Daňové reformy jsou jen kouřovou clonou. Skutečné problémy ekonomiky leží někde jinde

KOMENTÁŘ MARTINA MAŇÁKA | Několik odborných ekonomických institucí vypracovalo návrh daňové reformy, která by podle nich zlepšila prosperitu, a tedy hospodářský růst v Česku. To je shodou okolností cíl, který se stal grálem všech relevantních politických sil v zemi. Při bližším pohledu se však ukazuje, že navrhované řešení je plné protimluvů a navíc ekonomicky i politicky mimo realitu.

Ekonomové primárně navrhují nižší zdanění práce, jež má být podle nich nahrazeno mimo jiné vyšším zdaněním spotřeby a majetku. Ne snad, že by daňová reforma byla akutní prioritou současných politiků. Jak ale ukázaly předchozí roky, snižování příjmových daní se některým stranám zamlouvá, neboť v tom tuší solidní voličský, potažmo volební potenciál. Je tedy nutné se před podobnými vějičkami mít na pozoru.

Protimluv nižších daní pro chudé

Autoři reformy uvádějí, že jim jde primárně o nižší zdanění nízkopříjmové práce, tedy o redukci zdanění těch, jejichž výplaty jsou nejnižší. Jenže to je samo o sobě paradoxní, neboť nízkopříjmoví pracovníci – díky daňovým slevám a bonusům – již dlouhou dobu prakticky žádnou daň z příjmu neodvádějí. 

Podivuhodným aspektem je to, že titíž ekonomové (či sociologové jako Daniel Prokop), kteří dlouhodobě a nesmlouvavě kritizují zrušení superhrubé mzdy v Česku v roce 2020 (což prosadily ANO a ODS, a fakticky to znamenalo snížení sazby příjmové daně zaměstnanců z 20% na 15% sazbu), nyní dovozují, že naši ekonomiku může zachránit snížení zdanění práce, tj. snížení příjmové daně zaměstnanců...

Nacher a Havránek v duelu: Tvrdý střet o spálenou zemi, daně a zdražování

Jistě, snížení daně z příjmu zaměstnanců (jež vstoupilo v platnost v roce 2021) přineslo – celkem logicky, jde o banální aritmetiku – zvýšení výplat zejména lidem s nadprůměrnými mzdami. Což souvisí s tím, co již bylo naznačeno: značná část podprůměrně odměňovaných zaměstnanců díky různým odpočtům a daňovým bonusům odváděla a nadále odvádí daň z příjmu (daň ze závislé činnosti) ve výši 0 Kč (slovy „nula korun“).

Pokud se jim daňová sazba před lety snížila z 20 na 15 %, pak se pro ně v tomto směru nic nezměnilo: nadále na příjmové dani neodvádějí ani korunu – pokud ovšem za oněch 5 let jejich plat významně nevzrostl. Tak či onak, snižovat zdanění práce skrze příjmové daně u nízkopříjmových pracovníků působí jako protimluv. 

Nelze přeci snižovat něco, co se v praxi nevyskytuje. Zmiňovaní „daňoví reformisté“ tak v podstatě navrhují zvyšovat platy nízkopříjmových zaměstnanců skrze ještě vyšší daňové bonusy, než existují dnes. To však nemá nic společného s proklamovaným snižováním zdaněním práce.

Zkušenost s daňovými škrty růst nepřinesla

Pokud jde o souvislost zdanění práce s ekonomikou, potažmo s vysněným ekonomickým růstem v Česku, pak již zmiňovaný „experiment“ platný od roku 2021, při němž došlo k citelnému (a etatistickými oponenty nepřetržitě kritizovanému) snížení příjmových daní o pět procentních bodů, nevedlo v přímém důsledku k růstu ekonomiky, což samo o sobě popírá premisu daňového reformního plánu o přímé vazbě mezi zdaněním práce a růstem HDP.

Tuzemská ekonomika od roku 2020 až dodnes fakticky jen stagnuje. Samozřejmě že z toho nelze vyvozovat, že by snižování příjmových daní (včetně snižování daní firmám) bránilo ekonomickému růstu a vedlo ke stagnaci. Tím se chce říci jen to, že na růst ekonomiky mají zásadní vliv i jiné faktory, než jsou příjmové daně. Zdanění práce u nás není rozhodujícím aspektem, který by bránil růstu ekonomiky. 

Tím hlavním „brzdným faktorem“ jsou přebujelé regulatorní podmínky: administrativně-byrokratickými překážkami počínaje a greendealovskými regulacemi, včetně násobně dražších energií či expandujícími státními ingerencemi do podnikání konče.

Stav Unie: Šéfka EU vystupuje hlasitě proti Rusku, přitvrzuje proti Izraeli a tiše brzdí Green Deal

Nižší daně = vyšší dluhy?

Dá se jistě říci, že nižší zdanění práce a firemních zisků by mohlo zaměstnancům, firmám a ekonomice u nás pomoci, pokud by se proti tomu nestavěly regulatorní, politicky motivované deformující překážky. 

Jenomže tato regulatorní zátěž – doprovázená nespočtem jiných deformačních zásahů do ekonomiky – přetrvává. A žádné změny k lepšímu se (navzdory občasným deklaratorním politickým „výkřikům“) nerýsují ani na nejvzdálenějším dohlédnutelném horizontu.

Navíc, pokud by nižší odvody zaměstnanců a firem do státní kasy pomohly zaměstnancům, firmám a ekonomice jako celku, nepomohly by státu jako takovému – čímž není myšlen jen stát jako úřednicko-politická organizace, nýbrž i stát v širším slova smyslu, zahrnující všechny obyvatele, firmy, apod. 

Pro upřesnění – mluvíme zde nyní o daních všech zaměstnanců bez ohledu na výši příjmů. Protože – jak bylo vysvětleno výše – snižování daňové sazby u nízkopříjmových zaměstnanců nemá daňový efekt. A pokud má, tak negativní: stát platí těmto zaměstnancům, a ne naopak, což ale popírá původní smysl zdaňování.

Daně a jak na ně? Letošní volby jsou pro pravičáky doslova peklem na zemi

Případné snížení odvodů z příjmů občanů a zisků firem do státní kasy by samo o sobě jistě nebylo na škodu. Poplatníci vědí vždy mnohem lépe než stát, jak efektivně naložit se svými penězi. 

Jenže ve výsledku by redukce předvídatelných a dobře vybíratelných daní z příjmu (či ze zisku) vedla nejpravděpodobněji k tomu, že by se vlády začaly ještě více zadlužovat. A to by ublížilo úplně všem, neboť dluhy se jednou musejí splatit. 

Tento proces neukojitelného zadlužování je v běhu již od roku 2020, přičemž ke zlepšení nepomohlo ani relativně mírné navýšení některých daní, včetně majetkových, za Fialovy vlády.

Přesun daní na spotřebu je politicky neprůchodný

Ostatně právě ve zvýšení spotřebních a majetkových daní vidí autoři pokusu o daňovou reformu cestu k vybalancování hypotetické situace, v níž by stát přišel o část inkasa po případném snížení daní z příjmu. 

Na svoji podporu uvádějí, že ze zdanění spotřeby a majetku dnes Česko vybírá o zhruba 200 miliard korun méně, než je průměr podobných zemí, což prý „demotivuje k aktivitě a omezuje ekonomický růst“. 

K tomu je nutno podotknout, že růst některých spotřebních daní (typicky na alkohol a tabákové výrobky) u nás již naráží na své limity. Každopádně, myšlenku masovějšího zdaňování spotřeby je potřeba zasadit do kontextu inflačního vývoje.

Graf dopady

Ta v peněženkách obyvatelstva zanechala tak hlubokou finanční, ale i „volební“ stopu, že jakékoliv úvahy o daňových krocích, jež by vedly ke zdražování zboží či služeb (nezapomínejme na chystané emisní daně), je nutno považovat za výbušné a politicky nestravitelné. 

Totéž lze říci o daňovém trestání lidí za to, že vlastní více majetku, než „kolik je přípustné“ = než kolik považuje právě vládnoucí garnitura za „normální“. Navíc je krajně pochybné, že by u nás kdy stát mohl na spotřebních a majetkových daních vybrat totéž, o co by „přišel“ po hypotetickém snížení zdanění práce, tj. příjmových daní.

Lékem je trh, nikoliv „daňové inženýrství“

Celá pojednávaná reformní studie vychází z nepodložené premisy, že lze ekonomiku rozvíjet daňovými změnami, jejichž cílem není ponechat více peněz lidem (spotřebitelům) a tedy trhu, ale trestat lidi za spotřebu (zdražit zboží) a za to, že vlastní majetek. Tento reformní koncept neřeší to nejpodstatnější, co skutečně trápí ekonomiku a co brání jejímu zdravému růstu – regulatorní rámec a další nedaňové faktory. 

Jisté jsou proto dvě věci: Jednak to, že vládnoucí politici budou měnit daně primárně nikoliv na základě odborných studií či stavu veřejné kasy, nýbrž na základě politického přínosu ve volbách. 

A za druhé: jedinou skutečnou cestou ke zdravému, přirozenému rozvoji ekonomiky je svěřit ekonomiku co nejvíce do moci trhu a tržních mechanismů. Ne do rukou regulátorů, centrálních plánovačů a nekonzistentních reformátorů, kteří si myslí, že některé daně jsou přínosnější než jiné. Nejsou.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Ekonomika čísel a hněvu: Jak se Fialova vláda stala obětí udržování socialistické politiky

Tikající bomba pod Českem: Zvyšování platů na dluh se jednou vymstí nám všem

Státní kasa je prázdná, ale škrtat se nesmí? Česko je v rozpočtovém klinči, a bude hůř

sinfin.digital