GLOSA MICHALA BORSKÉHO I Rada hlavního města Prahy včera shodila ze stolu návrh náměstka pro dopravu a šéfa Pirátů Zdeňka Hřiba, který měl de facto znemožnit provoz elektrokoloběžek v metropoli. Že užívání těchto jednostopých vozítek na elektřinu už dávno přerostlo únosnou mez, je nabíledni. Pražáci a návštěvníci města jsou ale teď rukojmími koaličních politiků, kteří se přou o to, kdy a jakým způsobem je zakázat. Absurdní.
Že je pražská magistrátní koalice v naprostém rozkladu, snad není nutné vysvětlovat ani tomu největšímu naivkovi. V pondělí to opět v plné nahotě předvedli politici ODS a Pirátů, kteří se rozhodli honit předvolební body řešením nikoliv toho „zda“, ale „jak“ a „kdy“ koloběžky zakázat.
Jednoduché jako facka?
„Abych vyřešil koloběžky v Praze, nemusím mít zákon. Stačí, abych měl náklaďák a dvůr, kam to svezu, a pak to budu vracet majiteli za poplatek za úschovu,“ kasal se v březnu 2023 primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Soudě z posledního vývoje to zjevně tak jednoduché není.
Asi se shodneme, že sdílené koloběžky jsou pro město stejně otravným plevelem, jako bývaly v minulosti segwaye, později pivní vozítka a dosud stále jsou i repliky pseudoveteránů, technicky vedené jako rolby, traktory a podobně.
Kromě toho, že jejich neukáznění řidiči ohrožují zdraví chodců při jízdě po chodnících a ostatních účastníků provozu při jízdě po silnici, není je především kde parkovat, v důsledku čehož vznikají odporné hromady zelenobílých přibližovadel na nárožích, parkovacích místech pro rezidenty, ale klidně i v parcích a na pěších zónách.

Že koloběžky musí z popsaných důvodů přinejmenším z centra co nejrychleji pryč, se řeší prakticky už od jejich zavedení před více než pěti lety.
V roce 2020 Praha 1 zavedla pilotní zákaz elektrokoloběžek v pěších zónách, inspirovaný zákazem segwayů, s možností výjimek pro rezidenty. Firma Lime to označila za diskriminační a navrhovala alternativy jako zpomalení koloběžek v rizikových oblastech.
Právě otázka, zda některá z verzí zákazu koloběžek diskriminuje i soukromé uživatele mimo půjčovny, se nyní v čase celostátní předvolební kampaně stala důležitým politikem, jehož rukojmím jsou jako obvykle obyvatelé města.
Ale kdepak...
V dubnu 2025 schválila rada Prahy 1 návrh na zónový zákaz elektrokoloběžek v historickém centru, který předložili radní pro dopravu Vojtěch Ryvola (GEN, dříve ANO) a zastupitel Josef Ludvíček (ODS).
Návrh zahrnoval vytvoření zón, kam by elektrokoloběžky nemohly vjíždět ani parkovat, vymezených dopravním značením, dále povinnost provozovatelů (např. Lime) zakázat vjezd do těchto zón v jejich aplikacích a možnost výjimek pro rezidenty nebo odůvodněné případy (např. kurýry) na základě individuálního povolení.
Praha 1 požadovala, aby magistrát vydal celoměstskou vyhlášku, protože městská část nemá pravomoc takové opatření sama zavést. Návrh vycházel z dřívějšího zákazu segwayů.
Opozice (Praha 1 sobě, Zelení) návrh odmítla s argumentem, že elektrokoloběžky jsou podle zákona považovány za jízdní kola, a jízda po chodnících je již zakázána. Zákaz by tedy omezil pouze jízdu po vozovce a mohl by být právně napadnutelný. Zelení rovněž upozornili, že systém výjimek pro rezidenty nemá v Evropě obdoby a může být neproveditelný.

Magistrát, zastoupený náměstkem primátora Zdeňkem Hřibem (Piráti) a Technickou správou komunikací (TSK), vyhlášku navrhovanou Prahou 1 tedy šmahem odmítl, protože by se vztahovala i na soukromé elektrokoloběžky, které podle Hřiba problémy nezpůsobují.
Místo zákazu magistrát 2 roky (slovy dva roky!) připravoval regulaci sdílených dopravních prostředků (koloběžek a kol) prostřednictvím smluv s provozovateli. Tento systém měl zahrnovat:
- Vyhrazená parkovací místa pro sdílená kola a elektrokola, avšak s vyloučením elektrokoloběžek z těchto míst, což by fakticky znemožnilo jejich provoz v Praze
- Poplatek 25 Kč/měsíc za každé kolo nebo elektrokolo za zábor veřejného prostoru
- Pokuty za špatné parkování: 100 Kč s lhůtou na nápravu, poté 1000 Kč a odvoz vozítka TSK
Hřib uvedl, že tento systém je podpořen ministerstvy dopravy, vnitra a průmyslu a obchodu a vychází ze zkušeností měst jako Paříž, Madrid nebo Melbourne, která sdílené elektrokoloběžky zakázala.
Praha 1 ale tento návrh odmítla, protože neumožňoval úplný zákaz elektrokoloběžek v městských částech. Nakonec jej v pondělí (23. 6.) odmítla i rada města.
Nefunkční koalice
„Návrh, který zkoušel prosadit magistrát (konkrétně pan Hřib, Piráti), stál na smlouvách mezi městem a provozovateli. Jenže město nemá zákonnou oporu k tomu, aby smlouvou nahradilo dopravní opatření – to by bylo právně napadnutelné, nevymahatelné a nefunkční,“ zní po včerejším smetení ze stolu jako odůvodnění z pražské ODS. „Nesmysl, vaše řešení není legální,“ tvrdí Piráti.
Nabízí se ale i další rozměr – zatímco Hřibův návrh měl platit od 1. srpna, řešení navrhované ODS mělo vejít v platnost až od listopadu – tedy po volbách. Včerejší zablokování lze tedy vnímat i jako snahu koaličního partnera zamezit Hřibovi připsat si před celostátními volbami politické body ve smyslu „Podívejte se, jak se mi v Praze podařilo vymýtit koloběžky.“
„Hřib celé roky nic nedělal, sliboval, ignoroval návrhy i námitky z Prahy 1. Ani tento návrh s námi neřešil. Vykopl ho před volbami, asi mu tak vyšly průzkumy,“ napsal na diskusním fóru fb skupiny Praha č. 1 Antonín Berdych z ODS.
Tu zase druhá strana osočuje z klientelismu a nadbíhání půjčovnám koloběžek tak, aby vydržely v provozu ještě do konce letní turistické sezóny bez omezení. Proč ODS žádala termín 1. 11., nikdo neví.
„Tyhle věci si máte řešit mezi sebou a vystupovat jednotně. A ano, Piráti to taky pěkně zmatlali, měli postupovat rychleji a otevřeně. Ale když už to předložili podle návodu od STAN a ODS, tak to Spolu nepochopitelně shodilo. Místo toho, abyste ukázali voličům, že Magistrát, kde má většinu Spolu, vytlačí půjčovny, tak uděláte pravý opak. Tohle jsou úplně zbytečné hřebíčky do rakve demokratických stran a umetání cesty populistům,“ napsal v reakci na včerejší faux pas ve zmíněné diskusi na fb Michal Rubeš.
Přesně tak. Tomu, co už pár let vládne hlavnímu městu, se opravdu nedá říkat koalice, ale totální chaos a amatérismus, který naprosto hmatatelně ohrožuje chod města. Třeba by stačilo i jen prozatím pohnat městskou policii k větší aktivitě v nekompromisním pokutování jezdců na koloběžkách na chodnících.
V takovém Táboře za to vybírají bez diskuzí 2000 Kč na místě. V Praze se ale za daného statu quo zdá být všechno marné.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.












