Automobilkám ze starého kontinentu ujíždí vlak: evropským „autem roku“ se poprvé v historii zřejmě stane čínský model

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | Anketa o evropské auto roku (COTY) je každoročně vyhlašována již šedesát let. Letos ale do finálového výběru vůbec poprvé nakouklo čistokrevné vozidlo z Číny. Jasnější signál o přicházející čínské invazi už výrobci ze starého kontinentu nemohou dostat.

Asi před patnácti lety jsem se procházel ulicemi poklidného Užhorodu a coby člověka, který si všímá aut, mě zaujal ohavný malý sedan postávající u chodníku vedle notářského úřadu. Jestli si vzpomenete na Renault Thalia nebo první Dacii Logan, ve srovnání s tímto povozem šlo o ztělesnění všestranného pokroku. Onen nevzhledný pekelný stroj měl na kufru písmena BYD. 

O pár let později jsem se jako novinářská náplava ometal okolo stánků méně významných značek na slavném autosalonu v Ženevě, který by se po covidové přestávce měl poprvé od roku 2019 opět konat příští rok v březnu. 

U auta připomínajícího neuměle okopírovanou Toyotu se zjevně úděsným dílenským zpracováním (málem jsem si při pokusu otevřít dveře prořízl tepnu) postávala osamocená šikmooká hosteska se jmenovkou „BYD“ na slušivé halence ve stylu uniformy a přesvědčovala nás všemi způsoby, že by jí udělalo velkou radost, kdybychom si pohovořili s jejím šéfem. 

Udělali jsme jí radost a šéfa se zeptali, zda budou tyto skvosty dodávány též do České republiky. Řekl, že ne, tak jsem šli o dům dál.

Píšeme rok 2023 a finále nejprestižnější evropské ankety, co se aut týče, penetruje špičkový elektromobil jménem BYD Seal, který je jedním z pěti elektromobilů BYD prodávaných v Evropě. Není moc důvodů, proč by Jiří Duchoň, zástupce České republiky v mezinárodní „jury“ složené z motoristických novinářů, nemohl dát svůj hlas právě tomu svalnatému Číňanovi.

Svými aerodynamickými tvary připomíná čínský elektromobil trochu korejský Hyundai Ioniq 6

Překročený rubikon, vržené kostky

Zatímco dosud většinou čínské, ale též americké a další exotické výrobky zpravidla pohořely už při zařazování do finálního seznamu kandidátů (jednou z podmínek je, aby si je mohla předem otestovat většina poroty), rozmach automobilek z Číny a jejich rozkročení se v Evropě tuto překážku překonaly. 

Co se konkrétně týče vozu BYD Seal, podle Jiřího Duchoně vyniknul při tradičních zářijových velkých testech COTY v Dánsku nejen svými jízdními vlastnostmi a reálným dojezdem, ale též kvalitním zpracováním a promyšlenou konstrukcí. Připomeňme, že BYD je největším výrobcem automobilů s elektrickým a elektrifikovaným pohonem na světě a sám si vyrábí akumulátory vlastní koncepce i polovodiče.

V anketě se ostatně „Číňané“ vyskytují hned dva: kromě nepokrytě čínského BYDu je mezi finalisty také Volvo EX30, auto sice evropské firmy, zato s čínskými vlastníky a kompletně vyvinuté a vyráběné právě v „Říši středu“.

Také interiér zcela odpovídá soudobým evropským měřítkům

Mezinárodní odborná porota volí evropský Vůz roku (Car of the Year aka COTY) od roku 1963 a nyní oznámila jména sedmi automobilových novinek, jež se utkají o titul COTY 2024. 

Je potřeba dodat, že v minulosti se anketa nevyhnula několika excesům při zvolení modelů, které následně na trhu své kvality zrovna neprokázaly. Řeč je o takových „skvostech“ automobilové historie, jakými byly třeba Chrysler Horizon, Fiat Brava nebo Opel Ampera. 

Stejně jako loni jsou i letos mezi sedmi finalisty čtyři „čisté elektromobily“. V ročníku 2022 jich bylo dokonce šest, nicméně je třeba připustit, že už i tři zbylé vozy pro nadcházející rok jsou k dispozici též v plně elektrické variantě.

Opět bez Rusů

Dalšími elektromobily mezi finalisty COTY 2024 se stávají překvapivě levné (a rovněž víceméně čínské) Volvo EX30, impozantní Kia EV9 a subtilní, ovšem do detailu dotažený Renault Scenic. Jen BMW řady 5 a Peugeot 3008 nabízí kromě elektriky také běžné spalovací motory v různém stupni hybridizace, zatímco Toyota C-HR je full-hybridem. 

Ropa se stává pro evropské automobilky slovem vulgárním, ačkoli v České republice i jinde v Evropě jde stále o pohon zásadní. 

Seznam uchazečů o titul COTY 2024, kteří splnili všechny požadavky pro zařazení do letošního ročníku (tzv. longlist), obdrželi porotci ve čtvrtek 23. listopadu a v průběhu víkendu proběhlo hlasování. V něm každý z 59 porotců z 22 zemí označil sedm svých favoritů a prostým součtem jejich „bodů“ vzešli finalisté. 

Volitelé z Ruska sice nebyli z poroty vyloučeni, jejich členství ale zůstává přerušeno, takže hlasování se účastnit nemohou. Ve dnech 12. a 13. února roku 2024 si porotci všechny finalisty naposledy důkladně vyzkouší na testovací trati CERAM v Mortefontaine u Paříže a jejím okolí. 

Laureát titulu COTY 2024 však bude slavnostně vyhlášen až v pondělí 26. února 2024, tedy v předvečer otevření autosalonu v Ženevě.

Nové pětkové BMW si dělá čáku na nejekologičtěji vyráběné auto dnešní doby

Europoslanci se dohodli na změkčení emisní normy Euro 7. Místo výfukových plynů se má zaměřit na emise z brzd a pneumatik

sinfin.digital