ROZHOVOR | Tam, kde krajina přichází o své stromy, přichází Sázíme Česko – projekt, který přírodě vrací život. Stojí na jednoduchém principu, kde každý vysazený strom má svého majitele z řad zákazníků. Společnost podnikatele Richarda Krajnika propojuje lidi, firmy i obce a místo peněz přijímá platbu ve stromech. Cílem není krátkodobý efekt, ale budování udržitelné budoucnosti.
Jak vznikla vize, která vedla ke vzniku projektu Sázíme Česko?
K prvotnímu nápadu mě přivedla moje láska k přírodě a snaha aktivně přispět k její obnově. Od začátku jsem vnímal, že příroda je naším největším bohatstvím a že pokud jenom trochu můžu, chci přispět k tomu, aby ji mohl mít na dosah každý.
Když jsem viděl, jak rychle ubývají lesy kvůli kůrovci a suchu, uvědomil jsem si, že chci vybudovat firmu, která bude schopná fungovat tak dlouho, dokud budou stromy růst. Proto jsme si řekli: pojďme postavit něco, co bude ekonomicky i ekologicky udržitelné na dalších 500 let – bez grantů a dotací, protože trh nám platí hodnotou, kterou vytváříme v podobě vysazených stromů.
Říkáte, že Sázíme Česko funguje ve třech rovinách. Jak to myslíte?
První rovina je zaměřená na koncové zákazníky. Na našem webu si mohou koupit sazenici stromu za 87 korun, kterou za ně vysadíme. Nabízíme také oblečení a další merch, přičemž za každý prodaný kus sázíme jeden strom. Druhou rovinu pak představuje náš B2B doplněk do košíku e-shopů. Funguje už u více než 500 obchodů.
Zákazník si jedním klikem k nákupu přihodí sazenici, obdrží certifikát s GPS souřadnicemi a může si pak udělat výlet ke „svému stromu“. Tu zmiňovanou třetí rovinu pak představuje marketingová agentura „Jdeme na to od lesa“. Nabízíme klasické marketingové služby, ovšem s jediným rozdílem – za naši práci si necháváme platit ve stromech.
Teambuilding v lese a strom v láhvi od koňaku
Co přesně obnáší ta marketingová složka?
Firmy dnes hledají ESG obsah pro své sociální sítě, zároveň stále roste obliba nevšedních teambuildingových akcí. My tohle dokážeme spojit v jedno. Zorganizujeme sázecí akci, pozveme zaměstnance firmy, všechno jim vysvětlíme a při sázení nového lesa nakonec zajistíme i výrobu propagačních materiálů.
Navíc to HR oddělením dává nový pohled na zaměstnance, protože v lese jsou lidé autentičtější než v kanceláři, a často se ukáže, kdo umí, jak se říká, opravdu zabrat. Za celý tento balíček služeb si necháváme platit ve stromech. Každý nový projekt znamená novou výsadbu.
Kdo si takové propojení marketingu s výsadbou lesa objednává?
Například pro CEWE jsme natočili sérii rozhovorů se zaměstnanci, uspořádali teambuilding pro čtyřicet lidí, vytvořili microsite pro SEO a zároveň jsme vysadili tisíce stromů. Pro výrobce koňaku Hennessy jsme vytvořili vánoční dárky. Do seříznutých lahví jsme vložili sazenici stromu. Zároveň jsme pro ně natočili spoustu obsahu na sociální sítě. A zajímavou spoluprací byl i projekt s Freeport Fashion Outlet. Ti přišli s žádostí propojit módu a přírodu, tak jsme za každého zaměstnance vysadili strom.
Co Vás osobně nejvíc žene kupředu?
Představa, že jednou budu moci svým dětem ukázat lesy, které jsem pomáhal vysázet.
Jak taková výsadba lesa probíhá?
Nejdříve se propojíme s vlastníky pozemků, kteří mají o výsadbu zájem. Společně se setkáme na lokalitě, domluvíme detailní plán – vhodné druhy stromů, rozsah výsadby, způsob následné péče a tak dále. Není to jen o tom, že někde vysadíme pár stromků. Zajistíme kompletně celý projekt: od odborného návrhu, přes sazenice, nářadí, až po lidi a občerstvení. Plány tvoříme ve spolupráci s lesními odborníky a výsadby realizujeme za účasti vlastníků, místních hospodářů nebo ochránců přírody. Vše samozřejmě také zafinancujeme.
Komu patří pozemky, na kterých sázíte?
Nejčastěji jde o drobné vlastníky a malé obce. Tyto dvě skupiny dohromady spravují 10 % lesních ploch v Česku. Soukromí vlastníci často nemají ani peníze, ani odborné znalosti potřebné k udržitelné péči o les. Přitom stát každému vlastníkovi přiděluje odborného lesního hospodáře – jenže většina lidí o této možnosti pomoci vůbec neví.
Podobně jsou na tom menší obce. Chtěly by své lesy obnovovat, ale v jejich rozpočtech není na podobné projekty prostor. Pro vysoké výdaje na školství, infrastrukturu, sociální služby a zdravotnictví na obnovu přírody už nezbývá. Pomohli jsme s obnovou lesů již desítkám obcí a stále častěji se nám daří navazovat dlouhodobé spolupráce.
Složité a pomalé dotace
Na obnovu lesa ale přeci existují dotace, vlastníci lesů je nečerpají?
Ano, dotace existují, ale cesta k nim je složitá. Navíc vyplacení dotací bývá výrazně zpožděné. Od podání žádosti k jejímu finálnímu vyplacení může uběhnou rok, rok a půl. Výsadba kvalitního lesa přitom může stát 100 tisíc korun na hektar a víc. Na to drobní vlastníci či menší obce z vlastních prostředků jednoduše nemají.
Podpora lesního hospodářství se navíc rok od roku snižuje – například návrh státního rozpočtu v září loňského roku omezil příspěvky z 2,1 miliardy na pouhých 500 milionů korun. Ministerstvo zemědělství přitom samo přiznává, že na dotace pro všechny žadatele už nemá dost peněz.
Předpokládám, že díky tomu vznikla i myšlenka soutěže o výsadbu obecního lesa zdarma?
Přesně tak. Při letošních jarních výsadbách jsme se často setkávali se starosty, kteří nám potvrdili, že na obnovu lesů prostě nemají finance. Ale peníze nejsou jediný problém – chybí i lidé, kteří by sazenice zasadili.
My jsme schopni obcím pomoci komplexně – nejen s financováním, návrhem a realizací výsadby, ale i s tím, že přivedeme dobrovolníky nebo zapojíme firmy v rámci jejich teambuildingových či ESG aktivit. Obec tak získá nový les – bez nákladů a bez starostí.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.