Českým autem roku se stal velký konzervativní Mercedes. Uspěl na úkor elektromobilů i BMW

Mercedes-Benz třídy E na stupních vítězů předčil pětkové BMW a Subaru Crosstrek. Zbývající dvě místa obsadily elektrické modely Kia EV9 a Hyundai Ioniq 6, což dokumentuje tradičně konzervativní naladění dvaceti předních motoristických novinářů, kteří České auto roku pod patronací Svazu dovozců automobilů volí. 

Už výběr pěti finálových kandidátů naznačil, že Číňanům a elektromobilům u nás ani letos pšenka příliš nepokvete. Sítem nejužšího výběru tedy neprošla ani objektivně povedená auta jako čínský elektromobil MG 4, hybridní Toyota Prius nebo Ford Bronco. Mladoboleslavská Škoda neměla ani letos co do výběru přihlásit – všechny velké novinky totiž představí až v průběhu tohoto roku.

Také BMW řady 5, které se umístilo jako druhé, je esencí konzervativních hodnot v moderním balení.

Pod taktovkou SDA

Nové Auto roku v České republice dalo ve své volbě na první místo hned devět porotců, v případě druhého BMW řady 5 to bylo šest porotců. Vyrovnané to bylo i na dalších pozicích – třetí, čtvrtý a pátý automobil v pořadí dělilo pouhých 12 bodů. A že to porotci neměli vůbec jednoduché, o tom svědčí i fakt, že pouze tři z nich ve své volbě udělili některému z vozů maximální počet 10 bodů.

Systém volby kopíruje model volby evropského Auta roku, které rovněž volí výhradně odborná porota ve dvoukolovém režimu. O titul Auto roku 2024 v České republice se ucházelo celkem 21 vozů nově uvedených na český trh v roce 2023. 

Porotci by ve své volbě měli teoreticky zohledňovat celou řadu atributů – technické inovace a technologickou vyspělost vozu, bezpečnost, vliv na životní prostředí a hospodárnost provozu, jízdní vlastnosti, poměr hodnoty a ceny, design, komfort nebo výkonnost – přičemž hlavními faktory hodnocení by měly být úroveň technických inovací a získaná hodnota za vynaložené peníze.

Neznámý čínský elektromobil smetl konkurenci při testu dojezdu v tuhé zimě. Překvapuje to ještě někoho?

Pokud by všichni porotci skutečně postupovali podle výše uvedeného klíče, pořadí by možná vypadalo trochu jinak. To, které nakonec vzniklo na základě bodování (každý porotce mohl mezi pět finalistů libovolně rozdělit celkem pět bodů, přičemž žádnému nesměl přidělit více než deset), je směsicí konzervatismu směrujícímu k řidičsky atraktivním, technologicky vyspělým, avšak méně praktickým a drahým autům.

Jasně patrná je také tradiční antipatie českých žurnalistů ke všemu elektrickému – řeči o ekologických autech jsou jim dobré, jen když rok co rok na podzim obcházejí automobilky s nabídkou inzerce ve svém médiu. 

Pokud by v osudí figurovala například taková Mazda MX-5, jistě by ji finálová pětka neminula, jakkoliv jde koncepčně o třicet let staré auto. Letošní ročník také silně ovlivnila přítomnost hned dvou špičkových německých sedanů, což se dosud nikdy nestalo.

Připomeňme, že dvacet porotců je nominováno pořádajícím SDA (Svaz dovozců automobilů), jehož členy jsou všichni automobiloví importéři na českém trhu. Každá značka do poroty nominuje svého „koně“, což může spolu s dalšími osobními propletenci volbu rovněž ovlivnit – což se ostatně také děje.

Subaru je díky silné marketingové a PR podpoře tuzemského importéra v českém Autě roku tradičně velmi úspěšné vzdor minoritnímu tržnímu podílu. Také letos se jeho zástupce Crosstrek dostal na stupně vítězů.

Evropa i svět volí jinak

Zatímco finále české ankety se čínským autům zatím vyhnulo, v evropské elitní soutěži Car of the Year (COTY), jehož vítěz bude vyhlášen 26. února na ženevském autosalonu, už rudé semínko zaklíčilo. 

Mezi pět finalistů se dostal kompaktní elektromobil BYD Seal a za stoprocentního, byť tradiční značkou maskovaného Číňana lze považovat rovněž elektrické Volvo EX30.

U nás vítězný Mercedes se do konečného osudí vůbec nedostal – na rozdíl od BMW řady 5 a Kia EV9. Nutno podotknout, že vítězi evropské ankety se v minulosti několikrát stala i auta, která se záhy ukázala být prodejními i technickými propadáky. Zejména lobby francouzských a italských výrobců je v COTY tradičně velmi silná.

Automobilkám ze starého kontinentu ujíždí vlak: evropským „autem roku“ se poprvé v historii zřejmě stane čínský model

Celosvětové osudí ankety World Car of the Year (WCOTY) 2024 nabízí ještě pestřejší obrázek: Do finále se probojovaly BYD Seal, Ford Bronco, Hyundai Kona/Kona Electric, Hyundai Santa Fe, Kia EV9, Mazda CX-90, Toyota Prius, Volkswagen ID.7, Volvo EX30, a dokonce i Subaru Crosstrek. 

Světová anketa má poněkud zajímavější pravidla – do závěrečného souboje se mohou probojovat pouze modely s roční produkcí minimálně deseti tisíc kusů, se základní cenou pod úrovní luxusních vozů na svých nejvýznamnějších trzích, přičemž musí být v prodeji přinejmenším na dvou hlavních trzích na alespoň dvou samostatných kontinentech v období mezi 1. lednem 2023 a 30. březnem 2024.

Jak volil v českém autě roku zástupce INFO.CZ

Jak už bylo řečeno, porotce české ankety má pro finální volbu k dispozici celkem 25 bodů, jimiž může libovolně ohodnotit pět finalistů – ovšem s tím, že žádný nesmí obdržet více než 10 bodů. Své hodnocení musí každý porotce také v několika větách zdůvodnit. Zástupce redakce INFO.CZ Michal Borský volil finálovou pětku následovně:

1. Mercedes-Benz třídy E — 8 bodů

2. BMW řady 5 — 6 bodů

3. Hyundai Ioniq 6 — 5 bodů

4.–5. Kia EV9 a Subaru Crosstrek — 3 body

Jsem starý, tlustý a nebaví mě to, říká Jeremy Clarkson o konci pořadu The Grand Tour

Používáním auta dáváme všanc doslova celý život. Kyberútoky jsou na denním pořádku

Autem tam, a pak už jen na lyžích a vlakem. Jihotyrolský Pustertal je vzorem udržitelné dovolené

sinfin.digital