Přepište vojenské dějiny: Hamás jako první v historii zabíjel z motorových paraglidů

Adam Maršál

Dosud sloužily pro zábavu a rekreaci, lidem přinášely radost i adrenalin. V sobotu však rozsévaly smrt. Teroristé Hamásu vůbec poprvé v historii použili paraglidy k provedení ostré bojové operace.

Teroristé Hamásu se na izraelské území dostávali v autech i na motorkách poté, co se prostříhali drátěným plotem. Poprvé v historii ovšem hranici překonali také vzduchem, a to za využití motorových paraglidů.

Právě tímto způsobem zaútočili na účastníky trancového hudebního festivalu Supernova u kibucu Re'im nedaleko pásma Gazy, kde zavraždili 260 mladých lidí a další desítky unesli jako rukojmí.

Podle zveřejněných propagandistických záběrů nacvičovali vzdušnou operaci již dlouho dopředu. V rámci výcviku se učili vzlétnout, přistát a zaútočit na objekty na zemi.

Paraglidy nesou smrt

Videa zobrazují početnou skupinu mužů, kteří za úsvitu vzlétají z pouště na motorových paraglidech vybavených padáky. Jednotlivci startují z rozeběhu, kdy motor s vrtulí nesou přímo na svých zádech. Na některých záběrech jsou vidět i dvojice ozbrojenců sedících v tandemu na tříkolovém vozíku. Na kovové konstrukci vozíku je umístěna lafeta s automatickou zbraní. Vzadu sedí pilot, vpředu střelec. Ten je usazen tak, aby mohl bezprostředně po přistání vystoupit a začít bojovat. V případě individuálního řešení nesl paraglidista motor s vrtulí přímo na svých zádech. 

Kromě zbraní byli teroristé z Hamásu na paraglidech vybaveni i kamerou

Další záběry ukazují bojové jednotky ve vzduchu. Mužům není vidět do tváří, někteří mají tmavé helmy s neprůhlednými štítky, jiní se skrývají za černými maskami. Jednotka paraglidistů se vznáší nad betonovou zdí tvořící hranici mezi Izraelem a pásmem Gazy. Konec zveřejněného videa zachycuje maskované muže, jak přistávají mezi křovinami a pak již po svých vnikají do budov označených modrými Davidovými hvězdami.

O výcviku se vědělo, ale potenciál nebezpečí se přehlížel

Jak se vůbec Hamásu podařilo vycvičit jednotky k leteckým útokům v tomto provedení a rozsahu? Libanonský vojenský expert Riad Kahwaji řekl listu L'Orient Today, že paraglidisté s největší pravděpodobností absolvovali výcvik mimo Gazu, což znamená, že museli vycestovat z kontrolovaného pásma.

Další libanonský vojenský expert, Generál Chalíl Helou listu L'Orient Today sdělil, že měl přístup k uniklým zprávám izraelských úřadů o tom, že jejich rozvědka zaznamenala výcviky v létání paraglidingu, ale nevěřila, že Hamás je schopen takovou operaci zorganizovat nebo že by tento postup mohl skutečně fungovat. Ali Barakeh, člen vedení Hamásu v Libanonu, sdělil listu L'Orient Today, že operaci s využitím paraglidů nacvičovali dva roky.

Pár chvil před tím, než vypukl masakr, si možná někteří z účastníků při pohledu na „tečky na obloze“ říkali: „Jsou to ptáci? Jsou to letadla? ...“ Ne, bylo to něco mnohem horšího!

Instruktor a inspektor paraglidingu Michal Pospíšil ze společnosti Mistral Paragliding říká, že šikovný zájemce se za ideálních podmínek dokáže s motorovým paraglidem naučit vzlétnout a přistát třeba i za týden. Upozorňuje však, že jde skutečně jen o základní pilotáž, a dodává: „Pokud bychom se bavili o všech zásadách bezpečného létání, aerodynamiky a dalších faktorů, výcvik bude trvat podstatně déle.“ Individuální létání s motorem na zádech také vyžaduje dobrou fyzičku, protože zařízení váží kolem čtyřiceti kilogramů.

Podle serveru Janes, který se zaměřuje na vojenská, bezpečnostní a letecká témata, se jednalo o vůbec první bojové využití paraglidu ve vojenské historii. Experti citovaní v článku tvrdí, že přestože jsou motorové paraglidy hlučné a pomalé, nebyly vystaveny izraelské ochraně hranic dostatečně dlouho na to, aby ostraha mohla odpovědět účinným protiopatřením. A jelikož šlo o první bojovou operaci svého druhu, je možné, že izraelští vojáci nedokázali správně vyhodnotit situaci – nepovažovali ji za tak vážnou, jakou se záhy ukázala.

Kalašnikov na čtyřech kolech za svoji satanskou pověst nemůže aneb Proč Toyota Land Cruiser vydrží všechno

sinfin.digital