Jiří Helán opouští firmu a zůstávám jediným společníkem, říká exkluzivně pro Best Lawyers Pavel Kroupa z advokátní kanceláře KroupaHelán

„Vždy jsme dívali dopředu a také mimo advokacii, hlavně Jirka, který je rozeným disruptorem,“ vysvětluje Pavel Kroupa z advokátní kanceláře KroupaHelán důvody, jež vedly jeho dlouholetého společníka Jiřího Helána k odchodu z vlastnické struktury známé kanceláře. V jejím čele stojí Kroupa sám od letošního 1. července, jak ale naznačuje v novém díle podcastu Best Lawyers, je možné, že jediným společníkem nezůstane příliš dlouho.

Podcast Best Lawyers se zaměřuje na největší tuzemské advokátní kanceláře podle obratu. Z tohoto hlediska patří brněnská kancelář KroupaHelán k těm nejmenším, je však dobře známa svým neortodoxním marketingem, nejen čistě byznysovou orientací, angažmá v nejrůznějších spolcích či v České advokátní komoře.

Kolem KroupaHelán je tedy stále živo a platí to i o letošních prázdninách, kdy přichází s oznámením, že Jiří Helán po 13 letech budování společný podnik opouští. „S Jirkou jsme se domluvili, že koupím jeho podíl a dál budu pracovat na jeho odkazu. On už vidí výzvy někde jinde, mimo jiné má úspěšný nemovitostní projekt v Beskydech,“ naznačuje Kroupa jeden z možných směrů budoucího uplatnění svého dosavadního partnera. Jak ale vzápětí dodává, v kanceláři zůstává vše při starém.

„Celé to proběhlo v klidu, kontinuita je zajištěna, všichni lidé zůstávají, klienti také,“ přibližuje Kroupa. Břímě odpovědnosti za celou kancelář může ale být na jediného partnera docela těžké. Proto i Kroupa zvažuje možnosti, jak dál. „Je to krok, nad kterým teď přemýšlím a řešíme to s kolegy v kanceláři. Myslím, že je velmi pravděpodobné, že jediným společníkem nezůstanu sám dlouho,“ poodkrývá Kroupa další vývoj.

Nikdy jsme neříkali, že umíme všechno

Příliš by se toho nemělo měnit ani z pohledu dalšího směřování kanceláře. Podle Kroupy se bude nadále věnovat stejným oblastem práva jako dosud. „Chceme pokračovat v oblastech, které děláme, což je hlavně duševní vlastnictví, IT, transakce a práce pro veřejnou správu, kde řešíme hlavně dopravu ve městech,“ popisuje Kroupa s tím, že jeho vize je postupné směřování spíše k butikovosti než k full-servisové kanceláři. „Nikdy jsme neříkali, že umíme všechno,“ dodává.

V návaznosti na odchod Jiřího Helána se tématem k řešení stává také nový název kanceláře. Kroupa v podcastu žertem nadhazuje variantu, že by se z názvu jen odstranilo písmeno H a vzniklé „Kroupa elán“ by dle jeho slov bylo celkem případné. Tak to pravděpodobně neskončí, nicméně na nový název si ještě pár týdnů počkáme. „Název se musí změnit do konce roku, vrhneme se na to po prázdninách,“ vysvětluje Kroupa.

Ve věci personální politiky sází KroupaHelán na dlouhodobou kultivaci talentů. O oblast HR ostatně firma pečuje programově a díky tomu také na rozdíl od řady konkurentů nepociťuje nedostatek zájemců o juniorní pozice. Podle Kroupy je to jeden z pilířů firemní politiky. „Nic nevyrábíme, neprodáváme, nedovážíme. Máme prostě jen lidi a na nich je to celé postavené. Proto se o ně staráme průběžně a budeme v tom pokračovat,“ říká Kroupa. Zároveň ale zmiňuje, že součástí této politiky je snaha, aby to, co ve firmě vzniklo, v ní také zůstalo. „Děláme si znalostní databáze v jednotlivých oblastech nebo od jednotlivých lidí, z čehož vzniká taková interní wikipedie.“

Ambici být v TOP 10 nemám

Tržby KroupaHelán se v loňském roce přiblížily 25 milionům korun. Letos Kroupa očekává růst obratu zhruba o 20 procent, tedy na 30 milionů. To je oproti ostatním kancelářím, jejichž partneři vystoupili v této sérii podcastu Best Lawyers, téměř o řád níže. Kroupovi to ale vrásky nedělá. „Jsem realista. Ambice být v TOP 10 nemám, můj cíl je dostat se zhruba na dvojnásobek současných tržeb. Pak budu spokojen,“ předkládá plány advokát.

Kde bude Kroupa hledat cesty k novým příjmům? „Základem je získat maximum práce od stávajících klientů, což je vždy snazší než se pídit po nových klientech. Znamená to ale zajímat se o jejich byznys, neposkytovat jen čistou právničinu a dál děj se vůle boží.“ Nelze však opomíjet ani „stream“ nových klientů, čemuž v KroupaHelán slouží promyšlený marketing, včetně například obsahového marketingu vytvářeného samotnými právníky, nikoli externí agenturou. Zlepšení finanční bilance pak Kroupa očekává i od průběžného zefektivňování vnitřního chodu kanceláře.

Objem zakázek pro soukromou a veřejnou sféru je v KroupaHelán rozdělen zhruba půl na půl. U toho by Kroupa rád zůstal, už proto, že tato diverzifikace představuje jistou pojistku pro období krizí. „Výhoda státní správy je v kontinuitě. Sice se jednou za čtyři roky mohou vyměnit lidé v politických funkcích, ale ti klíčoví úředníci většinou zůstávají,“ pochvaluje si Kroupa. Aktuálně jediný vlastník KroupaHelán se tedy příliš neobává ani krizí, ani razantního nástupu technologických inovací. „Je jasné, že přichází éra umělé inteligence, která do velké míry nahradí tu jednodušší právničinu, a myslím, že spousta kolegů může mít problém, pokud se nepřizpůsobí. My nechceme konkurovat cenou, chceme dodávat službu s velkou přidanou hodnotou, takže se neobáváme. Jakákoli predikce dnes je dost složitá, ale já nevidím, že by se blížil nějaký zásadní problém,“ říká optimisticky Kroupa.

Jaké výhody má budování kanceláře na výrazných osobnostech? Proč je důležité, aby se advokátní kancelář profilovala na sociálních sítích? Proč by se kanceláře měly zaměřit na zdokonalení v oblasti legal operations? A jak hodnotí své působení v představenstvu České advokátní komory? Odpovědi nejen na tyto otázky poslouchejte v podcastu Best Lawyers.

sinfin.digital