Největší domácí výrobce aut prezentoval na pondělní tiskové konferenci loňské výsledky na českém trhu. Plné tři čtvrtiny prodejů loni obstarali firemní zákazníci kupující benzinová a naftová auta, díky státnímu dotačnímu programu výrazně vzrostly i prodeje elektromobilů. S odhady možného dalšího vývoje byl šéf českého zastoupení Škody Jiří Maláček opatrný.
„Trh se stále neblíží předcovidovým číslům, na která ztrácí okolo 40.000 prodaných aut,“ konstatoval Jiří Maláček v úvodu svého vystoupení s tím, že očekává, že v letošním roce by celková čísla měla stagnovat nebo mírně klesat.
Samotná Škoda Auto loni zvýšila na českém trhu prodej nových aut o 0,8 procenta na 78 097 vozů. Celý trh však rostl o 4,6 procenta, takže tržní podíl značky mírně klesl o 1,3 procentního bodu na 33,7 procenta.
To je ovšem stále drtivá převaha nad druhou značkou v pořadí, kterou je korejský Hyundai. Tradiční lokálpatriotismus českých zákazníků ve vztahu ke Škodě nemá v jiné evropské zemi obdoby.
Pokračující trendy
Čísla za loňský rok potvrdila i pokračující trendy, které má Škoda společné s ostatními značkami. Nadále se zmenšuje zájem o tzv. malá auta reprezentovaná v případě Škody tradičním modelem Fabia.
Je to dáno jednak rostoucími cenami, které už dnes rozhodně nelze považovat za lidové (Fabia stojí přinejmenším 369 000 Kč, pozn. red.), a jednak setrvale rostoucí oblibou typů SUV či crossover, tedy modelů jako Kamiq (cena od 479 900 Kč) nebo Karoq. K budoucnosti kdysi nejprodávanější Fabie se šéf českého prodeje nechtěl vyjadřovat.
Právě dva zmíněné modely jsou spolu s Fabií nejoblíbenější mezi soukromými zákazníky, kterých je v celkovém počtu prodaných škodovek jedna čtvrtina – zbylých 75 % připadá na firemní auta.
Vůbec nejoblíbenějším motorem Škody v Česku je benzinová patnáctistovka TSI, u firemních vozidel jsou stále ve velké oblibě také dvoulitrové diesely. Ty jsou u flotilových zákazníků nejčastěji osazovány do modelů Octavia, Kodiaq a Superb.

Dalším jevem odrážejícím rostoucí životní úroveň českých zákazníků budiž fakt, že naprosté minimum kupujících se dnes rozhoduje pro nejlevnější verze jednotlivých škodovek – nejprodávanějšími jsou naopak ty vůbec nejdražší v čele s verzí Top Selection.
Zajímavou anomálií konzervativního českého trhu je přetrvávající velká obliba klasického modelu Octavia, který je také vůbec nejprodávanějším osobním autem u nás. V zahraničí už převládají vozy SUV.
V první desítce nejprodávanějších vozů roku 2024 figuruje v tuzemsku osm modelů značky Škoda. Octavia loni zaznamenala 19 425 registrací. Na druhou pozici dosáhl relativně letitý model Karoq s 10 743 registracemi a třetí byl rovněž obstarožní, byť modernizovaný Kodiaq s 10 328 prodanými vozy. Elektrický Enyaq si loni pořídilo 1644 zákazníků a stal se tak třetím nejprodávanějším elektrickým modelem na trhu.
Elektřina s otazníky
Statistiky prodejů v segmentu elektromobilů ukazují na českém trhu téměř 65% meziroční nárůst. Důvod je jasný – program státních dotací pro firemní zákazníky, který byl však už vyčerpán a další se zatím neplánuje.
U Škody šel díky němu s čísly výrazně nahoru její loni ještě jediný elektromobil Enyaq, který si našel 1644 zákazníků z celkových 10 933 prodaných elektroaut. Škoda navýšila na 1277 kusů také své prodeje dobíjecích hybridů (plug-in hybrid = PHEV). Je ale otázkou, co s nimi udělá zavedení objektivnější evropské normy na měření emisí, která většinu PHEV na trhu zbaví výhod reprezentovaných registrační značkou s písmeny EL, tedy stejnou, jakou vozí ryze elektrická auta.
„Škody“ by ale nemusely být zase tak velké, protože Škoda je jako jedna z mála značek u svých PHEV modelů superb a Kodiaq schopna nabídnout čistě elektrický dojezd přes 100 km, což je pro zákazníky už zajímavé číslo.
Ojetiny bodují
Škoda sklízí bohaté plody také se značkovým programem ojetin známým jako Škoda Plus. Mladoboleslavský výrobce zda zaznamenal nárůst prodejů o více než 8 %, což v praxi znamená více než 53 000 ojetých automobilů.
I tady byl největší zájem o vozy Škoda Octavia, následovaly modelové řady Fabia a Scala. Celkem 41,1 % klientů zvolilo automobil ve věku 2 až 5 let, 35,2 % sáhlo po ročním autě a 23,7 % zákazníků si pořídilo ojetý automobil starší 5 let. Na rozdíl od nových škodovek se ty ojeté už dostaly na předcovidovou úroveň.

Asijská mizérie
Úplně jiný rank než mimořádně úspěšné výsledky Škody v ČR a potažmo v celé Evropě představují aktivity německo-české firmy na dříve tolik úspěšných trzích v Asii. Globální ambice Škody jsou – zdá se – aspoň prozatím minulostí. Zatímco na starém kontinentu automobilka rostla prakticky na všech klíčových trzích, v Číně a Indii se její pokles zastavit nepodařilo.
Nejdramatičtější je to v „Říši středu“, kde loni našla nicotných 17 500 zákazníků, což je o 23,1 % méně než v roce 2023. Připomeňme, že ještě v roce 2018 se na čínském trhu podařilo prodat 350 000 škodovek a v posledním roce druhé dekády alespoň 150 000 vozů.
Následující roky se však odbyt dostal hluboko pod 100 000 kusů a dnes se nabízí otázka, zda je vůbec rentabilní, aby Škoda v Číně ještě dál působila. Důvodem je silná čínská konkurence a také příchod levné koncernové značky Jetta, která Škodě docela vzala vítr z plachet.
Ve výrobním závodě v indické Pune vyvinula Škoda speciálně pro indický trh sedan Slavia, kompaktní SUV Kushaq a malé SUV Kylaq s cenami, o kterých se nám v Evropě může jen zdát. Tamní zákazníci ale na novou nabídku Škody nezareagovali zdaleka tak, jak si v Mladé Boleslavi představovali. Škoda loni v Indii prodala jen 36 000 aut, což je až o 26,3 % méně než v roce 2023, kdy zaznamenala 48 800 prodaných aut. Je to také horší výsledek než v roce 2022 s prodejem 51 900 aut.
Utichly také zprávy o možné výrobě škodovek ve Vietnamu a velkou ztrátou je samozřejmě také odchod z ruského trhu poté, co Moskva rozpoutala válku na Ukrajině v roce 2022. Škoda auta v Rusku nejenom prodávala, ale ve dvou závodech také vyráběla. V posledním předválečném roce tam prodala přes 90 000 aut.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.












