Italové odmítají název Milano u Alfy Romeo vyráběné v Polsku. Je to nelegální, říká ministr

Jako zavádějící označuje italský ministr průmyslu pojmenování nového modelu Alfy Romeo. Název Milano dostal automobil, který bude jako vůbec první Alfa v historii firmy – datující se do roku 1910 – vznikat mimo italské území, konkrétně v polském městě Tychy.  

„Auto s názvem Milano nelze vyrábět v Polsku. Italské zákony to zakazují,“ řekl podle agentury Reuters ministr průmyslu ve vládě Giorgie Meloniové Adolfo Urso v Turíně s odkazem na legislativu z roku 2003, která se zaměřuje na „italsky znějící“ produkty, jež nepravdivě tvrdí, že jsou italské. 

Typickým příkladem této politiky je zákaz označování sýru typu parmezán označením Parmigiano-Reggiano, pakliže není vyroben v Itálii. V případě nové Alfy Romeo jde o další spor jejího mateřského koncernu Stellantis s italskou vládou.

Alfa Romeo představila svůj první elektromobil Milano: Někdejší „jinakost“ už zůstala jen na povrchu

Klamavá reklama

„Popisovaná italská legislativa není příliš vzdálená té české, lišit se může jen pojetím výkladu,“ říká právník Jan Koníř specializovaný na soutěžní právo a odkazuje na český občanský zákoník, jehož § 2978 v odstavci prvním mimo jiné uvádí: „Klamavé označení zboží nebo služby je takové označení, které je způsobilé vyvolat v hospodářském styku mylnou domněnku, že jím označené zboží nebo služba pocházejí z určité oblasti či místa nebo od určitého výrobce, anebo že vykazují zvláštní charakteristický znak nebo zvláštní jakost.“ 

„Nemyslím si ale, že by česká vláda někdy řešila, že se Škoda, kterou by pojmenovali třeba Boleslav, vyráběla v maďarském Kecskemétu,“ říká s nadsázkou Koníř. U Italů jde zjevně spíš o politiku a národní prestiž.

Je otázka, nakolik může pojmenování nové Alfy Romeo podle slavného hlavního města Lombardie zákazníky skutečně uvést v omyl. Teoreticky by ale mohlo – vzhledem k tomu, že od vzniku firmy roku 1910 se Alfy nikdy nevyráběly jinde než v Itálii.

Nastalo neodvratné: Toyota vystrnadila z českých stupňů vítězů v prodejích Volkswagen

Ostatně není tomu tak dávno, co kapitáni firmy prohlašovali, že výroba jejich aut hranice apeninské země nikdy nepřekročí. Stejně tak podle nich nikdy neměla vzniknout Alfa Romeo s ryze elektrickým pohonem.

Minulý týden představený crossover se měl původně jmenovat Brennero (podle známého průsmyku), čímž by logicky navázal na větší modely Stelvio a Tonale. K všeobecnému překvapení se ale nakonec prosadilo Milano.

Bereme všechno

Sporem o pojmenování nového auta vrcholí napětí mezi italskou vládou a koncernem Stellantis, do něhož Alfa Romeo už pár let patří. Je totiž zřejmé, že přesun části výroby do Polska bude znamenat ztrátu pracovních příležitostí pro italské občany. I když... vzhledem k tomu, že Milano na žádný model nenavazuje, jde o argument dosti zavádějící.

„Pracujeme na tom, aby mohl Stellantis v Itálii vyrábět alespoň jeden milion vozidel ročně (do koncernu patří ještě další italské značky Fiat a Lancia – pozn. red.). Celkově je naprosto nezbytné dosáhnout 1,4 milionu vozidel,“ uvedl ministr Urso s tím, že jinak je nevyhnutelné, aby Itálie přilákala další výrobce automobilů.

Zvrácená úměra: Čím víc elektromobilů automobilky vyrobí, tím více prodělávají. S jednou výjimkou

„Jsme volný trh a můžeme a musíme podporovat italské nebo zahraniční investice, samozřejmě v rámci pravidel volného trhu, a diskutujeme s těmi, kteří věří, že mohou stavět výrobní závody v Evropě,“ řekl ministr, který dále vypočítal, že ve Španělsku je nyní sedm výrobců automobilů, a v jiných zemích jako Francie, Polsko, Německo, Slovensko a Maďarsko pět nebo šest.

„Itálie je jediným případem v Evropě, kde je pouze jeden výrobce automobilů, který není schopen uspokojit potřeby vnitřního trhu. Je to anomálie, kterou je třeba zaplnit,“ dodal italský ministr s odkazem na převážně italský koncern Stellantis, který převzal všechny velkoobjemové italské výrobce aut sdružené dosud pod Fiatem v FCA.

Alfa jako rodinné stříbro

Nad chronicky prodělečnou Alfou Romeo její šéfové drží dlouholetě ochrannou ruku. Dělal to už legendární šéf FCA Sergio Marchionne a alespoň navenek tak činí i Carlos Tavares, šéf Stellantisu. 

Při představení Milana minulý týden popsal milánskou značku jako „největší klenot“ koncernu a zdůraznil její důležitost. Prozradil také, že dostal nabídky na koupi Alfy Romeo, ale „trvalo jen sekundu, než je odmítl“.

Podle serveru Carscoops prohlásil, že „nebude prodávat žádné značky Stellantis Číňanům“, a kritizoval strategii konkurentů v automobilovém průmyslu.

Auto, které propagujete jako italský klenot, se musí vyrábět v Itálii, prohlásila Meloniová.

„Ti, kteří přivádějí čínské automobilky do Itálie, jsou na stejné vlně s těmi, kteří prodali Volvo Geely a MG jiné čínské automobilce. Přátelé, toto se s Alfou Romeo nestane,“ popíchl ministra Alfonsa Ursa koketujícího právě s Číňany.

Vzápětí Tavares nicméně jasně řekl, proč se Milano bude spolu s „americkým“ Jeepem Avenger a novým Fiatem 600 „bouchat“ v polských Tychách a ne v Milaně. Pokud by se prý novinka vyráběla doma, navýšilo by to podle generálního ředitele cenu na jednom autě o 10 000 eur.

K otázce se už v lednu vyjádřila i italská premiérka Giorgia Meloniová: „Pokud chcete prodávat auto, které propagujete jako italský klenot, pak se toto auto musí vyrábět v Itálii,“ prohlásila.

„Tisíc malých bolestí“ slaví šedesátiny. Embéčko motorizovalo Čechoslováky, šlo to ale ztuha

Cestovat karavanem je někdy dražší než bydlet v hotelech. Obliba domů na kolečkách ale stejně roste

sinfin.digital