Návrat k poctivé ševcovině. Boty Vasky se prosadily sázkou na kvalitu

Dalibor Dostál, BusinessInfo.cz

Baťovskou tradici Zlína oprášil Václav Staněk již při studiu na střední škole. Společnost zvládla projít i náročným obdobím koronavirové krize, kdy musela zavřít kamenné prodejny. Díky zlepšování služeb rostla na internetu.

Návrat k poctivé ševcovině a botám, které vznikají díky doteku lidských rukou. To dal Václav Staněk do vínku společnosti Vasky, kterou založil v roce 2016, hned poté, co dosáhl hranice plnoletosti. Před jejím založením již měsíce tvořil strategii, vymýšlel logo nebo založil prezentace na sociálních sítích.

Vzhledem k tomu, v jak útlém věku začínal podnikat, nemohl se při rozjezdu firmy spoléhat na předchozí byznysové zkušenosti. „Když nebudu počítat, že jsem na babiččině zahrádce posbíral zeleninu a pak jsem ji babičce s dědou prodával, nebo prodej učebnic na škole a pár podobných pokusů, tak Vasky byly mým prvním větším podnikatelským počinem. Jelikož jsem si nezvolil cestu zplnoletnění, tak to ani dříve nešlo,” usmívá se Václav Staněk.

Rozjezd vlastní firmy byl v jeho případě součástí větších životních změn. „Do sedmnácti jsem se věnoval atletice, se kterou jsem však musel kvůli diagnostikované cukrovce skončit. A když jsem přemýšlel, čemu bych se chtěl v životě věnovat, dovedlo mě to vždy k podnikání. Měl jsem pocit, že je na trhu málo bot, které jsou kvalitní a zároveň dobře vypadají. A protože pocházím ze Zlína, kde je obuvnictví zakořeněno, tak to bylo jasné,” pokračuje Václav Staněk.

Zakladatel společnosti Vasky Václav Staněk; foto: Vasky

Lokální produkce

Přestože část tradičních výrobců podlehla levné konkurenci z Asie, podle Václava Staňka obor měl a stále má tržní potenciál. „Lidé mají rádi lokální produkty a to jim můžeme nabídnout. Což je zároveň i velká výzva, najít v dnešní době výrobní kapacity, ševce a šičky. Náročné to bylo zejména ze začátku, když jsme vyráběli pouze pár kusů denně,“ popisuje Václav Staněk.

Rozjet výrobu v Česku, když řada jiných značek přesunula výrobu do levnějších zemí, nevidí jako nepřekonatelný hendikep. „Určité riziko je každé podnikání. Záleží, jaké jsou cíle firmy a kdo je její zákazník. Pokud byste chtěli dělat nejlevnější boty na trhu, je opravdu těžké toho dosáhnout ve větším množství v tuzemsku. Ale jsou i jiné hodnoty, které zákazník v dnešní době ocení. Řekl bych, že právě to, že jsme česká značka, je jedna z nich. Cenově jsme na tom v rámci kategorie produktu navíc s konkurencí podobně. V porovnání s některými zahraničními značkami i lépe,“ dodává zakladatel Vasky.

Výroba bot Vasky; foto: Vasky

Nejtěžší podle něj byly úplné začátky. „Měl jsem pár tisíc korun, se kterými jsem se rozhodl založit firmu. Okolí můj sen o podnikání zpochybňovalo, jelikož mi bylo čerstvě osmnáct a s podnikáním jsem začínal. V té době mi pomohli zejména spolužáci a přátelé. I díky nim se nám podařilo vybudovat značku, která dnes obouvá tisíce zákazníků,“ zmiňuje Václav Staněk.

Při startu firmy zvládl nejenom dokončit čtvrtý ročník střední školy a odmaturovat, ale poté i vystudovat vysokou školu. A potvrzuje, že skloubit podnikání a studium dohromady bylo náročné. „Fandím každému, kdo se touto cestou vydá. Zároveň jsem se mezitím věnoval rozjezdu ještě dalších čtyř společností – firmy Bagind s koženými batohy z Indie, nábytkářské firmy Wuders, značky Paon se spodním prádlem a marketingové agentury Inhubo. Naštěstí mám kolem sebe spoustu skvělých a šikovných lidí, kteří tu náročnou cestu jdou se mnou,“ pokračuje mladý podnikatel.

  • Dokáží již zákazníci v Česku ocenit a zaplatit kvalitní ruční práci a kdo je vlastně typickým zákazníkem?
  • Jak je to s konkurencí na trhu a jaké má firma plány na expanzi na zahraniční trhy?
sinfin.digital