Legendární Mazda 6 vyjíždí v novém pokolení. Tolik stejné a přitom úplně jiné auto těžko najdete

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | Dlouhých dvanáct let sjížděla z pásů třetí generace Mazdy 6, jeden z posledních mohykánů mezi velkými luxusními sedany na evropském trhu. Dlouho se mluvilo o tom, že skončí bez nástupce – který nakonec přece jen přichází. Designově věrně navazuje tam, kde předchozí model skončil, technicky jde ale o úplně jiné auto. Hlavní změna je samozřejmě v typu pohonu. Jezdit bude výhradně na elektřinu.

Japonská Mazda má letitě pověst „malé, ale šikovné“ automobilky, která se nebojí zariskovat a s přiměřenou dávkou konzervativismu udržovat kurs proti proudu. V roce 1991 vyhrála slavnou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans s unikátním Wankelovým motorem a dobyla tak metu, o jejíž zteč se dlouho marně pokoušely mnohonásobně větší firmy. 

Později, v době, kdy všichni přicházeli s „downsizingem“, tedy přechodem na malé přeplňované motory, Mazda pokračovala s objemnými a efektivními „atmosférami“ a soustředila se na jiné věci: jako úsporu hmotnosti a lepší jízdní vlastnosti. To jí vlastně vydrželo dodnes. 

Později přišel elektrický boom. A kdo se do nich nehrnul? Hádáte správně, byla to opět Mazda. Její dosud jediný elektromodel MX-30 budil kvůli malému dojezdu spíše dojem povedeného designového cvičení na téma auto s alternativním pohonem. 

V lednu 2025, tedy v době, kdy nikdo netuší, jak to s pohony bude dál, Mazda opět vstupuje na tenký led a představuje svůj první opravdu pořádný elektromobil se staronovým jménem Mazda 6e.

Charakteristické křivky se nemění, technologie však ano.

Designová klasika

Jestli se na něčem shodnou unisono všichni automobiloví fanoušci, nechť je to fakt, že Mazdy jsou moc hezká auta. Ty z uplynulé dekády navíc vládnou jednou důležitou vlastností, která se jmenuje nadčasovost. Hlavně díky ní vydržela minulá Mazda 6 z roku 2012 ve výrobě s minimálními změnami až do loňska.

Nová „šestka“ s prostým dovětkem „e“ navazuje designově tam, kde její předchůdkyně skončila, což je rozhodně pozitivní zpráva. Jde o tradičně tvarované auto s délkou blížící se pěti metrům – jen s tím rozdílem, že zadní část (ač výrobce tvrdí něco jiného) už nemá charakter sedanu, ale vyklápí se i se sklem vzhůru jako u liftbacku. To je ale úplně jedno, protože to vypadá skvěle.

Zcela vpředu se vyjímají úzké a přísně působící hlavní světlomety, které plynule přecházejí do velké masky chladiče s logem Mazdy a decentním podsvícením ve spodní části. Elegantní a nízká silueta, zdůrazněná zapuštěnými klikami dveří (což je pro značku novinka), plyne k zadní části vozu, kde najdeme sdružené svítilny a dokonce i aktivní spoiler, který připomíná vozy Porsche.

Zadní křidélko á la Porsche zdůrazňuje sportovní šmrnc.

Pohon z Říše středu

Automobilka se rozhodla ušetřit čas i náklady na vývoj nového elektromobilu od základu tím, že využila technickou platformu od partnerské čínské značky Changan Automobile. Zákazníci si budou moci vybrat ze dvou verzí – standardní a Long Range, tedy s delším dojezdem. 

Obě varianty pohání zadní kola a mají jeden elektromotor. Základní model disponuje výkonem 258 koní a baterií s kapacitou 68,8 kWh, která umožňuje dojezd až 479 kilometrů na jedno nabití. Zrychlení z nuly na stovku zvládne za 7,6 sekundy a maximální rychlost je omezena na 175 km/h. Obě verze mají navíc tažnou kapacitu 1,5 tuny.

Dražší varianta Long Range nabízí výkon 244 koní a větší baterii s kapacitou 80 kWh, což zvyšuje dojezd na 552 kilometrů. Zrychlení na stovku je však o dvě desetiny sekundy pomalejší, protože je auto těžší. 

Zajímavostí je rozdíl v rychlonabíjení trakčních baterií – menší baterii lze dobíjet výkonem až 200 kW, zatímco větší pouze 95 kW, což je údajně způsobeno odlišným chemickým složením. Obě varianty vozu jsou standardně vybaveny devatenáctipalcovými koly, což je v porovnání s konkurenty poněkud překvapivé, ale velice rozumné – s ohledem na komfort jízdy.

Interiér působí – jako vždy u Mazdy – velice hodnotně. Jak si budou zákazníci zvykat na dotykové ovládání je jiná věc.

Vnitřek ve stylu hi-tech

Interiér vozu se zásadně odlišuje od dosavadních vozů značky. Je minimalistický, čistý a téměř bez fyzických tlačítek či otočných ovladačů, což je u Mazdy velká novinka. Všechny funkce se ovládají prostřednictvím 14,6" obrazovky multimediálního systému, kterou doplňuje desetipalcový digitální přístrojový štít a volitelný head-up displej s pokročilými funkcemi.  

Kabina působí jako celek velmi povedeně. Díky panoramatické střeše je světlá a prostorná, a použité materiály vytvářejí příjemnou atmosféru. Vzhledem k velkorysému rozvoru si navíc i cestující ve druhé řadě užijí dostatek prostoru, slušný by měl být i kufr.

Novinka má na český trh dorazit během léta a cenově by se podle všeho mohla v základu pohybovat okolo milionu korun, což není vůbec špatné – zejména s ohledem na konkurenční elektromobily od Tesly.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Mazda CX-60 je velké auto s velkou strojovnou. Diesel demonstruje, že nafta má stále co říct

Na křídlech zlatého Mercedesu S 580 e L: Kouzelné auto pro oduševnělé mozky a milovníky krásna

sinfin.digital