Cestovat karavanem je někdy dražší než bydlet v hotelech. Obliba domů na kolečkách ale stejně roste

V pražských Letňanech je v plném běhu 15. veletrh obytných vozů a karavanů. Bublina, která se za covidových časů nafoukla do olbřímích rozměrů, ale začíná zvolna splaskávat a obliba karavaningu se vrací na bývalou úroveň. Patrný je růst cen nejen samotných karavanů, ale také jejich půjčovného a služeb, které ke svému provozu nezbytně potřebují. Představa, že dnes v některé z turisticky exponovaných oblastí Evropy s obytným vozem zakempujete jen tak „na divoko“, je poněkud naivní, možnosti ale stále existují.

Covidová omezení platná v letech 2020–21 a částečně i 2022 podnítila boom obliby obytných automobilů nebo přívěsů. Nefunkční nebo silně omezená ubytovací zařízení spolu s problémy s cestováním za hranice zahnala Čechy houfně do domů na kolečkách, ve kterých je teoreticky možné být prakticky nezávislý na okolním světě. 

Prodejní čísla z posledních dvou let sice naznačují, že trh segmentu nových obytných vozidel je už nasycen a ani v půjčovnách karavanů, které v uplynulém období rostly jako houby po dešti, už obchodníkům ruce nikdo netrhá. Obliba obytných vozů ale přesto zvolna roste, lidé jen nacházejí jiné cesty, jak si karavan pořídit.

Moderní velkoprostorové karavany pojmou třeba i motorku. Co se nevejde dovnitř, můžete tahat za sebou.

Hitem jsou přestavěné dodávky

Podle údajů Asociace kempování a karavaningu (AKK ČR) se u nás v roce 2019 prodalo 1 268 obytných vozidel, v covidovém roce 2021 rekordních 2 361 karavanů, v roce 2022 1813 a loni 1663 domů na kolečkách. 

Martin Štrimpfl z AKK ČR ale upozorňuje na důležitý fakt, že roste dovoz ojetých karavanů a také přestaveb klasických dodávek na obytné: „Minulý rok došlo k absolutně nejvyššímu nárůstu počtu obytných aut u nás (3100 registrací, pozn. red.), a to i přes pokles registrací nových vozidel (v porovnání s lety 2021 a 2022). Dovážela si více ojetá obytná auta ze zahraničí, za částí růstu stojí i přestavba dodávek na obytná auta (spojená s přetypováním z N1 na M1).“

Obytné dodávky jsou sice prostorově poněkud omezené, i tak ale umí nabídnout komfort srovnatelný s velkými nástavbami a nevztahují se ně některá omezení vyplývající z menších vnějších rozměrů.

Podle Štrimpfla se přestavby běžných dodávkových vozidel, pokud se jedná o legální přestavbu, tj. když provozovatel nechá tuto změnu zapsat do dokladů, ve statistikách samozřejmě promítají do celkových počtu nově registrovaných obytných vozidel. Celkově se jedná o druhé nejoblíbenější provedení obytného auta u nás, a to dlouhodobě.

Setrvávající až rostoucí oblibu obytných vozidel registrují také zprostředkovatelé jejich zápůjček. „Pronájmy zprostředkované platformou Campiri pro stovky půjčoven a soukromých majitelů vyrostly v roce 2023 meziročně o 50 % a podobným tempem rostou i na začátku roku 2024. Zároveň meziročně pozorujeme vyšší hodnotu rezervací o přibližně 5 % na 24 000 Kč za osmidenní pronájem,“ říká Lukáš Janoušek, provozovatel platformy Campiri.com.

„Cenu za den drží půjčovny většinou na stejné úrovni jako loni, což je dobrá zpráva pro zákazníky. V porovnání s rostoucími cenami hotelů či letenek tak dovolená v obytném voze může být pro rodinu stále finančně výhodná. Určité navýšení lze očekávat u kempů v hlavní sezoně, případně v poplatcích za karavanová stání,“ dodává.

Klasické obytné přívěsy se hodí především do kempů. Ježdění s nimi je náročnější a pomalejší, dají se však na druhou stranu snadno odpojit.

Karavaning včera a dnes

Jedna věc je ale zájem o karavaning a druhá praxe. Podle automobilového novináře Jana Blažka, který brázdí Evropu karavanem již 15 let, se masivní nárůst počtu karavanů v covidových letech podepsal i na zvýšených cenách spojených s cestováním obytnými vozy.

„Obecně se v návaznosti na zvýšený zájem o karavaning zdražily služby – kempy, stání, poplatky za parkování, vjezdy, průjezdy, dálnice – a stále častěji je problém při jízdách bez plánování najít místo k noclehu. Dřív člověk hledal pěkné místo, dnes už hledá jakékoliv místo. Dostat se třeba v Rakousku v sezoně do kempu u jezera bez rezervace je takřka nemožné – místa jsou rezervovaná třeba už na rok dopředu,“ říká Blažek.

Martin Štrimpfl ale oponuje: „Obytná auta podléhají víceméně stejným poplatkům jako osobní auta, resp. dodávky shodných rozměrů. Pokud se jedná o obytné auto, jsou poplatky dokonce v některých zemích nižší než u dodávek (typicky Slovinsko, kde obytné auto na bázi Fiatu Ducato platí nižší sazbu než nákladní Fiat Ducato. Snad jedinou zemí, která v poslední době nepříjemně překvapila, je Maďarsko, které prakticky ze dne na den zavedlo pro obytná vozidla nad 3,5t platit mýto. Ovšem zase Bulharsko provedlo obrácený krok. Je ale pravdou, že například v Itálii je zákonem dovoleno vybírat za parkování od obytných aut násobek poplatku osobních aut – a  to zejména kvůli rozměrům, obytná auta zabírají více místa,“ upozorňuje odborník.

Na cestách Evropou musí karavanisté počítat s řadou omezení.

Podle Blažka se prý změnil i přístup domorodých obyvatel ke karavanistům v turisticky exponovaných lokalitách. „Zatímco dříve – pět až deset let zpět – na vás místní většinou přátelsky mávli a dávali se do řeči, dnes jste spíše nevítaným hostem. Změnilo se to (cestování karavanem, pozn. red.) z opravdu volného a pohodového cestování s možností zastavit/přespat skoro všude na aktivitu, která vyžaduje více plánování, stojí více peněz a už to není taková pohodička,“ upozorňuje Blažek.

Ten rovněž zaznamenal negativní vliv postupujícího internetového sdílení všemožných informací: „Situaci také trochu zazdily aplikace a sociální sítě, které z mnoha míst, o nichž věděl jen omezený okruh lidí, udělaly spoty, kam se lidi hrnou, a úplně ztratily kouzlo.“

I přesto se kouzelná místa v praxi pořád najít dají jak v Česku, tak za hranicemi. Chce to jen nejít, resp. nejet s davem. 

Další karavanista Petr Burián přidává aktuální postřeh zákazníka půjčovny karavanů: „Když jsme poptávali na 14 dnů v červenci zapůjčení karavanu do 3,5 tuny pro 4–6 lidí na cestu do Itálie a Slovinska, obdrželi jsme v půjčovnách cenovou nabídku v rozmezí 65–75 000 korun.“

Takhle se u nás kempovalo za socialismu.

Romantika je pryč, lidem to ale nevadí

„Doba klasického kempingu, kdy lidé přežili bez klimatizací, chladniček, elektrických stabilizačních noh nebo elektrických pojezdů je téměř pryč a s ní se vytratila i soudržnost a tolerance. Tato doba moderního kempování s sebou nese často nevraživost, chuť ‚urvat‘ to největší nebo nejlepší místo. O ohleduplnosti jednoho k druhému se již snad ani nedá hovořit,“ potvrzuje Blažkův pohled na současný život s karavanem Stanislav Strnadík, šéf České národní asociace kempingiu a karavaningu. 

Přese všechno ale podle něj obliba karavaningu neklesá, naopak: „Dovolená ve všech druzích obytných vozidel i přívěsů bude stále oblíbenější variantou, přibývá mnoho terénních vozidel nebo SUV se střešním stanem, kde si lidé mající v oblibě kempování v přírodě mohou užít dovolenou v místech, kam se nikdo s běžným obytným vozidlem nedostane. Totéž platí i o lidech využívajících minipřívěsy, i jejich obliba rychle roste.“

Pozdní sběr poctivých škodovek: Poslední vlajkový Superb je autem, které budou mít nejen Češi rádi

„Za padesát let se závody cestovních vozů komentovat nebudou, protože už možná nebudou žádné cestovní vozy,“ říká sportovní novinář Petr Horák

Cestování nočním vlakem: balzám na nervy a luxus, který šetří peníze

sinfin.digital