KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | Miroslav Krejčí, kybernetik a expert na digitalizaci školství strany Motoristé sobě, údajně přišel na geniální a světově unikátní způsob, jak se v Česku zbavit fosilních paliv, a přitom si zajistit dostatek levné elektřiny. Pokud jeho plán se „svatým grálem energetiky“ selže a skončí ostudou, může to ohrozit důvěryhodnost Motoristů ještě mnohem víc než eskapády jejich čestného prezidenta Filipa Turka.
Krejčí, bývalý ředitel společnosti CERMAT, v
nedávném rozhovoru s INFO.CZ představil (zatím rámcově) svůj vynález či koncept, který by
podle něj mohl jedním rázem vyřešit problém s emisemi
skleníkových plynů, aniž by zdražil elektřinu nebo působil
její nedostatek.
Revoluční „game changer“
Krejčí tehdy doslova uvedl: „Vedle toho mám ještě druhý sen, a to dekarbonizovat energetiku bez zvýšení nákladů na energie. Věřím, že když se nebudeme bát používat řešení, která nikde na světě nestojí, máme po ruce svatý grál energetiky – tedy jak uložit prakticky neomezené množství energie (na úrovni roční spotřeby ČR) na prakticky libovolnou dobu (měsíce či rok), což by byl ještě větší ‚game changer‘ pro průmysl ČR. Nicméně k tomu je potřeba součinnost státu v několika oblastech. Jako občan s tím nepohnu, jako poslanec snad mám šanci.“
Odpověděl tak na otázku, proč vlastně jako dlouholetý expert na kybernetickou bezpečnost a bývalý ředitel CERMATU vstoupil do politiky, a to právě na kandidátce Motoristů. Důvodem byl podle Krejčího zejména fakt, že mu Motoristé dali volnou rukou při psaní programu strany v oblasti vzdělávání a jeho digitalizace. Zároveň ale vidí Krejčí v politice i cestu k tomu, aby prosadil na veřejnosti převratný vynález právě v oblasti výroby a ukládání energií.
Když jsem po nově zvoleném poslanci Motoristů chtěl o upřesnění, o co vlastně jde, požádal ještě o trpělivost. „S tou energetikou počkejme třeba dva týdny. Jinak k přemýšlení – mám tři roky vymyšlené něco, jako jsou finské pískové baterie, o kterých se poslední rok píše. Jen s tím rozdílem, že to jejich provedení jsou dětské bábovičky.
Jednak máme o něco lepší materiál než je písek – navíc když písku začíná být nedostatek –, jednak se to musí udělat ve větším. Akumulace, co zvládne celý Hradec Králové od podzimu do jara, by měla dávat smysl s návratností jednotek let. Chystám se teď to napočítat pro Písek, když si stopli spalovnu, ale ještě nemám potřebná čísla o stávajícím vytápění,“ napsal Krejčí. Na prosbu o konkrétnější detaily už ale nereagoval.
Energetický zázrak?
Ať už jsou ale podrobnosti Krejčího plánu jakékoliv, jedna věc je jistá už dnes: buď se Krejčí proslaví svým vynálezem po celém světě (sám mluví o světovém unikátu a svatém grálu energetiky), nebo to skončí stejně neslavně jako řada jiných projektů na ukládání energie ve velkém.
„S vynálezci baterií a akumulačních systémů na ukládání energie do různých médií se v poslední době roztrhl pytel. Nikdo ale zatím nedokázal s jejich pomocí vyřešit zásobování energie v celém státě,“ řekl INFO.CZ prof. František Hrdlička, bývalý děkan Fakulty strojní ČVUT v Praze a specialista na energetické stroje.
K tomu, aby mohl lépe hodnotit Krejčího projekt, nemá podle svých slov dostatek informací. Každopádně platí, že energie se už dnes v malém ukládá do hlubinných vrtů, písku, rozdrceného čediče či solných roztoků, a to formou akumulace tepla. Když je energie zase potřeba, uložené teplo s určitou účinností vyrobí zpět elektřinu.
„Problém je ale v tom, že rentabilita takových systémů je většinou velmi nízká. Aby se vám takový systém vyplatil, musí fungovat tak, aby akumuloval i dodával energii v pravidelných, častých cyklech, nikoliv jen jednou za čas,“ vysvětluje profesor Hrdlička.
Za určitých podmínek pak může být takové – třeba pískové – úložiště opravdu smysluplným doplňkovým zdrojem, ovšem jen v lokálním měřítku. „Vůbec si nedovedu představit, že by podobná zařízení na ukládání energie měla vyřešit energetické problémy v celé republice,“ říká profesor Hrdlička.
Vabank pro pověst Motoristů
Expert Motoristů Miroslav Krejčí je však zjevně přesvědčen, že jím vymyšlené řešení je skutečně „svatým grálem energetiky“, které může být vzorem pro celý svět. Jinak by zřejmě nenašel odvahu riskovat svou pověst „kyberexperta“ a erudovaného technika něčím, co nikdy nemůže fungovat.
Ještě větší riziko však představuje Krejčího projekt pro samotné Motoristy. Ti totiž velmi často zpochybňují erudovanost tvůrců „Green Dealu“ a obecně zelené politiky a žádají návrat k pragmatismu a takzvaně selskému rozumu.
Pokud by se mezi energetické „šarlatány“ zařadil i jeden z hlavních odborníků Motoristů a tvůrce jejich programu v oblasti vzdělávání, asi by to pověsti strany příliš nepomohlo. To je jedna ze svou nabízených možností. Druhou zůstává varianta, že v poslaneckých lavicích sedí za Motoristy novodobý Edison nebo Tesla.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.













