Co přineslo 10 let fungování Národního kontaktního místa pro odpovědné obchodní chování?

Ministerstvo průmyslu a obchodu, ExportMag.cz

Vzdělávání firem, podnikatelů, odborářů, studentů i širší veřejnosti. Nejen to nabízí Národní kontaktní místo pro odpovědné obchodní chování, které v Česku nedávno završilo první dekádu svého fungování. Řešilo třeba i případ sporu mezi neziskovou organizací a textilní firmou kvůli údajnému porušování lidských a pracovních práv v jejím dodavatelském řetězci.

V říjnu loňského roku oslavilo české Národní kontaktní místo pro odpovědné obchodní chování (české NKM) deset let své existence. Jde o stálou pracovní skupinu při Ministerstvu průmyslu a obchodu. Během uplynulých deseti let uspořádalo české NKM řadu seminářů o principech odpovědného obchodního chování a náležité péče, zajistilo překlady několika mezinárodních sektorových dokumentů v oblasti náležité péče a úspěšně poskytlo své mediační služby při řešení specifického případu v textilním průmyslu.

Klíčovým standardem pro odpovědné chování firem je Směrnice OECD pro nadnárodní podniky o odpovědném obchodním chování (Směrnice OECD). Ta je nejstarším a nejkomplexnějším nástrojem v oblasti odpovědného obchodního chování, na který se například odkazuje celá řada dokumentů Evropské unie, jako jsou směrnice o uvádění nefinančních informací, nařízení o taxonomii, nařízení o nerostných surovinách pocházejících z oblastí postižených konfliktem a další.

Směrnice OECD vznikla v roce 1976 jako výsledek spolupráce členů této organizace ekonomicky nejvyspělejších zemí světa se zástupci zaměstnavatelů, zaměstnanců a nevládního sektoru. Je určena nadnárodním podnikům, členským státům OECD a státům, které k ní přistoupily. Směrnice OECD pokrývá veškeré klíčové oblasti, jichž se činnost podniků dotýká, jako jsou například lidská práva, práva zaměstnanců, životní prostředí nebo korupce.

sinfin.digital