Z aktuální průzkumu agentury Ipsos vyplývá, že nikotinové produkty užívá 43 procent Čechů. Nejoblíbeněšjší jsou sice stále klasické cigarety, nicméně rostoucí obliba alternativ, jako jsou zahřívaný tabák nebo elektronické cigarety, naznačuje, že návyky českých spotřebitelů se postupně mění.
Z šetření společnosti Ipsos pro British American Tobacco vyplývá, že nikotinové výrobky užívá poměrně velká část české populace – konkrétně 43 %. Více než třetina Čechů se pak identifikuje jako pravidelní uživatelé, tedy osoby, které nikotinové výrobky užívají alespoň několikrát týdně. Pouze 8 % populace přijímá nikotin jednou týdně či méně často – ti jsou v rámci průzkumu označováni jako příležitostní uživatelé.
„Ukazuje se, že nikotinové produkty jsou v České republice stále významnou součástí života mnoha lidí,“ komentuje výsledky průzkumu Štěpán Michlíček, regionální ředitel British American Tobacco pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko. „Na druhou stranu je patrné, že Češi nejsou ve způsobech užívání nikotinu tolik konzervativní a dávají šanci alternativám. Na tento fakt reagujeme již delší dobu rozšiřováním našeho portfolia alternativních výrobků se sníženým rizikem, protože je zřejmé, že poptávka po těchto produktech se bude do budoucna jen zvyšovat.“
Mezi pravidelnými uživateli se největší popularitě těší ochucené elektronické cigarety, které preferuje více než polovina uživatelů nikotinových alternativ, oblíbené jsou však i produkty na bázi zahřívaného tabáku, dostupné na tuzemském trhu jak v ochucených, tak v neochucených variantách.
„Výsledky průzkumu jasně ukazují, jak důležité jsou příchutě pro konzumenty nikotinových alternativ a jak výrazně napomáhají lidem s kouřením přestat,“ poukazuje Michlíček. „Je to zároveň jasný vzkaz pro regulátory, že pokud lidem zakážete užívat některé z těchto méně škodlivých nikotinových alternativ, neznamená to, že je přestanou užívat. Prohibice nikdy v minulosti nefungovala a uživatelé si vždy najdou jiné způsoby, jak se k těmto produktům dostat.“
Navzdory rostoucí nabídce alternativních produktů zůstávají stále nejoblíbenějším způsobem přijímání nikotinu klasické cigarety. Zároveň se ale zvyšuje počet těch, kteří se rozhodli s tradičními cigaretami skoncovat – konkrétně tak učinilo 12 procent z kategorie pravidelných uživatelů. Pouze tři procenta dotázaných uvádí, že klasickou cigaretu nikdy nevyzkoušeli. Významná část pravidelných uživatelů však zároveň užívá i některé alternativní produkty.
„V České republice narůstá popularita alternativních výrobků, jako jsou zahřívaný tabák nebo nikotinové sáčky. Tyto produkty oslovují hlavně generaci ve věku 18–35 let, která častěji vnímá klasické cigarety jako zastaralé nebo méně vhodné. Alternativní produkty zároveň považují za méně škodlivé. Tyto změny v uživatelských návycích ukazují, že trh s nikotinovými produkty v České republice prochází zásadní transformací,“ podotýká Štěpán Michlíček.
Z průzkumu dále vyplývá, že muži se identifikují jako pravidelní uživatelé častěji než ženy. Ty naopak ve větší míře uvádějí, že nikotinové produkty neužívají vůbec, nebo dokonce nikdy neužívaly. Z hlediska věku je největší podíl pravidelných uživatelů přítomný ve věkové kategorii 27–35 let. S přibývajícím věkem jejich počet klesá – mezi respondenty ve věku 66–75 let již dominují neuživatelé a bývalí uživatelé.
Zajímavé je, že míra užívání nikotinových výrobků se liší podle vzdělání. S vyšším vzděláním užívání nikotinových produktů výrazně klesá – více než polovina vysokoškoláků uvádí, že nikotinové produkty neužívá vůbec. Mezi pravidelnými uživateli tvoří vysokoškoláci pouze 10 procent, zatímco 57 procent má základní vzdělání nebo výuční list. 










