Co by mělo zajímat opravdické motoristy: Která strana jim jde nejvíc na ruku a kdo chce Green Deal?

ANALÝZA MICHALA BORSKÉHO I Letošní volební klání mohou více než jindy ovlivnit majitelé aut nebo subjekty starající se o jejich provoz. Právě pro ně jsou ve volebních programech jednotlivých stran určeny klíčové body týkající se postoje k budoucnosti individuální mobility. Jejich ožehavost je všem uchazečům o hlasy voličů dobře známá a snaha nenaštvat proto z proklamací politiků svítí více než jindy. I když...

Motoristická témata samozřejmě neřeší pouze strana, která se jako Motoristé tituluje, nýbrž prakticky každý uchazeč o vstup do Sněmovny. Záležitosti jako evropský Green Deal, zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035, elektromobilita, emisní povolenky (systém ETS1 pro průmysl a ETS2 pro domácnosti, dopravu a vytápění), snižování emisí CO₂, omezení rychlosti na silnicích a související oblasti jako obnovitelné zdroje energie nebo udržitelnost zemědělství – všechna tato témata odrážejí hlubokou polarizaci české společnosti. 

Podle průzkumů převažuje mezi stranami skeptický postoj k unijním regulacím, které jsou vnímány jako ideologický diktát ohrožující konkurenceschopnost Česka. Většina stran volá po revizi nebo zrušení Green Dealu, s důrazem na sociální a ekonomické dopady, naopak „progresivní subjekty“ v něm příležitost pro inovace, růst ekonomiky a energetickou nezávislost.

Současná spalovací auta vypouští oproti dřívějšku stopové množství škodlivých emisí. Někomu je to stále málo.

Na základě analýzy volebních programů hlavních stran (ANO, SPOLU, STAN, Piráti, SPD, Stačilo!, Motoristé sobě) a aktuálních trendů lze identifikovat několik klíčových hrozeb pro majitele vozidel a provozovatele větších vozových parků. Tyto hrozby vycházejí z kombinace evropských směrnic, domácí politiky a ekonomických dopadů.

Zavedení emisních povolenek (ETS2) a zdražení pohonných hmot

Jednou z největších hrozeb pro majitele starých aut je zavedení systému emisních povolenek ETS2, který od roku 2027 zpoplatní emise CO₂ v dopravě a vytápění. Podle analýz by ETS2 mohlo zdražit pohonné hmoty o 10–20 Kč na litr (odhad Hospodářské komory: až 54–73 miliard Kč ročně na českou ekonomiku). 

Starší vozy, často s vyšší spotřebou a emisemi (např. Euro 4 a níže), budou touto regulací zasaženy nejvíce, protože jejich provoz se stane dražším. 

Strany jako ANO, SPD, Stačilo! a Motoristé sobě odmítají ETS2 a slibují jeho zrušení nebo odklad, zatímco Piráti a STAN ho podporují s úpravami (např. zdanění CO₂ místo povolenek). Pokud by po volbách vznikla vláda s ANO nebo SPD, mohla by prosadit odklad ETS2, což by majitelům starých aut dočasně ulevilo. 

Naopak koalice s Piráty nebo STAN by pravděpodobně tlačila na implementaci, což by zdražilo provoz starších vozů, zejména u nás tolik oblíbených dieselů.

Velcí hráči couvají od elektromobility: Porsche ruší SUV, další šlapou na brzdu. Brusel si jede svou

Zákaz spalovacích motorů a tlak na elektromobilitu

Ačkoli stále ještě plánovaný zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory (od roku 2035) přímo neovlivní stávající majitele starých vozů, nepřímo zvyšuje tlak na přechod k elektromobilitě. 

Starší vozy mohou čelit omezením v podobě nízkoemisních zón (LEZ) ve městech, které omezují vjezd vozů s vyššími emisemi (např. Euro 3 a níže). Například v samotném Bruselu bude už od listopadu zakázáno do centra vjíždět autům s vyššími emisemi než stanoví norma Euro 5 platná od roku 2014. V Praze se LEZ plánuje od roku 2026, s omezením pro vozy pod Euro 4. Podobné plány má Brno.

Strany jako SPOLU a ANO prosazují revizi zákazu spalovacích motorů – s důrazem na syntetická paliva, což by mohlo prodloužit životnost starších aut. SPD a Motoristé odmítají zákaz zcela, hájíce „svobodu volby pohonu“. Pokud by budoucí vláda prosazovala elektromobilitu jako jasný cíl (např. dotace na elektroauta, výstavba nabíjecích stanic), majitelé starých aut by časem mohli čelit rostoucím nákladům na údržbu a pohonné hmoty.

Zákaz spalovacích motorů by bylo nejlepší zrušit. Ať lidé jezdí, čím chtějí, říká Martin Jahn

Piráti a STAN podporují rozšíření LEZ jako součást podpory čistší dopravy, což by omezilo přístup starším vozům do center měst. Například Piráti navrhují posílení mikromobility a veřejné dopravy, což může nepřímo tlačit na omezování starších aut.

ANO a SPOLU by mohly prosazovat kompromisní přístup, například výjimky pro obyvatele nebo postupné zavádění LEZ, zatímco SPD a Motoristé sobě jsou proti jakýmkoli omezením vjezdu, hájíce svobodu motoristů. Pokud by vznikla progresivně orientovaná vláda, majitelé starých aut, zejména v regionech závislých na automobilové dopravě, by mohli zažívat problémy se značným omezením své dosavadní mobility.

Zvýšení daní a poplatků za emise

Starší vozy, zejména diesely, mohou být zasaženy vyššími daněmi nebo poplatky spojenými s emisemi. STAN navrhuje přechod od emisních povolenek ke zdanění CO₂, což by mohlo zvýšit náklady na provoz vozů s vyššími emisemi. Piráti podporují tento směr, aby motivovali k úsporám energie, což by opět znevýhodnilo starší, méně efektivní vozy. 

Naopak ANO, SPD a Motoristé sobě slibují zlevnění pohonných hmot a energií, což by mohlo majitelům starých aut ulevit. Například Motoristé navrhují vrácení výnosů z emisních povolenek do autoprůmyslu a zpracovatelům ropy, aby se snížily ceny paliv. 

Pokud by se prosadily progresivní strany, majitelé starších vozů by mohli čelit vyšším registračním poplatkům nebo daním založeným na starších emisních třídách (např. Euro 3–4).

Eso sociální demokracie se jmenovalo Zemák. Legendární volební autobus okopíroval Šlouf z Polska

Omezení rychlosti a technické normy

Ačkoli omezení rychlosti (např. snížení na 30 km/h ve městech) není hlavním tématem volebních programů, některé strany jako Motoristé sobě navrhují přehodnocení rychlostních limitů podle technického stavu vozidel. Starší vozy, které nesplňují moderní bezpečnostní normy (např. absence pokročilých asistenčních systémů), by mohly být omezeny přísnějšími pravidly, pokud by se prosadily návrhy na harmonizaci s EU standardy. 

Piráti a STAN, kteří podporují modernizaci dopravy, by mohli tlačit na přísnější technické kontroly, což by ztížilo provoz starších aut. ANO a SPOLU se zaměřují na rozvoj infrastruktury (dálnice, rychlostní silnice) a restrikce pro majitele starších aut nijak přímo neavizují.

ANO a SPOLU prosazují syntetická paliva, která by mohla prodloužit životnost starších aut, ale jejich dostupnost je zatím prakticky nulová. Navíc, pokud by se prosadily vyšší daně na emise nebo pohonné hmoty, majitelé starších vozů by museli vynakládat více na provoz, což by je mělo ekonomicky donutit přejít na novější (a dražší) ekologické modely.

Rizikové složení vlády

Největší hrozba pro majitele potenciálně „problémových“ aut závisí na složení budoucí vlády:

  • Progresivní vláda (Piráti, STAN, případně SPOLU): Rychlejší implementace Green Dealu, ETS2 a LEZ by vedla ke zdražení provozu (o 10–20 Kč/litr paliva) a omezení vjezdu do měst. Tlak na elektromobilitu by ztížil údržbu starších vozů.
  • Skeptická vláda (ANO, SPD, Motoristé sobě): Odklad ETS2, revize zákazu spalovacích motorů a podpora syntetických paliv by mohly prodloužit životnost starších aut a udržet nižší ceny paliv.
  • Kompromisní scénář (ANO + SPOLU): Teoreticky pravděpodobný výsledek podle aktuálních průzkumů (50 % hlasů dohromady) by vedl k částečné revizi Green Dealu, odkladu ETS2 a podpory infrastruktury, což by majitelům starých aut poskytlo přechodné období, ale ne dlouhodobé řešení.

Strany jako SPD a Motoristé sobě nabízejí ryze populisticky největší ochranu (zrušení regulací, svoboda volby), zatímco Piráti a STAN prosazují pravý opak, tedy zelenou transformaci, která starší vozy znevýhodňuje a časem by je měla úplně vytlačit. ANO a SPOLU balancují s ohledem na své choulostivé voliče mezi ekonomikou a ekologií, což by mohlo znamenat kompromis. 

Doporučení pro majitele starých aut: Zajeďte si na technickou a jezděte, dokud to půjde – vaše auta jsou totiž ekologická už jen tím, jak dlouho vydržela v provozu. Minimálně mimo velká města se není během dalšího volebního období čeho bát.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Hodáč: Z EU se dělá univerzální fackovací panák, za kterého se schovávají i členské státy

První krok správným směrem: Ursula zařadila s pokutami za emise zpátečku, stačit to ale nebude

Evropa vs. Čína na čtyřech kolech: Proč je Škoda jedním z vítězů roku 2025

sinfin.digital