Veřejnoprávní uroboros: ČT z poplatků platila lobbistu, jehož prací bylo zvýšení poplatků

GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | Odborný web Mediář ve čtvrtek ukázal, že si Česká televize z televizních poplatků platila lobbistu, jehož úkolem bylo u politiků vyjednat jejich zvýšení. Veřejnoprávní médium se tím poměrně výrazně odklání od svého hlavního úkolu, tedy vyrábět a distribuovat obsah.

Kdo platí televizní poplatky, žije nejspíš v naivní představě, že jeho peníze jdou především na výrobu a šíření veřejnoprávního obsahu. Což má být hlavní úkol České televize. Jak se však ukazuje, v nabobtnalé instituci s téměř osmimiliardovým rozpočtem, který by mimochodem ČT mohlo závidět leckteré ministerstvo, peníze často míří do zcela nečekaných zákoutí.

Jedním z nich je placení lobbisty, který měl České televizi prosadit zvýšení televizních poplatků v rámci takzvané velké mediální novely. Ve čtvrtečním textu o tom informuje web Mediář s tím, že tímto lobbistou byl podle nedávno odvolaného ředitele Jana Součka mediální manažer Martin Mrnka. „Jeho role byla čistě lobbistická směrem k poslancům, senátorům a komerčním televizím,“ shrnuje Mrnkovu práci pro ČT Mediář.

Kdo povede ČT po Součkovi? Kandidáty čeká diplomatický oříšek, favoritkou je Šmuclerová

Že bylo v bytostném zájmu České televize jako instituce, aby jí politici televizní poplatky po téměř dvaceti letech zvýšili, je pochopitelné. Forma však už nikoliv. Pokud chtěla ČT ovlivňovat debatu, měla tuto možnost u kulatých stolů – z odborného pohledu a s využitím interních kapacit.

Těžko však ospravedlnit to, že se veřejnoprávní instituce snažila veřejnou debatu za (sic!) peníze koncesionářů významně ovlivňovat najmutím lobbisty pro vyjednávání s politiky nebo interními kampaněmi, které vzbudily poměrně negativní pozornost.

Podobným paradoxem jako najatý lobbista je i další neřest, které se veřejnoprávní média poměrně pravidelně dopouštějí – promování vybraných článků a televizních a rozhlasových reportáží na masových sociálních sítích jako je Facebook.

Divák či posluchač (této praxe se rád dopouští právě Český rozhlas) tím dostává dokonce dvojí jobovku: Zaprvé jeho poplatky na „veřejnoprávno“ míří do kasy velkých firem, jako je Meta, u kterých si veřejnoprávní média sponzorování příspěvků platí. 

Za druhé jde o direkt tuzemským soukromým médiím, která musejí soutěžit s veřejnoprávním obsahem, navíc ještě podpořeným inzertními kampaněmi.

Veřejnoprávní média jsou jedním z kamenů demokracie, ale ČT vyrostla v obrovský moloch, kde se peníze vydávají na naprosté zhůvěřilosti.

Upřímně řečeno, nemám České televizi její (nakonec úspěšnou) snahu o zvýšení poplatků příliš za zlé. Média veřejné služby jsou jedním z kamenů demokracie a je dobře, že se o ně staráme. Na druhé straně je zřejmé, že ČT v průběhu let vyrostla v obrovský moloch, kde se peníze poplatníků vydávají na naprosté zhůvěřilosti typu lobbistů či reklam na sociálních sítích. A to jsou jen věci, které jsou nyní na očích.

Když už tu tedy máme silná veřejnoprávní média se šesti (a v případě ČRo 26) stanicemi, několikamiliardovým výrobním úkolem, několika tisíci zaměstnanci a spolupracovníky a programem, který z fleku konkuruje komerčním médiím, pak to poslední, co bychom měli umožnit, je důsledná kontrola této instituce. 

O tom, že by té kontroly byla schopná například Rada České televize, nemám příliš iluzí – z vývoje v posledních letech je zřejmé, že tam často zasedají poměrně nekompetentní osobnosti. 

Měli bychom však umožnit minimálně to, aby Českou televizi a Český rozhlas mohl kontrolovat Nejvyšší kontrolní úřad. Tato legislativa je nyní na stole – tak snad si proti ní Česká televize zase nezaplatí nějakého lobbistu.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Kdo bude příštím premiérem? Průzkum ukazuje, že Babiš má problém

Hledá se nová forma parkování. Řidičům se asi líbit nebude

Viceprezident EdF: Nikdy jsme neměli příležitost jednat s ministry financí, průmyslu ani premiérem

sinfin.digital