Test Cupra Leon VZ e-Hybrid: Neobyčejný kombík s praktickými vlastnostmi umí potěšit i pozlobit

RECENZE MICHALA BORSKÉHO I Prémiová značka španělské automobilky SEAT se, na rozdíl od jiných projektů tohoto druhu, velmi dobře etablovala na českém trhu. Její model Formentor byl trefou do černého a v záloze má kromě špatně prodejných „elektrik“ i příjemně „obyčejný“ seaťácký kombík Leon s patřičnými vylepšeními. Novinkou je jeho inovovaná hybridní verze s výkonem 200 koní a dojezdem přes 100 km výhradně na elektřinu.

Hybridní auta jsou – dle mého soudu – velice přijatelnou cestou k ekologické mobilitě budoucnosti. Po městě jezdíte čistě na elektřinu a na dálnici na to můžete šlápnout díky spalovacímu motoru, aniž byste se museli bát, že vám vzápětí dojde „šťáva“. 

Pro lepší vyhovění emisním normám jsou automobilky tlačeny i do výroby plug-in hybridů, tedy těch, které je možné nabíjet ze zásuvky. S jejich efektivitou a ekologií to ale není tak valné, protože tovární údaje o spotřebě a emisích fungují pouze v případě, že máte nabito. 

Zdá se však, že někteří výrobci, jmenovitě Toyota, už se i s tímto problémem dokázali popasovat a dobré vlastnosti umí zachovat i po vybití akumulátorů. Elektrifikovaný Leon by měl být dalším z nich.

Měděnými prvky je Cupra proslulá. Vypadají fakt dobře.

Fešák z největších

Už sám fakt, že Cupra prodává klasický kombík velikosti Volkswagenu Golf je pozitivní, protože jde z principu o pohledné auto a španělský výrobce mu dokáže dát vkusný sportovní styl, který jej vizuálně odliší od konfekce. 

Nový design „žraločího čumáku“ s výraznou spodní mřížkou a přepracovanými matrix LED světlomety dodává vozu agresivnější vzhled, byť to někomu u kompaktního kombi může připadat lehce přehnané. 

Zadní světelná lišta s podsvíceným logem Cupra a typické měděné detaily (např. na výfukových koncovkách nebo 19palcových kolech VZ3 Design Edition) podtrhují sportovní charakter nízkého vozu.

Klasické kombíky začínají být pomalu druhem na vymření...

Pokojíček bez vypínačů

Interiér je navržen tak, aby oslovil řidiče, kteří hledají sportovní atmosféru s nádechem prémiového designu, aniž by vůz spadl do cenové kategorie luxusních značek, jako jsou Audi nebo BMW. Po faceliftu působí kabina moderněji a propracovaněji díky vylepšeným materiálům a novému rozhraní infotainmentu. Opět stojí za zmínku výrazné sportovní prvky s měděnými akcenty, typickými pro značku Cupra, nebo kontrastní prošívání. To vše dodává vozu osobitý charakter.

Jen místy je patrná nižší kvalita plastů, zejména na spodních částech dveří a středového tunelu, což může být ve srovnání s prémiovými konkurenty znatelné. Dílenské zpracování je nicméně velmi dobré, nic nevrže, nechrastí a z auta máte pocit, že by to tak mohlo dlouho vydržet.

Facelift přinesl výrazné vylepšení v oblasti technologií, zejména díky novému infotainmentu a ovládání 12,9" displeje. Ten je nyní rychlejší, intuitivnější a má ostřejší grafiku než předchozí verze. Systém nově podporuje bezdrátové Apple CarPlay a Android Auto. Ovládání klimatizace nebo hlasitosti se nicméně stále děje přes dotykové plošky – což je jak otravné, tak i nebezpečné, protože to odvádí pozornost od soustředění se na řízení.

Uvnitř najdete útulný pokojíček. Dotykové ovládání ale moc příjemné není.

Sportovní přední sedadla nabízejí dostatek místa a skvělou ergonomii, zadní řada je dostatečně prostorná pro dva dospělé (výška do stropu a prostor pro nohy jsou nadprůměrné), rodiny s dětskými autosedačkami ocení snadné připevnění ISOFIX bodů. Celkově je uvnitř útulno, ale nijak extra vzdušno – i vinou převažující černé barvy.

Kufr má základní objem 470 litrů, což je citelný úbytek oproti 620 litrům u nehybridních verzí. I na pohled je to opravdu znát. S jinými elektrifikovanými modely konkurence tedy tento Leon soutěžit může, s běžnými kombíky nikoliv. Po sklopení zadních sedadel se prostor zvětší na 1 600 litrů, potěší navíc rovná podlaha a háčky pro upevnění nákladu. Prostor pod podlahou plně okupuje nabíjecí kabel.

V těchto sedadlech je radost trávit čas.

Papírově sport, reálně tolik ne

Verze e-Hybrid kombinuje 1,5litrový benzínový motor TSI s elektromotorem, což dává celkový výkon 200 kW (272 k) a točivý moment 400 Nm. Nová baterie o kapacitě 19,7 kWh (oproti předchozím 12,8 kWh) prodlužuje elektrický dojezd na více než 120 km (WLTP), což je výrazné zlepšení, které teoreticky činí z Cupry jeden z nejefektivnějších PHEV kombi na trhu. 

Zrychlení z 0 na 100 km/h  nicméně zvládne „až“ za 7,1 sekundy, což není tak rychle jako čistě benzínová verze VZx (333 k, 4,9 s). Pocitově obecně není hybridní verze tak hbitá, jak by výkonové parametry napovídaly. Svůj podíl na tom jistě má i pohotovostní hmotnost přesahující 1,8 tuny.

Červený světelný pás napříč autem je u koncernových aut zjevně v módě.

Elektromotor sám o sobě postrádá „tah“ čistě elektrických vozů a při přepnutí na benzinový motor spalováku zase trvá, než se dostane do tempa, což působí poněkud neohrabaně. Oficiální spotřeba je uváděna 1,2 l/100 km, což je samozřejmě čirý nesmysl, reálně lze očekávat kolem 5–6 l/100 km při vybité baterii, což je stále lepší než u běžných benzinových modelů. Nabíjení je rychlejší než u předchozí generace – na 50 kW DC v rychlonabíječce z 10 na 80 % za 26 minut, na 7,4kW wallboxu za cca 3 hodiny.

Leon je postaven na platformě MQB Evo (sdílené s VW Golfem nebo Škodou Octavia), což by mělo zajišťovat vyvážené chování na silnici s dobrým kompromisem mezi sportovností a pohodlím. Realita je taková, že na obutých 19" kolech byla tato Cupra tvrdá ažaž a na pohodlí ani s adaptivním podvozkem nezbylo moc prostoru. Za krásu se holt musí platit.

V režimu Cupra auto přidává umělý zvuk motoru, což může být pro někoho příjemné, ale jiní (včetně mě) ho považují za přinejmenším nepřirozený. Vůz je díky slušnému výkonu ideální na dlouhé cesty, ale i do města, když přepnete na elektřinu.

Komu půjde k duhu?

Cupra Leon ST s plug-in hybridem je z těch aut, která prostě automobilka dělat musí, i kdyby nechtěla. Láká sice na snovou spotřebu a skvělé sportovní svezení, jenže přinejmenším toho druhého se autu v očekávané míře nedostává. Celý pohonný řetězec funguje trochu lenivě a podvozek je zase tak tvrdý, že vás to na horších cestách začne brzy otravovat. 

Pokud bych si měl vybrat, sáhnu raději po ryze benzinové verzi téhož auta s výkonem 333 koní, které je jen o málo dražší, při klidné jízdě přitom umí jezdit za sedm litrů. Cena testovaného vozu začíná na 1 324 900 Kč.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Toyota Land Cruiser po drsné cestě do Dakaru a zpět: Jak legendární teréňák obstál v Česku?

Nejlepší auto od Forda se jmenuje Kuga. S hybridem jezdí jako vítr a skoro zadarmo

Naftové BMW X3 ví, co český táta potřebuje: Moc lepších ukázek provozní efektivity na trhu není

sinfin.digital