Škodovka odkryla karty v mnichovské porodnici: Elektrická oktávka i low cost do města naznačily směr

REPORTÁŽ PAVLA VONDRÁČKA I Na autosalonu IAA v Mnichově 2025 představila Škoda Auto dva přelomové koncepty – Škoda Epiq a Škoda Vision O. Výmluvnější důkazy, že mladoboleslavská firma vidí budoucnost ryze elektricky, si lze těžko představit. Zatímco Epiq je cenově dostupný kompaktní crossover pro masy, Vision O přináší vizi prémiového elektrického kombi, které kombinuje tradici s nejmodernějšími technologiemi. To vše měla odborná veřejnost možnost vidět na velmi symbolickém místě.

Když byla v roce 1856 na Sonnenstraße v centru Mnichova dokončena stavba budovy Frauengebäranstalt (ženské porodnice), což byla první budova v novogotickém maximiliánském slohu od architekta Georga Friedricha Christiana Bürkleina, zbývalo ještě 39 let do porodu české firmy Laurin & Klement, předchůdce dnešní společnosti Škoda Auto, a.s. 

Je symbolické, že si Škodovka pro představení svého nejnovějšího konceptu Vision O spolu s městským elektromobilem Epiq vybrala právě tuto památkově chráněnou cihlovou budovu s vysokými lomenými okny, která se po první světové válce přestavěla na Poštovní spořitelnu a Poštovní pokladnu a dnes v ní sídlí Isarpost Eventlocation – proslulý mnichovský prostor pro pořádání slavnostních akcí. 

Škoda 1203 vs. její nerealizovaný nástupce: Mohl uspět slovenský „Transit“? 

Jeden proti dvěma

V budově bývalé porodnice se tak sešly tři zcela odlišné vozy. V jedné místnosti stál odhalený Laurin & Klement A, první model nejznámější české automobilky, a ve velkém sále byl přikrytý koncept Vision O. A byl to šOk, minimálně pro člověka, který miluje dějiny a zároveň pokrok. 130 let je totiž jen pouhá setina vteřiny v životě lidstva, jen čtyři nebo pět lidských generací, během nichž ale ušel, respektive ujel neskutečnou vzdálenost. Třeba i od nůše na husu k elektromobilu do Lidlu jménem Epiq.

Nejsem si jist, zda někomu z desítek přítomných novinářů docházela souvislost mezi budovou bývalé porodnice, prvním modelem z roku 1905 a posledními koncepty z roku 2025, ale asi to není podstatné. 

Zejména Vision O je skutečně zlomem v designu a technice automobilky, že je to zcela jiná generace, která jinak vypadá, jinak se chová a jinak myslí, protože když si do Visionu O sednete, máte pocit že toto auto už bude víceméně myslet za vás. Pro příznivce páček, knoflíků a vůbec všeho mechanického je to nový svět, kterému možná nerozumí, pro novou generaci jde ale o zcela intuitivní přítomnost.

Už brzy bude všechno jinak... Šéfredaktor Infa Pavel Vondráček se právě seznamuje s úplně jinou škodovkou.

Most k elektřině

Škoda Vision O je přímým nástupcem filozofie Octavie Combi, která je symbolem praktičnosti a prostornosti. Octavia Combi je s více než 3 miliony prodaných kusů od roku 1998 nejúspěšnějším modelem Škody v segmentu kombi a tvoří dodnes páteř prodejů značky. Vision O tuto tradici rozvíjí moderními technologiemi a elektrickým pohonem. 

Na rozdíl od současné Octavie, která je dostupná se spalovacími, hybridními i elektrickými pohony, je Vision O čistě elektrický a přináší pokročilé funkce, jako pokročilou autonomní jízdu, což je pro současnou Octavii cizí pojem. Velikostí se Vision O blíží spíše k Superbu Combi, ale zachovává univerzální charakter Octavie, jakkoliv design je celkově neškodovácky a neněmecky atraktivní.

Designové prvky, jako zadní světla ve tvaru T nebo robustní silueta, jasně odkazují na estetiku Octavie, ale s velmi futuristickým nádechem v jakémsi v dobrém smyslu slova světáckém duchu. Přední Tech-loop Face s osvětleným logem Škoda a Cyber Lights s animovanou uvítací sekvencí působí správně kosmicky. Zadní světla ve tvaru T odkazují na „čtyřoký“ design Škody, a nápis „Škoda“ a „Vision O“ na pátých dveřích podtrhují vzhled budoucnosti.

Z profilu je nová vize elektrického kombíku mimořádně neškodovácky efektní.

Zůstaneme-li u příměru Vision O k současné Octavii také v interiéru, je jasné, že nový koncept posouvá vnitřní prostor na úplně jinou úroveň. Nabízí místo pro čtyři cestující (v sérii pravděpodobně pět) a zavazadlový prostor, který by mohl svým objemem překročit 600 litrů, v souladu s tradicí prostorných kombi od Škody. 

Kabina je ukázkou cirkulární ekonomiky – využívá recyklované tkaniny z plastových lahví, kompostovatelné rostlinné materiály a 3D tisknuté prvky, jako jsou opěrky hlavy. 

1,2metrový (!) Horizon Display, táhnoucí se přes celou palubní desku, a vertikální infotainment displej přinášejí prémiový technologický zážitek. Plovoucí konzole s haptickými ovladači, bezdrátové nabíjení a prvky jako vyjímatelná lednička, bluetooth reproduktor nebo skládací stolečky zvyšují praktičnost pro rodinné výlety či kempování. Proti sobě otevírané dveře bez B-sloupku (v konceptu) usnadňují nástup, i když sériový model pravděpodobně dostane klasické dveře. 

Interiér působí luxusněji než u Octavie, s důrazem na klid a pohodlí, což podtrhuje ambientní osvětlení a ergonomické uspořádání.

Designerská taktovka Olivera Stefaniho je mnohem hravější než někdejší nadčasová přísnost Jozefa Kabaně.

Škoda Vision O využívá modulární platformu SSP (Scalable Systems Platform) od Volkswagenu, která je navržena pro vyšší segmenty plně elektrických aut a podporuje autonomní jízdu až na úrovni 3+. Očekává se dojezd přes 500 km, pravděpodobně díky baterii s kapacitou kolem 60–80 kWh, a rychlé nabíjení (175–200 kW) zkracuje čas u zásuvky na 20–25 minut (10–80 %). Elektromotor, jehož výkon nebyl zatím specifikován, by měl být výkonnější než u Epiqu, s možností pohonu všech kol (v sériové verzi). 

Klíčovou inovací je režim Tranquil, který během autonomní jízdy posouvá sedadla pro větší pohodlí cestujících, a směrovky integrované do světlometů, blatníků a zrcátek signalizují ostatním účastníkům silničního provozu autonomní režim. 

Systémy jako Škoda Connect, automatické parkování, 360° kamery a adaptivní tempomat s predikcí trasy posouvají Vision O na úroveň prémiových elektromobilů. Navíc je vybaven pokročilým systémem správy baterie (BMS) pro optimalizaci dojezdu a životnosti akumulátoru.

Škoda Epiq, tedy elektrický crossover s cenou „již od“ by se na trhu měl objevit už napřesrok. Nahradí postupně Fabii? Mohl by, jen ta cena bude přinejmenším o 400 000 Kč jinde...

Elektřina „již od“

Ze zcela jiného ranku vychází model Epiq, jehož podoba se už v podstatě neliší od předpokládané sériové verze. Crossover Epiq míří do segmentu městských crossoverů, kde má nabídnout „hodně auta za málo peněz“: cílová cena okolo 600 000 Kč, délka zhruba 4,1 m, dojezd přes 400 km (WLTP) a zavazadelník až 490 litrů. To jsou klíčová čísla.

Půjde sice o auto s cenou „již od“, ale bez kompromisů v každodenní praktičnosti: pět míst, velmi objemný kufr a „Simply Clever“ detaily, které jsou pro Škodu typické. V kategorii městských EV SUV bude stát proti sourozencům v koncernu VW (ID. Polo/ID. Cross) a Cupry (Raval). Celá čtveřice tvoří novou „malou“ elektrickou rodinu, která má cílit na dojezd „až 450 km“ dle výbavy a baterie.

Interiér Epiqu je navržen s důrazem na praktičnost a dostupnost. Pět míst a zavazadlový prostor 475–490 litrů překračují očekávání v segmentu kompaktních crossoverů. Kabina kombinuje udržitelné materiály, jako jsou recyklované plasty, s moderními technologiemi – 13palcový dotykový infotainment a 5,3palcový virtuální kokpit nabízejí intuitivní ovládání, doplněné fyzickými tlačítky pro klimatizaci a základní funkce. 

Plovoucí středová konzola s bezdrátovým nabíjením a otevřenými přihrádkami maximalizuje prostor, a prvky Simply Clever, jako háčky na tašky, skryté přihrádky pod podlahou nebo deštníky ve dveřích, usnadňují každodenní použití. Interiér působí vzdušně díky velkým oknům a volitelnému panoramatickému střešnímu oknu, ale materiály jsou spíše funkční než prémiové, což odpovídá dané cenové kategorii.

Epiq by se měl zařadit po bok koncernových sourozenců od Cupry a VW.

Škoda Epiq je postavena na platformě MEB Entry, odvozené od koncernové platformy EUCF, která cílí na cenově dostupné elektromobily s pohonem přední nápravy. Nabízí dojezd až 425 km (WLTP) díky bateriím s kapacitou pravděpodobně 38 nebo 55 kWh. Rychlé nabíjení s výkonem až 125 kW umožňuje nabít z 10 na 80 % za přibližně 20 minut, což je ideální pro městské i příměstské použití. 

Elektromotor o výkonu kolem 211 koní (155 kW) zajišťuje svižnou dynamiku, a funkce obousměrného nabíjení (V2L) umožňuje napájet externí zařízení, například elektrokolo nebo domácí spotřebiče. 

Pokročilé asistenční systémy (ADAS) zahrnují adaptivní tempomat, automatické parkování a sledování mrtvého úhlu, vše podpořené senzory, kamerami a radarem. Systém Škoda Connect integruje mobilní digitální klíč pro dálkové ovládání vozu a přístup k online službám.

Laurin & Klement A. Tady to před 130 lety všechno začalo... Kde to skončí?

Poslové blízké budoucnosti

Škoda Epiq a Vision O představují dva pilíře elektrické budoucnosti značky. Epiq je dostupný crossover pro každodenní život s dojezdem 425 km a praktičností, která osloví široké publikum. Vision O, inspirované Octavií Combi, přináší prémiové kombi s dojezdem přes 500 km, autonomní jízdou a luxusním interiérem. 

Oba vozy sdílejí design Modern Solid, udržitelné materiály a filozofii Simply Clever, ale každý cílí na jiný segment. Epiq dorazí v roce 2026, Vision O v roce 2027 – a oba mají potenciál upevnit pozici Škody jako lídra v praktičnosti a hodnotě.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Škoda Epiq za 630 tisíc chce být průlomem do hájemství levných elektromobilů

Škoda Enyaq 85x: Bílý klid uprostřed ruchu světa

Škoda Kodiaq RS: Uveze celou rodinu a ještě vás bude bavit řídit

sinfin.digital