Škoda na domácím trhu dál dominuje s diesely i benziňáky. Mimo Evropu se veze s bídou Volkswagenu

Největší domácí výrobce aut prezentoval na pondělní tiskové konferenci loňské výsledky na českém trhu. Plné tři čtvrtiny prodejů loni obstarali firemní zákazníci kupující benzinová a naftová auta, díky státnímu dotačnímu programu výrazně vzrostly i prodeje elektromobilů. S odhady možného dalšího vývoje byl šéf českého zastoupení Škody Jiří Maláček opatrný.

„Trh se stále neblíží předcovidovým číslům, na která ztrácí okolo 40.000 prodaných aut,“ konstatoval Jiří Maláček v úvodu svého vystoupení s tím, že očekává, že v letošním roce by celková čísla měla stagnovat nebo mírně klesat.

Samotná Škoda Auto loni zvýšila na českém trhu prodej nových aut o 0,8 procenta na 78 097 vozů. Celý trh však rostl o 4,6 procenta, takže tržní podíl značky mírně klesl o 1,3 procentního bodu na 33,7 procenta. 

To je ovšem stále drtivá převaha nad druhou značkou v pořadí, kterou je korejský Hyundai. Tradiční lokálpatriotismus českých zákazníků ve vztahu ke Škodě nemá v jiné evropské zemi obdoby.

Hodáč: Obchodní válka s USA by byla velmi nepříjemná, evropské značky tam prodávají 700 000 aut ročně

Pokračující trendy

Čísla za loňský rok potvrdila i pokračující trendy, které má Škoda společné s ostatními značkami. Nadále se zmenšuje zájem o tzv. malá auta reprezentovaná v případě Škody tradičním modelem Fabia. 

Je to dáno jednak rostoucími cenami, které už dnes rozhodně nelze považovat za lidové (Fabia stojí přinejmenším 369 000 Kč, pozn. red.), a jednak setrvale rostoucí oblibou typů SUV či crossover, tedy modelů jako Kamiq (cena od 479 900 Kč) nebo Karoq. K budoucnosti kdysi nejprodávanější Fabie se šéf českého prodeje nechtěl vyjadřovat.

Právě dva zmíněné modely jsou spolu s Fabií nejoblíbenější mezi soukromými zákazníky, kterých je v celkovém počtu prodaných škodovek jedna čtvrtina – zbylých 75 % připadá na firemní auta. 

Vůbec nejoblíbenějším motorem Škody v Česku je benzinová patnáctistovka TSI, u firemních vozidel jsou stále ve velké oblibě také dvoulitrové diesely. Ty jsou u flotilových zákazníků nejčastěji osazovány do modelů Octavia, Kodiaq a Superb.

Škoda Karoq zažívá na stará kolena nebývalý úspěch.

Dalším jevem odrážejícím rostoucí životní úroveň českých zákazníků budiž fakt, že naprosté minimum kupujících se dnes rozhoduje pro nejlevnější verze jednotlivých škodovek – nejprodávanějšími jsou naopak ty vůbec nejdražší v čele s verzí Top Selection.

Zajímavou anomálií konzervativního českého trhu je přetrvávající velká obliba klasického modelu Octavia, který je také vůbec nejprodávanějším osobním autem u nás. V zahraničí už převládají vozy SUV.

V první desítce nejprodávanějších vozů roku 2024 figuruje v tuzemsku osm modelů značky Škoda. Octavia loni zaznamenala 19 425 registrací. Na druhou pozici dosáhl relativně letitý model Karoq s 10 743 registracemi a třetí byl rovněž obstarožní, byť modernizovaný Kodiaq s 10 328 prodanými vozy. Elektrický Enyaq si loni pořídilo 1644 zákazníků a stal se tak třetím nejprodávanějším elektrickým modelem na trhu.

Elektřina s otazníky

Statistiky prodejů v segmentu elektromobilů ukazují na českém trhu téměř 65% meziroční nárůst. Důvod je jasný – program státních dotací pro firemní zákazníky, který byl však už vyčerpán a další se zatím neplánuje. 

U Škody šel díky němu s čísly výrazně nahoru její loni ještě jediný elektromobil Enyaq, který si našel 1644 zákazníků z celkových 10 933 prodaných elektroaut. Škoda navýšila na 1277 kusů také své prodeje dobíjecích hybridů (plug-in hybrid = PHEV). Je ale otázkou, co s nimi udělá zavedení objektivnější evropské normy na měření emisí, která většinu PHEV na trhu zbaví výhod reprezentovaných registrační značkou s písmeny EL, tedy stejnou, jakou vozí ryze elektrická auta. 

„Škody“ by ale nemusely být zase tak velké, protože Škoda je jako jedna z mála značek u svých PHEV modelů superb a Kodiaq schopna nabídnout čistě elektrický dojezd přes 100 km, což je pro zákazníky už zajímavé číslo.

Za volantem nové Škody Elroq: Milé svezení s ekologickým autem, které dává smysl a nestojí majlant

Ojetiny bodují

Škoda sklízí bohaté plody také se značkovým programem ojetin známým jako Škoda Plus. Mladoboleslavský výrobce zda zaznamenal nárůst prodejů o více než 8 %, což v praxi znamená více než 53 000 ojetých automobilů.

I tady byl největší zájem o vozy Škoda Octavia, následovaly modelové řady Fabia a Scala. Celkem 41,1 % klientů zvolilo automobil ve věku 2 až 5 let, 35,2 % sáhlo po ročním autě a 23,7 % zákazníků si pořídilo ojetý automobil starší 5 let. Na rozdíl od nových škodovek se ty ojeté už dostaly na předcovidovou úroveň. 

Levná indická Škoda Slavia by se u nás nejspíš dobře prodávala. V Indii o ni velký zájem není.

Asijská mizérie

Úplně jiný rank než mimořádně úspěšné výsledky Škody v ČR a potažmo v celé Evropě představují aktivity německo-české firmy na dříve tolik úspěšných trzích v Asii. Globální ambice Škody jsou – zdá se – aspoň prozatím minulostí. Zatímco na starém kontinentu automobilka rostla prakticky na všech klíčových trzích, v Číně a Indii se její pokles zastavit nepodařilo. 

Nejdramatičtější je to v „Říši středu“, kde loni našla nicotných 17 500 zákazníků, což je o 23,1 % méně než v roce 2023. Připomeňme, že ještě v roce 2018 se na čínském trhu podařilo prodat 350 000 škodovek a v posledním roce druhé dekády alespoň 150 000 vozů. 

Následující roky se však odbyt dostal hluboko pod 100 000 kusů a dnes se nabízí otázka, zda je vůbec rentabilní, aby Škoda v Číně ještě dál působila. Důvodem je silná čínská konkurence a také příchod levné koncernové značky Jetta, která Škodě docela vzala vítr z plachet. 

Ve výrobním závodě v indické Pune vyvinula Škoda speciálně pro indický trh sedan Slavia, kompaktní SUV Kushaq a malé SUV Kylaq s cenami, o kterých se nám v Evropě může jen zdát. Tamní zákazníci ale na novou nabídku Škody nezareagovali zdaleka tak, jak si v Mladé Boleslavi představovali. Škoda loni v Indii prodala jen 36 000 aut, což je až o 26,3 % méně než v roce 2023, kdy zaznamenala 48 800 prodaných aut. Je to také horší výsledek než v roce 2022 s prodejem 51 900 aut.

Utichly také zprávy o možné výrobě škodovek ve Vietnamu a velkou ztrátou je samozřejmě také odchod z ruského trhu poté, co Moskva rozpoutala válku na Ukrajině v roce 2022. Škoda auta v Rusku nejenom prodávala, ale ve dvou závodech také vyráběla. V posledním předválečném roce tam prodala přes 90 000 aut.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Ekologický podvod jménem plug-in-hybrid má na kahánku, nová evropská legislativa mu zatne tipec

Jak dnes jezdí Škoda Rapid: To nejlepší ze socialistického automobilového marasmu

Může stát Škoda 120 stejně jako Porsche?

sinfin.digital