami Pink“ coby odkaz na pastelové barvy architektury tohoto města ve stylu art deco. Je inspirovaná zvláštní růžovou barvou, kterou získává mosaz, jak stárne. Druhá představená barva se jmenuje „Londýnská modrá“ a je inspirovaná stříbromodrou barvou z Jaguarů 60. let minulého století.

Vnitřek jako ze start-upu
Někdo tomu říká luxusní minimalismus, jiný naleštěná bída. Já to nechám na vás, jasné ale je, že vnitřek Type 00 svojí jinakostí nijak nezaostává za zevnějškem. Uvnitř dvoudveřové karosérie se vyjímají pouze dvě sedadla obklopená směsí u aut exotických materiálů, která zahrnuje vlnu, mosaz i skutečný kámen.
Středem interiéru se táhne dlouhá mosazná páteř a na každém dveřním panelu je další ručně dokončovaná mosazná linka. Z rýhované palubní desky se nenápadně vysouvají dvě informační obrazovky.
Sokl z travertinového kamene funguje jako základna pro plovoucí sedadla, která jsou vyrobena ze směsi vlny. Navzdory nízké střeše a malým oknům působí interiér Type 00 docela vzdušně a vypadá to, že za sedadly je spousta místa na bagáž.
Běžná auta mají pro volbu jízdních režimů, v poslední době nezřídka označovaných jako „nálady“, nějaký ovladač. Type 00 však má totemy – malé destičky z mosazi, alabastru či travertinu. Ty jsou uloženy ve speciálním pouzdře, zvaném Prism – Hranol.
Hudbu neobstarávají tradiční reproduktory ve dveřích, nýbrž sound bar za sedačkami. Audiosystém používá k reprodukci také některé panely karoserie a zvuk tak zní nejen uvnitř, ale cíleně i vně auta.

Sériovou podobu něčeho na způsob nové „dvounulky“ by měl Jaguar ukázat přibližně za rok, už teď je ale jasné, že půjde o elektrický vůz ve stylu čtyřdveřového GT, který bude mít spoustu designových fines společných právě s růžovým konceptem.
Cena? Přinejmenším tři miliony korun, což je skoro třikrát tolik, než kolik chtěl výrobce za základního Jaguara dosud. Pro arabské šejky, kalifornské vizionáře i čínské elektrožery a jiné exoty to může být opravdu snové vozidlo, britský gentleman se ale bude muset poohlédnout jinde. Celý ten koncept je vlastně velice zajímavý a člověk na něm může oči nechat. Jen ta linka se jménem Jaguar ja tam už nějak navíc.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.































