Češi o peníze evidentně nouzi nemají. Prémiové BMW se prodává víc než tradiční lidovější značky

Mnichovský výrobce u nás loni prodal víc nových aut než Ford, Opel či Renault a jen o málo méně než Dacia. BMW nejvíce prodává velká luxusní SUV a daří se i sportovním modelům divize Motorsport. Jejich prodeje naprosto zastínily lidovější modely řady 1 nebo sesterskou značku MINI, která loni zaznamenala jen velice podprůměrné výsledky, což ale BMW interně kompenzuje rostoucími prodeji svých motorek.

V roce 2023 profitovaly ze silné poptávky hlavně modely ve vyšším cenovém segmentu, jako jsou BMW řady 7 a X7, vysoké oblibě zákazníků se v loňském roce těšily také modely X1, X3 a řada 3. K prodejům přispěly rovněž čistě elektrické modely, včetně BMW iX1 a BMW i4. 

V celkovém měřítku byla auta německé značky v Česku loni osmá nejžádanější, což znamená lepší výsledek než u Mercedesu (9.) a Audi (11.). Loňských 6037 novopečených řidičů BMW znamená o 1413 vozů lepší výsledek než v roce 2022.

„Extrémně výborný vývoj,“ hodnotil na výroční tiskové konferenci loňské prodeje bavorské značky obchodní ředitel českého zastoupení Milan Koza. 

Současně ale připustil, že čísla mohou být mírně zkreslená: „Nejsem si úplně jistý, jestli je za tím dobrý stav ekonomiky. Spíš se přikláním k tomu, že v loňském roce byly ve velkém množství expedovány starší objednávky,“ míní Koza.

Vůbec nejprodávanějším modelem značky se loni stalo SUV X5, které si dopřálo 1035 nových zákazníků. Skvělé výsledky zaznamenalo i menší BMW X1 (647 prodaných kusů), X3 (526 kusů) nebo vlajkové X7 (512 kusů). Špatně si nevedly klasické modely řad 3 a 5. Oblíbené sedany a kombíky si loni koupilo 563, resp. 517 lidí.

Bohatí Češi si rádi připlatí i za takové věci, jako je velkoplošná obrazovka pro cestující na zadních sedadlech v BMW i7.

Když už, tak už

Podle Kozy je český trh (podobně jako jiné „východní“ trhy) typický tím, že zde zákazníci preferují velké a drahé modely. Vždyť základní cena nejprodávanějšího BMW X5 přesahuje dva miliony korun. Reálná je ale se započítáním všech obvyklých příplatků spíše o milion vyšší.

„Čeští zákazníci vyžadují bohatou výbavu a silné motory,“ potvrdil známý fakt šéf komunikace značky David Haidinger. Tím se jejich chování liší od zákazníků ze starých členských zemí EU, kde stát silné motorizace s vyššími emisemi progresivně zdaňuje.

Popsanou situaci dobře dokumentuje i nebývalý zájem o modely exkluzivní divize Motorsport. Vůz s typickým emblémem „M Performance“ si v loňském roce dopřálo 664 milovníků dynamické jízdy, přičemž největší podíl na prodejích měl příznačně zbrusu nový XM se základní cenovkou 4 339 400 korun.

Kvůli přechodu na novou modelovou řadu zaznamenala naopak ústup z pozic koncernová značka MINI, která v roce 2023 udala pouze 399 automobilů, což ji řadí na 33. místo na českém trhu celkově.

Na dračku jde i špičkové SUV od japonského Lexusu.

Čím větší, tím lepší platí i u ostatních

Jednoznačný zájem o velká SUV se projevuje i u konkurenčního Audi, které nejvíce prodávalo vůbec největší model v nabídce, typ Q8. Osmička dokonce o dvě stovky kusů překonala i notoricky oblíbené Audi Q7. 

„Po delší době jsme předali víc než čtyři tisíce aut, což považujeme za úspěch,“ hodnotil Marcel Archleb, šéf divize Audi společnosti Porsche Česká republika, která je u nás výhradním dovozcem vozů z Ingolstadtu.

I prodejní statistiky Audi tedy prokazují, že zákazníci mají největší zájem o auta, jejichž cena začíná nad hranicí dvou milionů korun. Skoro nikdo se navíc nesmíří se základní výbavou. Když už, tak už. 

„V programu Audi Exclusive jsme loni dosáhli nejvyššího obratu na jeden vůz v rámci celé Evropy,“ popisuje Archleb. Jen na vysvětlenou: z nabídky Audi Exclusive vybírají zákazníci tehdy, když jim základní ceník neposkytne výbavu podle jejich představ.

Jednoznačnou preferenci velkých luxusních SUV dokazují také prodeje dalších prémiových značek Lexus (23. místo), Mercedes-Benz (9. místo) a Volvo (14. místo).

Poměrně logický je s ohledem na výše uvedené také fakt, že všichni výrobci drahých aut se až na Lexus unisono potýkají s malým odbytem svých „lidovějších“ modelů. 

Mimoděk to odráží rozevírající se nůžky mezi lidmi, kteří peníze mají a těmi ostatními – kdo je movitý, nemá problém sáhnout po exkluzivnějším zboží, tradiční zákazníci středně drahých aut na prémiové „lidovky“ nemají, nebo je z různých praktických důvodů nechtějí a berou raději levnější a často i větší modely mainstreamovějších značek. Také toto je charakteristický rozdíl oproti struktuře prodejů na západ od našich hranic.

Neznámý čínský elektromobil smetl konkurenci při testu dojezdu v tuhé zimě. Překvapuje to ještě někoho?

sinfin.digital