Nejlevnější rok. Cena nafty může ještě dál klesat

Díky souhře několika faktorů od zlevnění ropy až po kurz koruny atakuje cena nafty historicky nejnižší úrovně. Podnikům napříč ekonomikou to snižuje náklady a exportérům zlevňuje vývoz zboží. Zlevňování navíc může pokračovat.

Vedle záplavy problémů, s nimiž se letos české firmy musejí vyrovnávat, ční naopak i jedno pozitivum: ceny pohonných hmot. Ještě na konci ledna byla průměrná cena nafty v tuzemsku nad 36 korunami za litr. Od té chvíle ale vytrvale klesá a od května se drží na úrovni pouhých 32 až 33 korun za litr.

Podobnou cenovou křivku kopíruje i benzin, který je v současnosti poblíž průměrné koncové ceny 34 korun za litr. Za rok zlevnily pohonné hmoty v Česku zhruba o 10 procent.

Při zohlednění inflace to znamená, že reálně platí řidiči, dopravci a firmy u čerpacích stanic prakticky nejnižší ceny v historii České republiky. Podobné nominální částky totiž platili za naftu a benzin už před 15 lety. Souhrnná obecná inflace ovšem mezitím byla víc než 50 procent. A průměrná nominální mzda je v současnosti oproti roku 2010 dokonce dvojnásobná.

Pohonné hmoty jsou tedy vzhledem k růstu kupní síly v Česku nyní na minimu. A hledají ještě další dno. Zlevňování totiž v dalších týdnech může pokračovat. Napovídají tomu údaje z komoditních burz i odhady analytiků.

Před 56 lety začala výroba symbolu bídy normalizace: Škoda 100 – první škodovka, která prodělala crashtest

Naftové BMW X3 ví, co český táta potřebuje: Moc lepších ukázek provozní efektivity na trhu není

Paradox Trumpova celního diktátu: Některé evropské automobilky na něm vydělají

sinfin.digital