Jeden za 18, druhý za 20. Hřib a Scheinherr zanechali Prahu v dopravním rozvratu

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO I Sedmileté panování Piráta Zdeňka Hřiba na pražském magistrátu v roli primátora a naposledy náměstka pro dopravu je chvála bohu u konce. Na sociálních sítích se do něj teď pustil jeho „dopravní“ předchůdce Adam Scheinherr z Prahy sobě, ani on si ale zjevně nevidí na špičku nosu. Oba pánové za sebou v hlavním městě zanechali chaos a nedodělané nebo zpackané projekty.

„Když Zdeněk četl z toho svého dlouhého seznamu, musel jsem se smát. Většinu těch položek jsem odpracoval já se svým týmem a lidmi z městských organizací, se kterými jsem hledal nejlepší řešení. Z posledních 3 let tam nebylo skoro nic, to už Zdeněk hlavně pózoval u projektů, které jsem mu předal,“ lká Adam Scheinherr ve svém nejnovějším příspěvku na Facebooku s odkazem na závěrečné vystoupení Zdeňka Hřiba na pražském zastupitelstvu – přinesl si tam minulý čtvrtek dlouhý seznam toho, co se mu prý povedlo. Jenže Scheinherr nemá Hřibovi vůbec co vyčítat.

Konečně řešení cyklistické otázky v Praze? Pruh smrti za Muzeem je nový majstrštyk

Mosty a tunely

Jestli nelze o něčem polemizovat, pak o tom, že by působení obou pánů nebylo v ulicích Prahy vidět. Když vezmu jen špičky ledovce, máme tu stále nedokončený městský okruh, totálně zablokovanou stavbu metra D, a hlavně dva klíčové mosty s nejasnou budoucností – Železniční a Libeňský.

Právě na druhém jmenovaném se politicky „udělal“ Adam Scheinherr svojí zavilou kampaní proti stavbě nového mostu, i když bylo zřejmé, že rekonstrukce nedává z technických, ekonomických ani stavebních důvodů žádný smysl. Místo toho Scheinherr v roce 2018 tvrdil, že most vydrží bez uzavření dalších deset let, a prosadil v Radě zázračným způsobem „citlivou rekonstrukci“. 

Dopadlo to tak, jak to dopadnout muselo – bude se (nikdo neví kdy) stavět replika mostu původního. Už v roce 2023 se přitom ukázalo, že „Libeňák“ není možné opravit a musí se postavit nový. Přesto se obnova rozjela na základě tendru, který vycházel z původní studie rekonstrukce. Došlo tedy k zásadní změně předmětu vysoutěžené zakázky, takže antimonopolní úřad neměl jinou možnost než zakázku zrušit a stavba je v těchto dnech konzervována.

Výsledkem je, že místo nového funkčního mostu za rozumné peníze má Praha dnes zastavenou stavbu s pahýly pilířů a nutnost vypisovat novou soutěž na většinu zakázky. Generální ředitel TSK už otevřeně přiznal, že dokončení rekonstrukce na začátku roku 2030 je „velmi optimistická varianta“.

Bez přímého tramvajového, pěšího, cyklistického a automobilového spojení zůstanou dvě mnohatisícové městské části možná deset let a objíždění chybějícího mostu dále zhorší dopravu v Karlíně, Povltavské ulici nebo na magistrále, které už beztak praskají ve švech. 

Kdy se dodělá „Libeňák“, je ve hvězdách.

Celá tato kauza zmařených miliard a dopravního chaosu nese od začátku ze všech nejvíce právě Scheinherrův podpis. Tentýž dopravní expert se výrazně angažoval i v případu železničního soumostí pod Vyšehradem, kde to zavání velmi podobně „zdařilým“ koncem, resp. dlouhými roky provizoria, dopravních komplikací a vyhozených peněz za nesmyslnou rekonstrukci stávajícího železného torza.

Velmi reálně si lze představit „překvapivé“ zjištění, že starou mostní konstrukci skutečně nejde smysluplně opravit a za několik let se vrátíme tam, kde už jsme jednou byli – mezitím ale ÚOHS ještě stihne zrušit další soutěž na rekonstrukci, neboť novostavba nebyla jejím účelem. Pražané na to doplatí miliardami korun a roky dopravního chaosu.

Dopravní peklo v Praze: Hřib viní každého, jen ne sebe. „Styď se,“ vpálila mu Udženija

Kluci v akci

Role Zdeňka Hřiba je i s ohledem na jeho předchozí působení ve funkci primátora Prahy (2018-2023) ještě ostudnější. Coby primátor nesmyslným aktivistickým krokům svého náměstka jen přihlížel a coby radní pro dopravu (2023-2025) žádný z velkých projektů pozitivním směrem neposunul.

Vrcholem beznaděje je zastavené budování druhé části metra D, které už antimonopolní úřad (ÚOHS) několikrát zrušil a smlouvu s vysoutěženým dodavatelem naposledy zakázal podepsat Krajský soud v Brně. Úsek mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory se měl začít stavět podle původního harmonogramu koncem roku 2023, teď je ale jasné, že klíčová stavba bude mít několikaleté zpoždění.

Dostavba části Městského okruhu mezi dálnicemi D1 a D11 se sice rozběhla, vypsání a vyhodnocení tendru na další část, která dosáhne až k tunelu Blanka, ale Hřib tak dlouho odkládal, že teď reálně hrozí ztráta kladného posudku dopadů na životní prostředí (EIA). 

A jen tak mimochodem – doktor Hřib sice opustil „magoš“, ale ne peníze z dopravního podniku. Za svoji činnost v dozorčí radě bere 45 000 korun měsíčně k nově nabytému poslaneckému platu. Prý „dokončuje projekty“. Tak určitě.

Pod současným nevídaným dopravním chaosem se všemi nekoordinovanými uzavírkami, budováním nových tramvajových tratí a dalším svévolným terorizováním automobilistů jsou každopádně opět podepsáni oba pánové, kteří snad byli kdysi jedna ruka a dodnes mají společné jedno – levičácko-aktivistickou nenávist ke všemu, co zavání automobilem.

Jde o ten druh pohledu, podle kterého ten, kdo má v Praze auto a chce ho používat, je div ne třídní nepřítel a zákeřný boháč. Že matka, která cestou do práce veze děti do školy, nebo živnostník, který jede opravovat prasklé trubky, také auto potřebují, jde absolutně mimo ně. 

Do nápadů, jak omezit užívání automobilů a ztížit jejich majitelům život, investovali Piráti a Praha sobě tolik energie, že kdyby ji investovali jinam, mohli by být skutečně úspěšnými vládci Prahy.

Bratrovražedný boj

Scheinherrovy opoziční kopance do donedávna koaličního Hřiba musí opravdu skrývat cosi osobního, protože politický kalkul, nota bene takový, který by prospěl městu, zde těžko hledat a politicky naivní už tento jaderný fyzik také jistě není. Praha sobě a Piráti mají relativně podobnou voličskou základnu, výsledek posledních komunálních voleb, resp. z nich vzešlé nové koalice ale vrazil mezi ideové spřízněnce z jejich pohledu poněkud nesmyslný klín.

Obě zúčastněné strany navozenou nevraživostí akorát zvyšují pravděpodobnost toho, že po příštích volbách budou v Praze vládnout v koalici např. Motoristé, ANO a ODS. 

Ostatně zmiňuje to i jeden z přispěvatelů pod inkriminovaným Scheinherrovým postem na Facebooku: „Jediný čeho tím (Scheinherr, pozn. red.) docílí, že si lidi do Prahy zvolí vládu, která odstraní některé přechody, cyklopruhy a zúží ostrůvky. Otevře centrum pro auta a bude šmelit parkovací povolení. No a u toho Adama na dopravě fakt nikdo potřebovat nebude. Vlastně tak kope za dezoláty, případně za ODS.“

Jak říkám, jeden za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet. 

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Stovky milionů za dráty? Návrat trolejbusů do Prahy je jen úlitba zelenému šílenství

Chtěli dobýt Londýn, ale pohořeli. Teď majitelé Trdlokafe prozradili, proč je pro ně polský Krakov zlatý důl a Praha už ne

Pražské dopravní peklo: Do města už víc aut nacpat nejde a ani Motoristé s tím nic neudělají

sinfin.digital