Zvrácená úměra: Čím víc elektromobilů automobilky vyrobí, tím více prodělávají. S jednou výjimkou

Náklady spojené s přechodem na elektromobilitu převyšují zisky z prodeje. Podle nedávno zveřejněné americké studie ale nejsou automobilky na elektromobilech zatím schopné vydělávat. Platí naopak, že čím více elektrických vozidel prodávají, tím více prodělávají. 

Sergio Marchionne, zesnulý legendární šéf tehdejšího koncernu Fiat-Chrysler (FCA), vyzval v květnu 2014 s kamennou tváří americké zákazníky: „Jestli zvažujete koupi [elektrického Fiatu] 500e, doufám, že si ho nekoupíte.“ 

Důvod byl prozaický – aby totiž mohla italská značka prodávat svůj oblíbený model v Kalifornii, musela jej uvést i v elektrické verzi, jenže na každé elektrické „pětistovce“ prodělávala děsivých 20 tisíc dolarů. 

Nyní píšeme rok 2024, ale kdo by si myslel, že s mohutným rozvojem všemožně shora podporované elektromobility a donekonečna opakovanými předpověďmi o zlevňování díky „úsporám z rozsahu“ se situace obrátila, nebyl by v tom správném obraze. 

Ztráty sice už nejsou tak zvrácené jako před deseti lety, ale stále zdaleka ne ani zanedbatelné. Potvrzuje to nová studie analytické společnosti BCG (Boston Consulting Group).

Nový program dotací elektromobilů: Rozpočtově i klimaticky pochybný cirkus, který zaplatíme všichni

Neztrácí jen Tesla

Podle výše uvedené studie prodělávají výrobci na každém elektrickém autě v ceně 50 tisíc dolarů (zhruba 1 170 000 Kč) v průměru 6 tisíc dolarů (v přepočtu 140 tisíc Kč). 

To je ale „průměr“, mnohé automobilky hospodaří ještě podstatně hůř. Třeba takový Ford generuje na každém vyrobeném elektromobilu ztrátu 36 tisíc dolarů, kvůli čemuž musel omezit výrobu loni pompézně uvedeného pick-upu Lightning

Jsou ale i jiní, ještě větší „borci“, například kalifornská elektromobilka Rivian je schopna na jednom autě přijít o 433 tisíc dolarů. 

Jediný, komu podle BCG tento byznys model funguje, je Muskova Tesla – i díky prodeji emisních povolenek jiným výrobcům.

Americký Lucid Air je bez konkurence nejztrátovějším elektromobilem na světě.

Automobilka Toyota se vyjádřila, že bude raději nakupovat emisní povolenky ke splnění předpisů, protože to bude levnější než nést ztráty z elektromobilů. 

„Pokud výrobci nedokáží vydělat peníze na další generaci elektrických aut, něco se bude muset změnit,“ řekl Andrew Loh z BCG. 

A dodal, že je sporné, dokdy budou mít automobilky „žaludek“ pokračovat v investicích ve víře, že se dostanou na takovou úroveň efektivity a takový rozsah výroby, které jim umožní na elektromobilech skutečně vydělávat.

Globalizace musí postupovat

Podle BCG mají sice výrobci na dosah technologie, které jim umožní splnit očekávání zákazníků, ale chybí jim jistota, že to bude rentabilní. 

Podle posledního výzkumu požadují zákazníci elektromobily s cenou maximálně 50 tisíc dolarů, které ujedou na jedno nabití 560 km a nesmí se nabíjet déle než 20 minut. Dnes taková kritéria splňuje podle BCG jedině Hyundai Ioniq 6 a těsně také Tesla 3. BCG vidí řešení ve spojování automobilek. 

„Partnerství mezi výrobci elektromobilů a sdílení technologií jsou rozhodující pro ziskovost, uvedl Brian Collie, analytik BCG.

„Objem vstupních investic a podnikatelské riziko jsou příliš velké, aby je výrobci i dodavatelé zvládli nést sami,“ dodal. 

Sdílením by se daly snížit náklady na polovinu, ale podle BCG to stále nebude stačit a odhaduje ztrátu na jednom elektromobilu 3 tisíce dolarů.

Budou hybridní auta zlatou střední cestou? Zatím to tak vypadá.

Zlatá střední cesta

Mnohem životaschopněji se podle BSG jeví kategorie hybridních vozidel, ať už ve full, nebo plug-in verzi. V průzkumu BSG uvedlo 56 % potenciálních kupujících elektromobilů, že jsou ochotni zvolit hybrid, pokud elektromobil nevyhoví jejich potřebám. 

Hybridy mají podle analýzy v budoucnu představovat 15 až 20 % prodejů nových vozů, a to i v době, kdy už bude na trhu výše zmíněná nová generace elektromobilů. 

Poptávka po hybridech má být zvláště silná v určitých segmentech, jako jsou taxikářské sedany, sportovní modely, crossovery a SUV. U specifických vozidel jako jsou terénní auta nebo dodávky, naopak zájem o hybridy neporoste.

Mazda CX-60 je velké auto s velkou strojovnou. Diesel demonstruje, že nafta má stále co říct

Elektromobily ztrácí na hodnotě rychleji. Rekordman přišel za dva měsíce o dvě třetiny ceny

„Tisíc malých bolestí“ slaví šedesátiny. Embéčko motorizovalo Čechoslováky, šlo to ale ztuha

sinfin.digital