Havlíček: Začíná dopravě opět doba temna?

Karel Havlíček

KOMENTÁŘ KARLA HAVLÍČKA | Vzpomínáte na hrobaře české dopravy? V letech 2010-11 se jimi stal tandem Kalousek – Bárta. Tehdejší ministr dopravy Bárta dostal od ministra financí Kalouska takový výprask, že z rozpočtu na dopravní stavby 96 miliard v roce 2010 odešel na následující rok s 61 miliardami. Musely se zastavit klíčové rozestavěné projekty, nové neměly šanci žádnou. Několik dalších let tak doprava zažívala období temna. Největší zlom jsme udělali až v roce 2020. Tehdy jsem zdědil rozpočet ve výši 83 miliard, nakonec jsme rok dotáhli až na 121 miliard a v tom dalším dokonce na 127 miliard. Stavěli jsme jako nikdy v historii, navzdory covidu.

Nikdy by mě nenapadlo, že nominaci na další hrobaře získá duo Stanjura – Kupka. Za prvé proto, že současný ministr financí Stanjura byl pár měsíců ministrem dopravy a tuší, jak rezort funguje. A za další proto, že ministr dopravy Kupka se nenechá od svého stranického kolegy prohodit dveřmi. Leč stalo se. Podle předběžného rozpočtu na rok 2023 bude na dopravní investice, opravy a údržbu chybět neuvěřitelných 45 až 55 miliard.

Počty jsou jednoduché. 29 miliard se vybere na poplatcích a daních spojených s dopravou. Dalších 31 miliard je maximální částka z EU, kterou je možné s ohledem na účel staveb využít. A necelých 40 miliard korun přispěje podle prvního plánu ministerstvo financí. Celkem zaokrouhleně 100 miliard. Chybí 27 miliard do srovnání roku 2022, ale vzhledem k zahájeným stavbám, nezbytně nutným novým projektům a dále vzhledem k nutnosti oprav a údržby zanedbané v tomto roce kvůli úsporám, bude chybět přibližně 50 % dalších zdrojů. Což zde ještě nebylo.

Nebudeme nic sdělovat dopředu, nejdříve přijmeme signály, pak zanalyzujeme, potom projednáme a nakonec rozhodneme. Tímto krédem se honosí současná vláda. Tím spíše to má platit v investicích, dopravní stavby nejsou autíčko na klíček, vše má nějakou setrvačnost a ministři by měli vědět, že investoři musí na toto sdělení reagovat jediným způsobem. Okamžitě začít brzdit a přestat závazkovat. Nechápu, proč se tedy ministři dopředu nedomluví. Vzpomínám si na to, když jsem na začátku roku pošťouchnul ministra dopravy, že má být razantnější a hájit zájmy odvětví, že se mi s ministrem financí vysmáli, řka, že oni pracují týmově a netřeba bojovat za rezort. Jeden za všechny, všichni za jednoho. Tak výsledek týmové práce vidíme v plné parádě.

Vím, že to vláda nemá jednoduché a že otáčí v době krize každou korunu. Dobíhá ji ale vlastní stín. Až patologická kritika našeho kabinetu za schodky v době covidu se jí vrací jako bumerang. My jsme ale v době největší krize za poslední desítky let podpořili podnikatele, oddlužili nemocnice a zvýšili investice do dopravních a dalších staveb. Tím jsme udrželi zaměstnanost, služby, výkonnost průmyslu a veřejnou infrastrukturu. Nová vláda plánuje až do roku 2025 prohloubit schodek o 1 200 miliard, aniž by podpořila domácnosti či firmy, a navíc hodlá odrbat výdaje na dopravní infrastrukturu. Gratuluju.

Autor je stínový ministr průmyslu a obchodu.

sinfin.digital