Za hranice hřiště: Fotbal není jen o výsledku zápasu, společenskou odpovědnost má Slavia v DNA, říká Tvrdík

Udržitelnost a společenská odpovědnost jsou témata, která rezonují nejen ve světě politiky a byznysu, ale i ve světě sportovním. Po půl roce od spuštění projektu „Za hranice hřiště“ fotbalová Slavia Praha představila stejnojmennou CSR strategii na fotbalovou sezonu 2023/2024. Předseda představenstva klubu Jaroslav Tvrdík na setkání s novináři prezentoval nejen již dosažené úspěchy projektu, ale i konkrétní vize a cíle pro budoucnost. „Nebojím se říct, ač to možná někteří fanoušci neuslyší rádi, že v dnešním sportu se úspěch neměří jen výsledky na hřišti, ale i výsledky projektů za jeho hranicemi. Není to tak, že by CSR s fotbalem nesouviselo, naopak je dnes standardem moderního západního fotbalu,“ říká Tvrdík.

Předseda představenstva „sešívaných“ přiznal, že inspirací pro CSR strategii klubu byla praxe zahraničních klubů, jako je německý Wolfsburg nebo dánský Aarhus, který v celoevropském hodnocení nezávislou švýcarskou neziskovou organizací Responsiball obsadil celoevropsky čtvrté místo. 

Již první půlrok projektu „Za hranice hřiště“ podle Tvrdíka přinesl úspěchy i hmatatelné výsledky, které i těm, jež byli zprvu k podobným aktivitám skeptičtí, ukázaly, že mají smysl. „Základ našeho přesvědčení je, že vidíme, že to není jen zvýšení nákladů pro klub, ale něco, do čeho se zapojují hráči, trenéři, zaměstnanci klubu i fanoušci. Samo o sobě to generuje nové finanční prostředky, navíc jde v celkovém rozpočtu o položku, kterou si klub jako Slavia nejen může, ale musí dovolit vynaložit,“ říká Tvrdík. 

„Navíc doba je taková, že začíná platit, že hledat partnery pro CSR projekty je snazší než hledat partnery pro fotbal jako takový,“ dodává.

Fotbal není jen sport, ale i tradice a kultura. Byl bych rád, kdyby vystoupil ze své bubliny, říká Splavec z fotbalové Slavie

CSR podle Tvrdíka není zdaleka jen o charitativních aktivitách. „Charitativní akce v určité podobě pořádá už celý český fotbal. Zjednodušeně řečeno CSR stojí na třech P – people, planet a profit. ‚People‘ jsou ony charitativní aktivity, které budeme nadále rozvíjet, v rámci ‚planet‘ jsme se zaměřili na několik zelených projektů vedoucích k udržitelnosti a ekologické šetrnosti, a pod ‚profit‘ si můžeme představit projekty cílené na transparentnost a ekonomickou udržitelnost,“ vysvětluje Tvrdík.

Mezi konkrétní zelené projekty, které Slavia již realizuje nebo jejich realizaci chystá, patří například zlepšení odpadového hospodářství na celém stadionu a jeho zázemí, revitalizace parkoviště před stadionem nebo projekt na vybavení stadionu retenčními nádržemi, které by umožnily závlahu dešťovou vodou. Zároveň se klub soustředí i na podporu ekologické dopravy.

„Jedním z úspěšných projektů je ‚Do Edenu vlakem‘, kde jsme ve spolupráci s Českými drahami posílili vlakové spoje, které staví přímo u stadionu. Jsem přesvědčen, že i to vedlo k tomu, že úvodní zápas sezony měl rekordní návštěvnost za posledních třicet let,“ říká Tvrdík.

„Stejně tak jsme realizovali akci ‚Do Edenu na kole‘, které se někdo možná smál, ale ukázalo se, že více než 550 fanoušků na zápas dorazilo na kole – pro ně chceme vybudovat optimální zázemí. Dále klub chystá kompletní obměnu vozového parku na nízkoemisní automobily. Už je vypsané výběrové řízení,“ líčí Tvrdík s tím, že cílem klubu je i celkově zlepšit dopravní situaci v okolí stadionu v době zápasu. „Vede to k lepšímu souznění mezi klubem a komunitou obyvatel Prahy 10, na jejímž území se nacházíme,“ doplňuje předseda představenstva „sešívaných“.

Proč si fotbalistky zraní koleno mnohem častěji než fotbalisté? Možné vysvětlení se do dnešní doby „nehodí“

Jakkoliv je strategie „Za hranice hřiště“ novinkou, podle Tvrdíka má klub společenskou odpovědnost zapsanou ve své DNA. „Když se podíváte do muzea Slavie, uvidíte, že už zakladatelé klubu mysleli na charitativní aktivity a založili fond na školné a obědy pro studenty. Hráči už tehdy podporovali nemocné,“ popisuje Tvrdík historické aktivity klubu, které by dnes spadaly právě pod zkratku CSR. 

„Navíc chceme využít našeho postavení jedné z nejsilnějších sportovních organizací v České republice. Naší ambicí je inspirovat ostatní kluby a být lídrem společensky odpovědného přístupu ke sportu. Máme zájem nejen měnit Slavii Praha, ale inspirovat celý český fotbal. Osobně si myslím, že některé aktivity by měly probíhat nejen v klubech a mezi kluby na základě bilaterálních dohod, ale na úrovni celé fotbalové asociace,“ říká Tvrdík.

Cílem, kterého by podle Tvrdíka chtěl klub do tří let dosáhnout, je dostat se mezi třicet nejvýše umístěných klubů v Evropě v rámci žebříčku společenské odpovědnosti sestavovaného projektem Responsiball. „ Mám obrovskou radost z toho, jakých úspěchů jsme za krátkou dobu dosáhli a které chceme nadále prohlubovat. Pevně věřím, že na nás budou fanoušci hrdí a že si sami berou za svoje, že Slavia je víc než fotbal, víc než sportovní klub. Protože v mých očích je společenská odpovědnost opravdu pevnou součástí naší červenobílé DNA,“ uzavírá Tvrdík.

Kam zmizeli fotbalisté s charismatem, jak se hraje v zahraničí a v čem spočívá tragédie českého fotbalu? Maxim s vicemistrem Evropy Radkem Bejblem

„Zelená je tráva, fotbal to je hra…“ aneb Osobní ohlédnutí za takřka sto lety světových šampionátů v kopané

sinfin.digital