KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO I V úterý 16. prosince sjel z výrobní linky v drážďanské „Transparent Factory“ (Gläserne Manufaktur) poslední Volkswagen – červený elektrický model ID.3 GTX, podepsaný zaměstnanci továrny. Tímto aktem skončila automobilová výroba symbolicky v továrně, která byla v době otevření opravdovou pýchou Volkswagenu a výrazem jeho světové dominance. Kdeže ty loňské sněhy jsou.
Slabá poptávka po elektromobilech Volkswagen v Evropě a Číně, konkurence čínských výrobců, vysoké energetické náklady, cla v USA a pomalejší přechod na elektromobilitu, než se čekalo. To jsou hlavní důvody uzavření legendární továrny značky, jak je shrnul šéf Volkswagenu Thomas Schäfer.
Rozhodnutí podle něj „nebylo lehké, ale z ekonomického hlediska nezbytné“. Symbolický význam uzavření někdejší pýchy Volkswagenu a jeho guru Ferdinanda Piëcha je zřejmý: Druhy všemocný automobilový gigant se potupně stahuje z domácí půdy, na pozadí budování nových závodů čínských výrobců v EU a materiálové závislosti evropských firem na mimoevropských dodavatelích.
Prostě něco, jako když museli Francouzi v roce 1940 podepsat příměří ve stejném železničním vagónu v Compiègne, ve kterém je v roce 1918 přinutili kapitulovat Francouzi.

Symbol úspěchu
Volkswagen, založený z popudu říšského kancléře Adolfa Hitlera v roce 1937, se po válce za mocné spojenecké pomoci rychle stal jedním z pilířů německého hospodářského zázraku. Jako takový až donedávna vždy reprezentoval konzervativní jistoty, ale i inovativního ducha v evropském autoprůmyslu. Uzavření nejprestižnějšího výrobního závodu v Německu signalizuje přiznání hluboké krize, která postihuje celý automobilový sektor.
Krásná drážďanská továrna připomínala spíš galerii než automobilku. Otevřená byla v roce 2001 jako prestižní projekt za více než 180 milionů eur, který prosadil dlouholetý šéf koncernu a legendární postava evropského autoprůmyslu Ferdinand Piëch. Prosklené stěny umožňovaly veřejnosti přímý pohled na montáž luxusního modelu Phaeton, později e-Golfu a od roku 2021 elektrického ID.3.
Vznikla ve stejné době, kdy koncern koupil prestižní firmy Bentley a Lamborghini, do výroby se dostalo velké SUV VW Touareg (jeho výroba skončí zanedlouho, pozn.red.) a firma se drala se na místo největší automobilky světa. To už jsou dnes ale jen hodně zažloutlé vzpomínky. Za celou dobu drážďanská fabrika vyrobila méně než 200 000 vozů – oproti masové produkci v hlavním závodě ve Wolfsburgu nicotné číslo. Byla tak mnohem spíše neživým symbolem než relevantní výrobní kapacitou.

My chceme Volkswagen!
Problém byl od začátku v tom, že s drážďanskou nádherou a hlavně její výrobní náplní se Volkswagen dokonale ocitl zcela „mimo svoji šachovnici“ vymezenou překladem názvu firmy - „Lidový automobil.“ Jak milionářská limuzína Phaeton, tak drahé elektromobily nenašly důvěru zákazníků a na trhu se tyto modely nikdy zásadněji neprosadily.
Zákazníci dali jejich nepřijetím ýrobci jasně najevo, že drahá komplikovaná auta nejsou tím, co od původce legendárních masových modelů Brou, Golf či Passat, čekají. Viděno touto optikou je vlastně zázrak, že továrna vydržela v provozu až do letoška.
Evropský automobilový průmysl prochází nejhlubší krizí za dlouhá desetiletí. Navzdory některým dílčím pozitivním číslům – například růstu prodejů elektromobilů o 26 % v roce 2025, jsou prodeje nových aut stále o 18 % nižší než před pandemií v roce 2019.
Dalším klíčovým faktorem je explozivní růst čínských výrobců a jejich expanze na evropské trhy. Značky jako BYD nebo MG dramaticky zvyšují svůj obchodní podíl na Starém kontinentu – čínské elektromobily dosáhly v prvních osmi měsících 2025 podílu 7,6 % a BYD letos v evropských prodejích poprvé předstihlo Teslu.

Evropská unie sice pod tlakem automobilového průmyslu částečně oslabila původní plán úplného zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035, když nově zveřejněný návrh Evropské komise požaduje pouze 90% redukci emisí, je ale otázkou, zda bude tento ústupek z pohledu evropských výrobců pro znovunastartování jejich globální konkurenceschopnosti dostatečný.
Navzdory uzavření výroby aut v Drážďanech není budoucnost hypermoderního areálu až tolik temná. Od roku 2026 se závod přemění na inovační a výzkumné centrum zaměřené na umělou inteligenci, robotiku, mikroelektroniku a vývoj čipů – ve spolupráci s Technickou univerzitou v Drážďanech a státem Sasko. Volkswagen do projektu investuje desítky milionů eur a zachová část prostor pro předávání vozů zákazníkům. Vyráběny už ale budou jinde.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.











