KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | Češi už jsou v Rakousku třetí nejpočetnější skupinou zahraničních zájemců o zimní dovolenou. A to navzdory tomu, že ceny skipasů letí strmě vzhůru a letos na řadě rakouských sjezdovek překročí 80 eur.
Lyžování je, jak už jsem psali několikrát, zvláštní ekonomický fenomén. I když totiž lyžařské permanentky každý rok zdražují vysoko nad míru inflace, na návštěvnosti lyžařských středisek se to nijak negativně neprojevuje. Právě naopak. S trochou nadsázky by se dalo říci, že čím dražší skipasy, tím je zájem lyžařů větší. A stoprocentně to platí pro české lyžaře.
V době, kdy řada politiků varuje před propadem příjmů českých domácností i takzvanou energetickou chudobou, možná trochu zapadla jedna zajímavá zpráva z cestovní ruchu.
V
uplynulé zimní sezóně (2024/25), kdy v Rakousku,
nejnavštěvovanější lyžařské zemi, ceny denních permanentek
často přesahovaly 70 eur, se Češi vůbec poprvé vyhoupli na
třetí místo v zahraniční návštěvnosti. Vyplývá to z
oficiálních dat rakouského statistického úřadu Statistik Austria.
Cizinci strávili při zimní dovolené v rakouských Alpách celkem 64,1 milionů nocí, z toho nejvíc (35,9 % ) Němci. Na druhé místě skončili jako obvykle Nizozemci (10,4 %). Na třetí místo to ale vůbec poprvé dotáhli Češi – ti s 3,1 % vyrovnali výsledek dalších tradičních návštěvníků rakouských sjezdovek, Britů, a s nadsázkou řečeno se tak poprvé od pádu totality dostali na „bednu“ mezi nejvýznamnějšími zimními návštěvníky Rakouska.
Důležité je ale také zmínit fakt, že zatímco u naprosté většiny zahraničních turistů podíl na návštěvnosti stagnuje či klesá, u Čechů (jako u jediných) poměrně razantně roste. V poslední předcovidové sezóně měli Češi podíl na přenocování 2,7 %, v uplynulé zimě to ale už bylo 3,1 %.
To znamená takřka patnáctiprocentní – a v porovnáni s ostatními národy naprosto ojedinělý – nárůst. S jinými postkomunistickými státy jako Maďarsko, Polsko, Slovinsko nebo Slovensko se zimní návštěvnost Čechů v Rakousku vůbec nedá srovnávat, je mnohem vyšší. Češi v uplynulé zimě strávili v rakouských penzionech a hotelech dohromady takřka 2 miliony nocí.

Zdražování nevadí
Na tom by nebylo nic až tak divného, kdyby česká návštěvnost rakouských Alp nerostla takřka úměrně s narůstající cenou permanentek i ubytovacích služeb. S odkazem na rostoucí ceny energií a nutné investice do zasněžovacích systémů se v Rakousku každý rok poměrně razantně zdražuje.
Zimní lyžařská dovolená v rakouských Alpách tak mohla českou rodinu se dvěma dětmi vyjít loni na zhruba 80 000 korun za týden. A to při využívání zcela běžných, nikoliv luxusních služeb.
Kdo by přitom čekal, že letos se zdražování na sjezdovkách zastaví nebo zmírní, hluboce se mýlil. První zprávy z Rakouska naopak hovoří o tom, že ve větších lyžařských střediscích se cena za jednodenní skipas přehoupne přes 80 eur (takřka 2000 korun), což znamená překonání další významného milníku. Meziročně podražily skipasy o 2 až 4,5 %.
Kdy se přestane lyžovat?
I když se přitom každý rok odborníci dohadují, kdy kvůli neustálému zdražování služeb přestane už lyžování být masovým sportem a návštěvnost sjezdovek začne klesat, ani překonání „magické“ osmdesátieurové hranice zatím podobný zlom v návštěvnosti nenaznačuje. Naopak.
Podle aktuálního průzkumu rakouské státní organizace pro marketing cestovního ruchu Austria Werbung (ÖW) plánuje v příští sezóně strávit zimní dovolenou dovolenou v Rakousku 20,8 milionu lidí, tedy o 0,9 % víc než loni. A nárůst by se měl týkat i Čechů, které průzkum řadí z hlediska příjmů rakouské cestovního ruchu mezi vůbec nejvýznamnější zahraniční návštěvníky.
Kdyby před 10 lety někdo předpovídal, že Češi budou rádi lyžovat v Rakousku za 2000 korun na den, byl by považován za blázna.
Zvyšování zimní návštěvnosti rakouských Alp přitom není pozoruhodné jen kvůli tomu, že Čechy a další cizinci významně neodrazuje ani každoroční zdražování nad rámec inflace. Zároveň by totiž měly turisty v éře klimatických změn odrazovat také neustále se zhoršující sněhové podmínky.
I v Alpách ubývá sníh a některé, níže položené sjezdovky, vypadají kvůli umělému zasněžování jen jako bílé pásy v zelené krajině. Přesto ale návštěvnost roste.
Podle rakouských „touroperátorů“ se provozovatelům lyžařských areálů daří vynahrazovat návštěvníkům horší sněhové podmínky vyšším komfortem služeb, někdy i zcela nového charakteru.
Jedno ze základních marketingových hesel by mělo být letos v zimě v rakouských Alpách podle Austria Werbung heslo „méně sněhu, více nápadů“. A zjevně to funguje. Kdyby totiž třeba před 10 lety někdo předpovídal, že budou Češi rádi lyžovat v Rakousku za 2000 korun na den, byl by považován za blázna.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.