Díky souhře několika faktorů od zlevnění ropy až po kurz koruny atakuje cena nafty historicky nejnižší úrovně. Podnikům napříč ekonomikou to snižuje náklady a exportérům zlevňuje vývoz zboží. Zlevňování navíc může pokračovat.
Vedle záplavy problémů, s nimiž se letos české firmy musejí vyrovnávat, ční naopak i jedno pozitivum: ceny pohonných hmot. Ještě na konci ledna byla průměrná cena nafty v tuzemsku nad 36 korunami za litr. Od té chvíle ale vytrvale klesá a od května se drží na úrovni pouhých 32 až 33 korun za litr.
Podobnou cenovou křivku kopíruje i benzin, který je v současnosti poblíž průměrné koncové ceny 34 korun za litr. Za rok zlevnily pohonné hmoty v Česku zhruba o 10 procent.
Při zohlednění inflace to znamená, že reálně platí řidiči, dopravci a firmy u čerpacích stanic prakticky nejnižší ceny v historii České republiky. Podobné nominální částky totiž platili za naftu a benzin už před 15 lety. Souhrnná obecná inflace ovšem mezitím byla víc než 50 procent. A průměrná nominální mzda je v současnosti oproti roku 2010 dokonce dvojnásobná.
Pohonné hmoty jsou tedy vzhledem k růstu kupní síly v Česku nyní na minimu. A hledají ještě další dno. Zlevňování totiž v dalších týdnech může pokračovat. Napovídají tomu údaje z komoditních burz i odhady analytiků.