Ubrečená Američanka nezvládá klasickou pracovní dobu, lavina sněhových vloček jí přitakává. Práce ale není nutné zlo ani „nesmysl života“

KOMENTÁŘ RADKY TYPLTOVÉ | Čtyřicetihodinový pracovní týden se pro generaci Z, označovanou někdy jako sněhové vločky, zdá být neúnosnou zátěží. Pracujeme zbytečně moc a dlouho? Nebo dnešní generace žije v paralelním vesmíru, kde létají pečení holubi do úst od devíti do pěti, a práci, která je nedílnou součástí naší osobnosti, by nejraději odsunuli do propadliště dějin? Je lepší požadavky ubírat, nebo „posilovat stresem“?

„Vím, že jsem asi dramatická a otravná, ale tohle je moje první práce po škole, od devíti do pěti. Navíc dojíždím. Nemám na nic čas ani energii. Ani na vaření večeře a cvičení, natož na přátele nebo randění. Jsem tak vyčerpaná,“ emotivně lamentuje ve virálním videu na TikToku mladá Američanka, která poprvé čelí realitě dospělosti. 40hodinový pracovní týden okořeněný o dojíždění za prací pro ni znamená hořký „konec světa“ nebo alespoň vlastního života. Z komentářů pod jejím postem je patrné, že není zdaleka sama.

@brielleybelly123

im also getting sick leave me alone im emotional ok i feel 12 and im scared of not having time to live

♬ original sound - BRIELLE

Práce (některé) dnešní mladé nešlechtí, nýbrž otravuje. Nevidí v ní ani střípek smyslu života, nechtějí skrze ni vnitřně růst a nenechávají se jí prodchnout. V dnešní době nepřetržité online dostupnosti se hranice mezi prací a osobním životem nebezpečně rozostřuje. Umět oddělovat pracovní a soukromý život se tak zdá čím dál těžší, ale je to důležité a nezbytné.

Mozek má tendenci v práci uvíznout i dlouho po ní. Ve své hlavě často zbytečně pracujeme 24/7, neumíme od práce poodstoupit a užít si volný čas. Korunu tomuto patologickému jevu nasadil vzestup home office v průběhu pandemie covidu. Doma jsme paradoxně pracovali déle než v kancelářích. „Právo na odpojení“, které některé evropské země zavedly i do své legislativy, by mělo být nezpochybnitelné. Většinou ho ale porušujeme sami a dobrovolně.

Nechat se příliš pohltit prací není dobrá cesta. Workoholismus je závislost jako každá jiná, která většinou pramení z nízké sebedůvěry. Práce by neměla být hlavním smyslem života. Ale vytěsnit ji ze své osobnosti úplně, vnímat ji jako něco nežádoucího, fyzicky i psychicky destruktivního nebo jako pouhý prostředek obživy taky není ideální přístup.

Pracovní doba v historii: ve středověku v průměru méně práce než dnes

Práce měla zpočátku za cíl uspokojovat pouhou základnu Maslowovy pyramidy. Později pracovali lidé sice často pro někoho, ale zároveň i pro sebe, ať už na svém vlastním „poli“ nebo pro komunitu, jejíž byli nedílnou součástí. Ani ve středověku lidé nepracovali odúmoru do úmoru. V létě bylo sice jejich pracovní nasazení intenzivnějši, práce však byla přerušovaná nejen přestávkami na jídlo, ale i tehdy standardním odpoledním spánkem. Mimo období sklizně neměli pravidelnou pracovní dobu. Navíc si užívali spoustu svátků, daleko více než dnes, a volno měli v souhrnu zhruba třetinu roku. Nebyli sice bohatí, ale měli luxus volného času.

Průmyslová revoluce v 19. století lidem paradoxně pracovní život neulehčila. Dělníci dřeli i 16 hodin denně. Hodiny se začaly přepočítávat spíš na peníze než minuty. Kapitalismus ve své rané fázi lidem sice zvýšil příjmy, ale sebral možnost je kvalitně utrácet. A mnohým sebral i vnitřní motivaci. V roce 1926 se Henry Ford stal průkopníkem 40hodinové pracovní doby. A v tomto nastavení jedeme tedy už téměř sto let. Vývoj se ale nezastavil.

Umělá inteligence slibuje usnadnění práce. Zaměstnanci si tím zase tak jistí nejsou

Svoboda seberealizace

Ve 20. století jsme se mohutně přesunuli do kanceláří – od fyzické práce k intelektuální. Od základů Maslowovy pyramidy jsme sice přešli mnohem výše, ale její vrchol, tedy seberealizaci, častokrát neuspokojujeme. Dnes máme nepřeberné možnosti uplatnění. Můžeme se vzdělávat v oborech, které nás baví a naplňují. A pak v nich pracovat. Můžeme podnikat a svou pracovní zátěž a směřování si určovat sami. Sice pak leckdy trávíme v práci času mnohem víc, než kdybychom pracovali od devíti do pěti, ale pracujeme pro sebe (a částečně i pro stát, tedy onu komunitu z minulosti, jejíž význam je dnes místy diskutabilní). Naše práce nám dává smysl. Máme zodpovědnost, ale i svobodu.

Svobodu v rozhodování máme ale i jako zaměstnanci. Za prací často dojíždíme. Rovnice obsahující životní náklady, čas a platy ve větších městech má jasný výsledek. Pokud se rozhodneme upřednostnit některou z veličin, výsledek se změní. Život je otázkou priorit.

Čtyřdenní pracovní týden versus posilování stresem

Má se přizpůsobovat systém, nebo jeho my? Celosvětově vzrůstá náklonnost k myšlence čtyřdenního pracovního týdne. Někteří zaměstnavatelé již přešli k její realizaci. Čtyřdenní pracovní týden ale automaticky neznamená méně práce, nýbrž i více osobní zodpovědnosti a lepší organizaci práce, eliminaci nesmyslných a nezřídka vyčerpávajících činností, větší „fokus“. A také více času na zasloužený odpočinek. Zatím jsou zkušenosti s touto inovací pozitivní. Jestli se osvědčí i budoucna, ukáže až čas.

Opačným principem je „posilování stresem“. Ubírání nároků a požadavků sice zátěž logicky zmírní, ale proti stresům a tlakům v současné společnosti jako takové odolnost nevybuduje. Svou roli u Generace Z možná hraje i fakt, že si práci nevyzkoušeli „nanečisto“, neabsolvovali ještě při studiu žádnou stáž ani praxi, a následně jsou ze střetu s pracovní realitou v šoku. Nemají pracovní návyky, nejsou zvyklí na pravidelné repetitivní činnosti, neumí si rozvrhnout den a energii. Neumějí a vlastně ani nechtějí posouvat své limity. 

Chybí nám pozitivní stres a děláme si hlavu z věcí, které za to nestojí. Jak to změnit? Odpověď najdeme v evoluci, říká trenér Pavel Macek

„Náš organismus je vybaven zvládat mnohem obtížnější podmínky, než ve kterých nyní žijeme. Předkládají nám to studie, ale i historická zkušenost. Lidé byli vystavováni mnohem těžším tělesným a duševním zkouškám, než je tomu v dnešní době. Je paradoxní, že přitom denně slýcháme: Jsem v hrozném stresu,“ píše v knize Posilování stresem: Cesta k odolnosti světově uznávaný fyzioterapeut Pavel Kolář. Problém podle něj netkví v množství stresu, ale v tom, jak ho „čteme“ v našich myslích a jak jsme vůči němu fyzicky i psychicky odolní. Blahobyt naši toleranci vůči stresu snižuje.

„Je třeba neustále odkazovat na poučení z historie a připomínat, že kýžená kvanta příjemných prožitků a života v pohodlí nenastávají automaticky, že nejsou samozřejmostí. Někdy je zkrátka nezbytné prodírat se celými trsy nepříznivých okolností, které člověka při jeho putování životem potkávají a na něž musí být připraven. Tím, že naše motivace směřuje k maximalizaci libých pocitů a minimalizaci trápení, stává se náš emoční život v konfrontaci s tvrdou realitou většinou rozkolísaným a křehkým. Z potkávání se se stresem vycházíme silnější, zkušenější, můžeme se naučit mnoha novým dovednostem, stát se moudřejší. Bez očkování stresem jsme proti stresu zranitelnější, náchylnější k nemocem, duševním poruchám a k rozhodnutím, která jsou v tu chvíli výhodná, ale pro život dlouhodobě nevhodná,“ shrnuje na závěr Kolář.

Rakousko chce zavést pracovní povinnost pro migranty, přestože mu v tom brání místní i evropská legislativa. Může být jeho řešení nápovědou pro ostatní země?

Americké energetické dotace odstartovaly globální boj o pracovní místa a miliardové investice

sinfin.digital