Jedním z nejužších hrdel rozvoje dopravní infrastruktury v Česku je podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) fenomén BANANA. Anglický akronym znamená „Build Absolutely Nothing Anywhere Near Anything“, tedy „nestavte naprosto nic blízko čehokoli“. „Bohužel to souvisí s fenoménem nárokové společnosti, která není schopna vnímat zájmy státu,“ uvedl Kupka během debaty pořádané Hospodářskou komorou.
Česká doprava je – co se týče velké dopravní infrastruktury – ve schizofrenní situaci. Na jedné straně za řadou našich sousedů zkrátka zaostáváme: musíme dostavět celou řadu dálnic, včetně pražského okruhu, chybí vysokorychlostní železnice či spojení na pražské letiště. Na straně druhé se v Česku v posledních letech staví nejrychleji za poslední dekády, a to i díky odblokování některých byrokratických překážek.
„Naše tempo výstavby klíčové infrastruktury se zásadně zrychlilo, a to díky změnám v legislativě jak v minulém, tak v tomto volebním období,“ argumentoval Martin Kupka na debatě Hospodářské komory k tématu dopravy. Některé fenomény ale výstavbu dálnic či železnic stále brzdí.
Ještě horší než NIMBY
Kromě zbytečné byrokracie jde podle Kupky především o fenomén „BANANA“. „Tento fenomén je ještě o úroveň výše než NIMBY efekt, protože znamená, že se nepostaví vůbec nic v blízkosti čehokoliv,“ uvedl ministr.
Podle Kupky souvisí BANANA s „fenoménem nárokové společnosti, která není schopna vnímat zájmy státu a upřednostňuje zájmy toho konkrétního území. Pak už je to jen soutěž v tom vymyslet jakékoliv negativní vlivy, které se deklarují jako zásadní ohrožení životů, zdraví či poklidného života v danému území,“ vysvětloval Kupka.
Podle ministra dopravy je dialog jedinou cestou, jak BANANA překonat. „Musíme lidem nutnost stavět vysvětlovat ještě důsledněji, a to způsobem, který je nejen srozumitelný, ale i poutavý a strhující. Jakýkoliv ministr dopravy se do budoucna prostě musí vybavit mimořádnou dávkou trpělivosti a přesvědčovat ostatní, že daná stavba zkrátka musí vzniknout, má-li se naše země rozvíjet,“ míní Kupka.
Dialog, nebo tvrdá ruka?
Podle stínového ministra dopravy Martina Kolovratníka (ANO) je dialog sice podstatný, existují však jeho limity. „Musí to být odtud potud, musí to mít nějaké hranice,“ je přesvědčen Kolovratník, který v této souvislosti poukázal na někdejší spor s farmářkou Havránkovou, která dvacet let blokovala výstavbu dálnice u Hradce Králové.
Podle Kolovratníka by stát měl v podobných situacích postupovat tvrději, což mu umožňuje zejména novela liniového zákona. „Pokud dialog selže, musíme mít odvahu postupovat razantně,“ míní Kolovratník.
Podle stínového ministra dopravy by výstavbu velkých infrastrukturní staveb v Česku rovněž zjednodušilo „vypnutí“ některých procesů.
„Například EIA (posuzování vlivu stavby na přírodu), o které mi všichni říkají, že do ní nelze sáhnout. Na Slovensku to ve spolupráci s neziskovkami nedávno dokázali a toto řízení výrazně zkrátili. My jsme si naopak přidali JES, které dobu stavby dále protahuje,“ uvedl stínový ministr dopravy na debatě Hospodářské komory.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.











